Annons:
Etikettarkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 3249 ggr
[cocuyo]
2008-06-02 13:51

Tappat tron?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På hötorgets T-banestation kan du återvinna din tro…

Annons:
pellepiano
2008-06-02 14:34
#1

.. haha, under vad den återkommer som sen då, när den är återvunnen ?

Kat08ja
2008-06-02 14:40
#2

Haha…rolig bild :)

Sara87
2008-06-02 16:00
#3

haha, kul :)

Mustang
2008-06-02 21:08
#4

Fniss! Riktigt rolig….. = )

AndersV
2008-06-02 22:28
#5

Ja vad kan man säga kul bild ;)

fotokrafs
2008-06-03 00:04
#6

haha… håller med, rolig :-)

Annons:
Robert
2008-06-03 07:42
#7

Själva idén och poängen i är rolig, och det är roligt för mig att se en bild som du har tagit. Jag tror bilden skulle ha blivit bättre om du hade uteslutit mannen som stiger in till Pressbyrån, för nu drar han till sig min uppmärksamhet och jag har svårt att koncertrera mig på huvudbudskapet i det du försöker förmedla.

Vad tror du om att beskära bilden?

Hälsningar

Robert

[cocuyo]
2008-06-03 10:17
#8

Man gör alltid mer eller mindre medvetna val när man gör en bild, och mannen som går in i Pressbyrån är ett medvetet element i biden. Han ska störa och skapa obalans som gör att man kanske inte omedelbart koncentrerar sig på återvinningskärlet. Jag provade en del olika vinklar, och den här är ett val, delvis beroende på formatet på iFokus. Texten måste vara tillräckligt stor för att synas tydligt i 500 px höjd, och jag ville ha med miljön. Jag ville också ha med någon människa i rörelse, inte helt skarp, och bland annat med tanke på PUL, inte identifierbar. Det fanns en bild till bland dem som jag tog, som fångar någon mitt i steget, men bara benet skymtar fram till vänster. Förgrunden till vänster innehåller sådant som jag inte ville ha med.

Man kanske skulle kunna göra en "bättre" bild på många olika sätt, men jag ville inte ha en "produktbild" på återvinningsburken så jag valde att ha en där texten kommer fram tydligt, men där andra element i miljön omkring också har framträdande plats. 

Jag hade kunnat flytta på återvinningsburken för att få ett annat resultat, men nu är bilden den som jag valde att lägga in här, och det är utsnittet som jag har valt. Man kan klippa den precis framför tårna på mannen som går in i Pressbyrån, och då blir det en annan bild, kvadratisk, men fortfarande inte symmetrisk. Inte dålig, men inte nödvändigtvis bättre. 

Det lilla som jag tycker missar är att på grund av kamerans slöhet i avtrycket har jag inte helt kontroll över när den tar bilden. Jag skulle gärna ha sett att  den hade gått kanske en tiondels sekund tidigare så att jag hade fått honom mitt i steget.

Kanske hade jag fått en bättre bild så som jag vill ha den om jag hade hållit på en stund till. Hur som helst så hör det störande bildelementet till den här bilden.

Och Robert, jag vet inte varför du väljer bort att titta på alla andra bilder som jag har lagt in på iFokus. Tre av dem ligger till och med i en tråd som du har startat. Att vi inte gör samma bedömningar är klart, och att våra motivområden skiljer sig en del är ingen överraskning. Vi har olika förhållningssätt och våra bilder är olika; det kanske har framgått att jag är föga imponerad av dina. I regel gör jag inga kommentarer om dem, mest för att jag inte ser något allmänintresse i att presentera min syn på till exempel modellbilderna…

Jag har aldrig varit överdrivet intresserad av modebilder eller mer eller mindre avklädda damer på bild, men jag tycker ändå mycket om välgjorda sådana bilder, bilder som förmedlar något. Jag hittar dem inte hos Robert, men hos Carl Johan Rehbinder finns många.

Det är olika förhållningssätt och olika stil. Bland mina favoriter finns exempelvis W Eugene Smith och Henri Cartier-Bresson. Jag tycker också mycket om Ansel Adams' bilder och jag lärde mig hans zonsystem ganska tidigt, omkring 1960-61. 

Och jag tror att jag måste hitta en kamera som har lite kvickare respons på avtryckarknappen, det är retfullt att man måste vara ett par tiondelar före i själva avtrycket för att få bilden. Det har jag inte hunnit vänja mig vid.

Robert
2008-06-03 11:08
#9

Om du har W Eugene Smith och Henri Cartier-Bresson som dina favoriter så tycker jag att det är dags för dig att börja titta närmare på vad det är för budskap som fotograferna förmedlar och se hur bilderna har blivit komponerade.

Det finns inget i den bild du har lagt ut som har ett samband med en man som kliver in till en kiosk. Om du däremot hade haft en person i bakgrunden som ex. hade stannat till, tittat upp fundersamt så hade du haft ett tema, ett bildspråk.

Det du har lagt ut är snarare en snapshot, en bild tagen utan eftertanke. Däremot finns det eftertanke i både Heris och Eugens bilder, ett bildspråk som är väldigt talande som saknas helt i din bild.

Hälsningar

Robert

[cocuyo]
2008-06-03 11:24
#10

Robert, jag förstår att du har ett behov av att hävda dig, det är OK.

Men din förmåga att bedöma bilder, motiv och intentioner har en del brister även om ditt hantverk ofta är godtagbart (mera sällan verkligt bra). 

Och det är naturligtvis alldeles riktigt att mannen på bilden inte har något direkt samband med lådan för gamla tidningar. Han är på väg in i kiosken, kanske för att köpa en tidning. 

Helt säkert kan man göra en arrangerad bild som är "bättre", men just den här bilden blev så här. Om du vill ta en annan bild, så gör gärna det, och om du vill beskära så inte mig emot, det blir en annan bild. Just den här innehåller de här elementen; en tunnelbanehall, en kiosk, en man på väg in i kiosken, en pelare med ett tidningsuppsamlingskärl intill, och på kärlet en text som lockar till ett leende. Leendet finns nog där också om man gör den kvadratisk och därmed utesluter mannen, men det blir så klart en annan bild.

Robert
2008-06-03 12:16
#11

Varför lägger du upp bilder här när du inte kan ta emot kritik? Jag kommer med min personliga åsikt om en bild som du har tagit och du försvarar dig genom att kritisera mina bilder och berättar att du försöker efterlikna en bildstil som hör till två andra fotografer vars bildstil är dokumenterande.

Nu handlar det om en bild som du har tagit inte någon av mina. Ser du någon bild i den här tråden som är min? Tror du att Henri och Eugen har arrangerat sina bilder? Deras dokumenterande bildstil bygger på att de har lyckats med konststycket att fånga ett talande ögonblick utan att arrangera det.

Hälsningar

Robert

[cocuyo]
2008-06-03 14:17
#12

Jodå, jag kan ta kritik, och det är ju därför vi diskuterar det här.

Du missade att jag inte alls påstår att jag försöker efterlikna en stil. Den här bilden får tala för sig själv, och det finns miljoner andra möjligheter, men jag valde en av dem, varken mer eller mindre. 

Att jag kommer in på dina bilder hänger så klart ihop med att du föreslår en förändring av den aktuella bilden. Inga problem, klipp, klistra, sudda ut, vad du vill, men då blir det självklart en annan bild. Du kanske tycker den är bättre om man skär av den, kanske fler tycker den är bättre så. Inget problem. Jag har aldrig gjort gällande att det är den ultimata bilden eller någonting av högt kulturellt innehåll. Den är bara precis det du ser, och elementet som du stötte dig på är avsiktligt. Om du inte gillar det; inget problem för min del. 

Jag bad heller aldrig om någon kritik, jag lade ut bilden som en liten knorr bara, precis som kaffekoppen eller vantarna. Vantarna var ett misstag, jag råkade lägga in fel fil på den bilden, jag har en som är "bättre" komponerad och restituerad så att vertikala linjer är raka och vertikala, den som ligger där har ganska stor tunnformig distorsion. Spelar inte så stor roll, budskapet går nog ändå fram,

Det gjorde det med den här bilden också. Den lockade till ett leende hos mer än en, och det räcker mer än väl. Glad

[cocuyo]
2008-06-03 14:50
#13

#1 pellepiano, jag lekte med tanken på en annan tolkning av att återvinna; lite närmare ett ord som rimmar. Men det finns ju fler möjligheter. Skulle gissa att den kommer tillbaka som en ny och fräsch tro. Glad

Annons:
[cocuyo]
2008-06-03 16:07
#14

För att hjälpa Robert lite att hitta bilderna som jag har lagt upp tidigare lägger jag en lista på dem här, inte i någon särskild ordning och utan några anspråk avseende kritik eller annat:

Vantarna

Kaffekoppen

Batteriladdare

En annan batteriladdare

Ännu en batteriladdare

Bildskärmskabel

Martas familj i El Cobre

Utöver de här har jag inte lagt upp några egna bilder. Produktbilderna är förklaringar till texten och även den kubanska familjen hänger ihop med inlägget som den hör till.

Produktbilderna är alla gjorda för att läggas upp på iFokus, och de är tagna ungefär samtidigt som de lades in, i ganska rask följd när det gäller batteriladdarna. Det är någonting som är typiskt när det gäller yrkesfotografer, jag har en gång haft det till yrke, att man tar bilder på beställning och presterar resultat. Yrkesfotografer är inte med nödvändighet bättre fotografer än amatörer, men en yrkesfotograf ska kunna göra ett hyggligt hantverk och kunna presentera bilder på uppdrag.

I några trådar har jag dristat mig till att redigera bilder för att visa min idé med hur man skulle kunna ändra dem. Ganska naturligt då jag har jobbat som kopist och ofta fått fatta beslut om detaljer i beskärning, kontrast och färgåtergivning. Jag blir inte störd av om någon gör samma sak med den som jag startade den här tråden med. Man kan beskära den och rikta upp den och möjligen förbättra färgen och annat, men i grunden har min tanke inte varit att presentera en "bra" bild utan allt jag möjligen har drömt om är att den skulle få en eller annan att dra på smilbanden. Jag verkar ha lyckats med det åtminstone. Glad

[cocuyo]
2008-06-03 20:19
#15

Visstja, glömde nässelfjärilen

och så tandkrämen…  

Och så bilden där jag visar hur man kan få ögonkontakt

Martin
2008-06-03 20:20
#16

Det här är en mycket intressant tråd, med bildtänkade mm.

Dock tycker jag både cocyou och Robert får fundera på om de egentligen kommenterar andra fotografers bilder, eller andra fotografer som personer.

Båda hävdar att det är den andras bilder de inte är imponerade av, men det verkar vara fotograferna snarare, vilket jag tycker är tråkigt.

Personangrepp är aldrig kul, och jag har nog för avsikt att lämna den här tråden utan att säga vad jag tycker i sakfrågan om det inte ändras framöver. Och ja, jag är medveten om att göra mig skyldig till personangrepp då jag "anklagar" både cocyou och Robert för att snarare prata om den andres egenskaper snarare än foton. Även om fotona också är kommenterade.

mvh Martin

[VictoriaR]
2008-06-03 21:01
#17

Men snälla cocuyo och Robert.Varför måste ni alltid bråka om ni råkar skriva i samma tråd?Jag tror faktist att flera iFokus medlemmar börjar störa sig på det.

Annars så var det en rolig bild faktist:)

Robert
2008-06-03 23:14
#18

#16, jag håller fullständigt med dig i den biten. Jag försökte hålla mig till bilden i mitt första inlägg, se #7.

#17, Ledsen för det, men det är inte alla som kan ta emot kritik. Exempelvis har jag inte lagt upp en enda bild i den här tråden men ändå diskuteras dom.

Hälsningar

Robert

[cocuyo]
2008-06-04 01:20
#19

"jag har svårt att koncertrera mig på huvudbudskapet i det du försöker förmedla." (Robert #7)

Frasen ovan har ingenting med bilden att göra. Robert gör ett ogrundat påstående om min avsikt. Jag tror inte att han är tankeläsare, så därför förklarar jag att det som han upplever när han ser min bild är en del av avsikten bakom valet av utsnitt och bildelement. 

Därefter kommer en direkt fråga som jag svarar på.  

Att ta kritik är inte att jamsa med. När man tar kritik så för man en dialog, och där har jag ganska tydligt anfört att jag har ett annat förhållningssätt än Robert. Dialogen är vad någon här uppfattar som "bråk". I bästa fall kan sådant bråk rensa luften och leda framåt. Det händer tyvärr inte alltid. 

Så, jag har tagit till mig kritiken och jag har bemött den.

Vari ligger problemet?

Robert
2008-06-04 23:54
#20

Här är ett par artiklar som kanske kan hjälpa dig och utvecklas så du kan hantera kritik bättre i framtiden:

Så tar du emot kritik på rätt sätt 

Att ge och ta emot kritik 

Ge och ta kritik (notera längst ned i artikeln hur de har delat upp hur man kan förhålla sig till den kritik man får)

Konsten att ge bildkommentarer (fotosidan)

Jag hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Bästa hälsningar

Robert

Annons:
[cocuyo]
2008-06-05 00:09
#21
guraknugen
2008-06-05 00:24
#22

#18: ”#17, Ledsen för det, men det är inte alla som kan ta emot kritik. Exempelvis har jag inte lagt upp en enda bild i den här tråden men ändå diskuteras dom.”

Larvigt. Otroligt larvigt. Och lågt. Och… ja, larvigt. Sandlådenivå. Se nu inte detta som kritik, för det var det inte. Det var en ren förolämpning, inget mindre.

Lizzan
2008-06-05 15:42
#23

Ursäkta men jag kan inte låta bli att skratta.

Hakimi
2008-06-05 17:06
#24

Tänkte ta och säga min personliga åsik i det hela.
Det verkar som ni är på luven på varandra hela tiden?
Jag håller med Robert om att du ska kunna ta emot kritik, utan att föra värsta debatten som tillslut leder till personangrepp istället för trådens huvudsakliga mål: Bilden.
**Dock borde vi alla respektera att vi har OLIKA bildstilar, och det är inget fel med det. Tvärtom, det är ju det som gör själva fotandet något enormt roligt!
**Okej, jag håller med Robet om att du hade kunnat testa en bättre vinkel, beskärt och kanske arrangerat mer? Men om du inte vill göra det är din ensak, vi kan varken bestämma eller säga att din bild är HEMSK! Skönhet ligger i betraktarens ögon, alltså är det olika för varje person. Så snälla, lämna den här tråden bakom er…

MVH Aida

Robert
2008-06-05 18:24
#25

Att ta emot kritik svider väldigt hårt, tro mig. Jag har lett ett företag från noll kronor till enorma vinster för att sedan veta att min insats var skit värd. (företaget går med förlust idag). Det sved när jag fick sparken.

Samma har det varit med fotografering. Just idag utmanas jag av fotosidan som vägrar accepterar mina bilder på FS eftersom de håller en urusel kvalité, vilka samma bilder kan jag vinna pokaler i både england och usa med. En utmaning att bemästra bara.

Jag började med fotografering för tre år sedan, och jag har stor behållning av all den kritik jag kan få oavsett vad den än kommer ifrån positiv som negativ. Kritiken och speciellt negativ hjälper mig att utvecklas, se på mitt eget skapande på annat sätt än vad jag kanske hade gjort utan den. Det är bara smickrande att andra lägger ned tid till att skriva en kommentar om mig och bryr sig om mina bilder.

Sköt om er!

Robert

[mingdie]
2008-06-06 04:54
#26

Robert, vad menar du att FS inte accepterar dina bilder? Är det medlemmarna du menar eller ledningen som tycker att dina bilder har urusel kvalitet?

Robert
2008-06-06 08:01
#27

#26, det är galleri FS, du ska antingen ha en bild på ett djur eller hålla typ en Lars Noren stil på dina bilder på människor för att kunna komma in med din bild där.

Annons:
[mingdie]
2008-06-06 15:20
#28

#27 Det blir efter ett tag klubben för inbördes beundran på dessa forum. Jag tycker att en del bilder inte är så bra men samtidigt finns det en hel del mycket bra bilder som inte har djur.

Ett sådant bildforum skulle jag inte bry mig om. Din fotostil kanske inte passar in på vad dom tycker om. Det säger ingenting om din förmåga. Din sista serie med modellerna tyckte jag om att titta på. Jag tycker att du är på gång men har en liten väg kvar innan du når proffsnivå. Detta säger jag inte som fotograf utan som en som använder bilder på modeller i mitt arbete.

Du och Cocuyo tycks ha svårt för varandra. Vore det inte bättre om ni lämnade varandra i fred. I den här tråden så såg jag inget fel i ditt första inlägg men det märks att gamla grejor mellan er dyker upp efter ett tag. Så till er båda- eftersom ni har svårt för varandra låt bli att kommentera varandras bilder eftersom det inte leder till något konstruktivt.

The-Photo
2008-06-06 21:25
#29

Cocuyo har tagit bort sitt medlemskap på iFokus så det är inte så mycket att tjaffsa om…

[mingdie]
2008-06-07 01:20
#30

#29 Det var synd. Cocuyo är mycket duktig och har hjälpt många på forumet.

The-Photo
2008-06-07 12:58
#31

#30 Ja verkligen

[qphoto]
2013-01-23 13:49
#32

Den inledande bilden är ju faktiskt riktigt bra och tilltalande. Att sedan vuxna män bråkar som små pojkar i sandlådan, visar nog bara att mognad och ålder inte alltid går hand i hand. Bildens goda kvalité kvarstår ändå som något positivt som överskuggar tramset.
Glad

[cocuyo]
2013-01-23 15:27
#33

Det var ungefär fyra och ett halvt år sedan som den här tråden var aktuell, och mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Robert var på den tiden Sajtvärd, och den här tråden visar kanske hur det sköttes i en del avseenden. Sedan dess har vi fått en annan värd på sajten, och den har blivit lite annorlunda. Det händer väl fortfarande att något går snett, men vi klarar ofta att rätta till det.

Den här tråden startades inte för att bilden skulle kritiseras, utan det var bara en liten humoristisk tanke bakom, att man skulle se texten på Metros återvinningskärl och dra på munnen ungefär som jag gjorde när jag såg det där i tunnelbanehallen. Någon har skojat och tagit bort ett par bokstäver. Mannen i bakgrunden finns med för att ge ett intryck av att det ändå är en trafikerad plats, där folk rör sig. Det sprang förbi ganska många människor, men just den här bilden blev mitt val bland några andra.

Sedan kan man ju undra hur det kommer sig att medlemmar som har upphört plötsligt kommer tillbaka till iFokus?

[qphoto]
2013-01-23 16:17
#34

#33 Citat: ”Sedan kan man ju undra hur det kommer sig att medlemmar som har upphört plötsligt kommer tillbaka till iFokus?”

Det kan man undra och filosofera om samt finna många olika svar på. Förhoppningsvis är det dock färre som har två profiler samtidigt på samma sajt. Glad För övrigt hoppas jag du snart återvänder till fotosidan.se igen. Du är en frisk vind som kan liva upp forumtrådar som annars snabbt skulle falla i glömska.

Vore kul om även Robert kom tillbaka och sparkade liv i http://fotografer.ifokus.se/

Tack för all kunskap som du generöst delar med dig av här på iFokus.

Annons:
Inkanyezi
2013-01-23 16:47
#35

Jag tänkte nog låta användaren cocuyo falla tillbaka i glömska efter det här. Cocuyo och Inkanyezi betyder samma sak, eldfluga eller lysmask, men på olika språk. Jag tog nicken när jag jobbade i belysningsbranschen, eftersom jag tyckte att det passade, men det har flera bottnar, och i båda de kulturella sfärerna där orden är hämtade har de flera betydelser.

Jag tror inte att jag återvänder till Fotosidan, det är nog mer definitivt där. Jag har också lite grann tröttnat på en del av de tekniska spörsmålen som ständigt dyker upp, även om de är frågorna som jag oftast försöker besvara; eller kanske det är just därför.

Jag tycker att den här diskussionsgruppen har en hel del ljuspunkter, och det känns som att jag ändå har någonting att tillföra emellanåt, kanske inte bara i tekniskt hänseende. Jag gillar faktiskt nyblivna fotografer med bilder på hundvalpar och kaniner, även om de kanske inte uppfyller vissa estetiska, konstnärliga eller tekniska anspråk.

Men ett forum som det här blir ju alltid vad medlemmarna gör det till, och jag hoppas att många kommer att hålla liv i det väldigt länge, för jag tror att det kan fylla mer än en funktion för väldigt många av oss. Och iFokus är faktiskt mer generösa med utrymme för bilder, åtminstone när man lägger dem i diskussionstrådar och lär sig var gränserna går för storlek på olika sätt.

(För säkerhets skull har jag avslutat cocuyos medlemskap en gång till nu. Jag gissar att det var någon återställning från backupp eller flyttning till "migrated" som råkade kalla tillbaka den användarprofilen från de avslutade.)

skogstossan
2013-01-23 17:53
#36

#35: när jag öppnade den här tråden och tittade på bilden visste jag direkt att det var din bild. Jag har inte sett så mycket bilder du tagit. Men uppenbarligen måste du ha en väldigt personlig stil då jag förstod direkt.:-). När jag sedan började läsa cocuyos inlägg sa jag till min sambo att det måste vara Inkanyezi som ligger bakom det användarnamnet. Det märks på språket och dom långa inläggen. Glad

Jämför man profilbilderna på dom olika användarnamnen så ser personerna på bilderna iogs väldigt lika ut. Men jag ser inte så tydligt då min skärm är ganska liten.

bakministeriet.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: