Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 3952 ggr
jossa5
2007-09-26 19:07

Fel fokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Var ute och knäppte lite bilder idag, har dock bara en kompaktkamera, så jag har ju inte den bästa makron. Tog kort på lite blommor, men blommorna blev suddiga i kanterna och fokuset hamnade på bladen runt omkring istället. Kan nån hjälpa mig med varför det blev så? Vad jag borde sikta på istället för att få bättre fokus på blomman?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
jossa5
2007-09-26 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till, på en annan blomma, men fick samma fel där. Går det att fixa i ett fotoprogram? Har Photoshop…

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna
2007-09-26 19:26
#2

Kan vara så att din närgräns inte räcker till. Vad har du för närgräns på kameran? Testa backa några steg.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

heliotropes
2007-09-26 19:33
#3

Du ska nog inte gå så nära motivet,din kamera är nog inte gjord för att gå så nära motivet.Om du beräknar avståndet från kameran där du höll den och på det som blev skarpt på bilden,det är avståndet du får hålla dej till,om du inte kan ställa om din kamera.Glad

Eva // medarbetare på Perser


jossa5
2007-09-26 22:35
#4

Hm, kan ju inte ställa om min kamera, och jag har läst i instruktionsboken nåt om 6 cm… Så det är väl det som gör det då. Tack för svaren! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Fibbe]
2007-10-02 18:28
#5

har du kamerans fokus inställd på punktmätning? Annars kan det bli svårt att fokusera på små saker.

//Felix

jossa5
2007-10-02 23:56
#6

#5  Om jag hade det på just den bilden vet jag inte, men det ska jag komma ihåg att tänka på framöver :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
SilverTail
2007-10-10 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

den först bilden går jag att beskära på många roliga sätt.. kolla in denna på lövet.. lövet ligger lite i skymmundan ändå.. för fokuset ligger på gräs stråna framför..

[Yoe-Yoe]
2007-11-15 22:54
#8

Har du ingen inställning för Macro? Eller hade du redan den kanske? Vad har du för kamera?

palsternackan
2008-09-14 17:28
#9

jag har inte läst alla svaren, men någon kanske berättat det redan. Felet borde vara att du går för nära eller så, om du trycker ner knappen halvt innan du tar bilden så ser du hur den kommer att bli, suddigt då så testa ett annat avstånd. när det är bra så *klick* och din bild blir bra ;)

Eloz
2009-06-24 14:36
#10

Jag brukar ha inställningen iso, stå en bit ifrån motivet och zooma in. Brukar bli bra skärpa då :)

Rozzy
2009-06-24 17:59
#11

kamera kan inte bara veta var du vill ha foks, oftast utgår den från mitten på en kompaktkamera du ska ha den inställd på pungtmätning fokusera i mitten, macro eller vad som håll ner knappen halv komponera om bilden och bränn av.

Detta problem kan du få på alla typer av bilder inte bara macro men det syns tydligast far du har kort skärpdjup och utzomat.

Moalinn
2009-09-05 00:57
#12

jag brukar ställa mig en bit ifrån. ta mitt kort så det blir fokus. Redigera på datorn sedan. Enligt mig blir det bättre på något sätt.. jag vet inte varför men något är det. som när jag fotar med min mobil kamera finns det en liten såndär fokuserings sak. det går ju inte att vara nära utan måste stå en bit ifrån. jag zoomar efter att jag tagit kortet och ser om det har blivit bra fokus och så. sedan så lägger jag in på datorn och redigerar. Det är vad jag brukar göra. finns många sätt. Men detta är ett av de Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Nethor]
2009-09-16 01:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här var det tänkt att Vårtbitaren skulle hamna i fokus Tungan ute Och inte kattenOskyldig

Annons:
MissInAction
2013-06-26 01:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Haha, fick en härlig bild på Findus 😃
Taget med Samsung Galaxy SIII.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: