Annons:
Etikettövrigt
Läst 7272 ggr
Fredde92
2007-10-08 22:31

Vad är orber egentligen?

Hej jag har en fråga jag undrar vad en orb e egentligen. är inte en orb damm som reflekterar när man tar foto? är orb inte ett namn dom gett de fläckarna som blir på korten bara?

Annons:
neonrosa
2007-10-08 22:43
#1

Fråga inne på Övernaturligt.iFokus så får du nog veta ett och annat :)

jaffar
2007-10-08 23:01
#2

Kolla här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Orb_%28ljusfenomen%29

Du är inte helt fel ute.

janne

Fredde92
2007-10-08 23:13
#3

#2jag vill få det till att de är damm som det står inne på länken du skickade e konstigt om det ska vara massa andar på kort man tar som blir prickar. men jag vet inte vad som e rätt och fel vad de gäller orber

Gertb
2007-10-08 23:18
#4

Orber kan även vara ett begrepp inom astrologin. En orb beskriver avvikelsen i grader mellan olika planetaspekter.

jaffar
2007-10-08 23:23
#5

Den vetenskapliga förklaringen på orber är partiklar (främst damm) som befinner sig ur fokus mellan objektet och kameran. För att framträda så måste de vara ljusare eller mer upplysta än objektet som fokus ligger på, vilket är ett vanligt resultat av att använda blixt i mörka utrymmen där objektet i fokus är en bit bort.

janne

Fredde92
2007-10-08 23:23
#6

ah det är väl ett begrepp för många olika saker

Annons:
jaffar
2007-10-08 23:25
#7

Jomenvisst, liksom så mycket annat här i livet

janne

Fredde92
2007-10-08 23:27
#8

#5 Ah det var det jag tänkte innan jag skrev tråden för de jag fått hört är att de e damm som reflexterar på något vis

Tina-A
2007-10-10 19:02
#9

Orb brukar man beskriva som någon slags energi och andligt ofta.

Dock är det sällan man får dessa på bild. Nästan alla prickar på bild är ljusreflektioner, damm, smuts och annat "skit".

Man ska tydligen kunna se en orb "på riktigt" och alltså inte enbart genom kameran. Man kan inte fånga det på bild om man inte ser det innan, på riktigt. Har jag hört iaf.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Fredde92
2007-10-10 23:00
#10

ah damm e inge kul iallafall när det blir dammråttor och när de fassnar på foton så de blir orber

Pyssla
2009-03-08 17:12
#11

jag har vaknat vissa nätter och sett ljusfläckar i mitt rum. t ex under taket.. och vid min garderobsdörr. Såg en gul ljusbåge på dörren en natt och när jag tittade efter några sekunder var den borta.. En annan natt såg jag en liten orange ljusprick som åkte jättesnabbt upp och ner i fönstret och försvann.. jag vet inte vad det var riktigt. Mitt sovrum ju på andra våningen i ett trähus utanför stan.

Sweelin
2009-03-08 22:05
#12

"Orber" som blir med på kort är liksom inte orber, det är dam! Man hittar jätte mycket fint dam på övernaturligt i fokus, fast där kallas det för "Orber" på alla kort

Mvh Elin

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Inkanyezi
2009-03-08 22:54
#13

Om du vill ha en förklaring så är den mycket enkel.

Fenomenet uppträder när man tar med blixt i ett mörkt utrymme eller utomhus. De brukar inte synas om bakgrunden blir ljus, men om bakgrunden är mörk eller långt bort kan de komma fram ganska starkt.

Orben är ett dammkorn eller en vätskedroppe som befinner sig nära kameran och på så sätt blir starkt belyst av blixten. Orber syns aldrig annat än nar man använder en blixt som befinner sig nära kamerans objektiv. Eftersom orben befinner sig mycket nära, kommer den att vara ur fokus, och oskärpecirkeln blir ungefär lika stor som objektivöppningen. Det är alltså en bild av objektivets bländaröppning som projiceras på sensorn av en mycket liten ljuskälla (dammkornet) som befinner sig nära kameran. När dammkornen är vältigt nära kan oskärpecirkeln bli större än bländaröppningen. Ju större orb, ju närmre kameran. De största är de ljusstarkaste, eftersom de är närmre blixten.

Vi har haft någon tråd med orber tidigare, och jag har sett exempel på orber utomhus i saltbemängd luft, där små saltpartiklar håller sig svävande.

Om man vill slippa orber och ändå ta med blixt, så kan man använda en extern blixt och hålla den en bit ifrån kameran. Då kommer eventuella orber att uppstå framför blixten och inte framför kamerans objektiv.

Annons:
[Remix]
2013-12-10 08:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Den här bilden är tagen i extremt fuktig miljö, där vattenpartiklarna bildar ett helt smörgåsbord av orber! Fast det behövs inte fullt så blöt omgivning för att det skall uppträda fuktorber - en daggfuktig gräsmatta eller ett blött golv kan vara tillräckligt för att skapa skapa sådana här effekter (om än inte så talrika) om man fotograferar med blixt.

Upp till toppen
Annons: