Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 3908 ggr
RSP191
2008-07-23 17:16

Ramar...

Hur gör Ni dom? Har CS3, kan man göra sånna där?

Annons:
AndersT
2008-07-23 17:43
#1

kanske detta är något? eller detta?

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

RSP191
2008-07-23 18:16
#2

Går inte att gå någonstans med den första "detta" =) Men tack för hjälpen.

Det finns ju andra ramar också som jag sett att vissa har, där det bara är en lätt skuggning runt bilden, ich när man fortfarande ser bilden i ramen fast mörkare (svårt att förklara) Någon som förstår ett pucko och kan hjälpa till lite ;-) Är det något speciellt program eller plugins eller hur gör man så?

AndersT
2008-07-23 18:40
#3

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Isak
2008-07-23 20:03
#4

Rita dit själva ramen i ett nytt lager(ctrl+n) och sedan ändrar du opaciteten i det lagret.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

RSP191
2008-07-23 22:29
#5

#3 Näää jag får verkligen inte till det, jag kan inte använda mig av stroke som han skriver att man skall göra, ändå följer jag steg för steg. Stroke på min är inte ifylld så jag kan inte använda den, testar jag med ett nytt lager går det inte heller? =(

rulda
2008-07-24 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När jag gör mina ramar så brukar jag låsa upp lagret där bilden ligger. Sen brukar jag ta och markera hela bilden med 10px ludd. Gå in på Markering/omvänd och trycka delete några gånger till jag är nöjd.
Sen brukar jag skapa ett nytt lager som jag lägger under lagret med bilden. Där ritar jag min ram.
Leker med olika lagereffekter och Filter.

Det är ett sätt att göra en ram.
Här kommer ett exempel.

om du vill ha en enkel svart ram runt hela bilden så kan du låsa upp lagret och sedan gå in på "lagerstil/ramlinje"
Ändra "position" till insidan
Sen kan du välja färg och tjocklek som du vill

Annons:
rulda
2008-07-24 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

exempel 2

catlins
2008-12-03 16:30
#8

Gammalt inlägg jag fick upp när jag sökte så därför puttar jag upp det lite.

Jag förstår faktiskt inte varför det ska vara så svårt att lägga till en enkel ram i PS. Så som i de flesta andra bildred.program. Outside frame o så väljer man färg o pixlar på ramen - klart!!

Finns det verkligen inte ngt lättare vis i PS än de ovanstående?

Besök mig gärna på Ronias matte

Inkanyezi
2008-12-03 17:26
#9

Kanske det finns någon "smart" väg att göra en ram i PS, men förklaringen till att det inte är en enkel operation hänger nog ihop med vad programmet är till för. Det där med ramar är delvis en modefluga, men framför allt någonting för folk som vill göra "kort", medan Photoshop i första hand är ett avancerat verktyg för att rätta till allehanda defekter på bilder. Det är alltså inte en lekstuga för att åstadkomma diverse effekter i första hand, och den här typen av operationer ligger inte högt i prioriteringen.

catlins
2008-12-03 17:41
#10

Nä sant, fast det finns mycket annat att leka med i ps-lekstugan Flört som oxå kan anses onödigt i så fall.

Besök mig gärna på Ronias matte

[mingdie]
2008-12-03 22:47
#11

PS är ett verktyg för grafisk design och bildbehandling. Det är ett komplicerat och kraftfullt program som kräver en lång inlärningskurva. Vi som använder det i jobbet tycker inte det är krångligt att göra en ram tex. och den ramen kan vi få att se ut precis som vi vill.

Jag tror att många missförstår PS. Det är inte ett bildbehandlingsprogram gjort för amatörer att leka med sina foton i. För amatörerna finns det andra program. Vi andra behöver inte ett hjälpmedel för ramar.

catlins
2008-12-04 01:27
#12

Men vi amatörer kanske vill lära oss PS med…så vi slipper vara amatörer för evigt..

Ni låter nästan lite griniga Flört

Besök mig gärna på Ronias matte

[mingdie]
2008-12-04 06:08
#13

Det är inte alls meningen att låta grinig. Naturligtvis kan alla lära sig PS men jag fick för mig att du ogillade att det inte fanns ett enkelt sätt att göra ramar i PS. Det enda jag ville säga var att varför begära något från ett program som inte är framtaget för sådana saker som att göra fotoramar.

Om du vill göra det enklare för dig så finns det plugins för PS med ramar. Leta på Google.

Annons:
catlins
2008-12-04 08:56
#14

#13

Nä inte ogillade men tyckte det var märkligt men har nu fått en förklaring. Jag överlever utan ramar oxå men ibland vill jag kunna sätta dit en tunn ram när jag lägger ut mina redigerade bilder på min hemsida, speciellt då ljusa foton mot en vit bakgrund.

Tack för tipset om plugins.

Besök mig gärna på Ronias matte

Inkanyezi
2008-12-04 09:08
#15

Finns det inte ett sätt att skapa en sån ram enkelt på själva hemsidan? Alltså att i CSS eller med XHTML lägga en bakgrund som bilden hamnar uppepå eller en ram kring själva bilden. Det borde vara ett enklare sätt att få ram på bilder som läggs i ett album på nätet, och en aning renare, eftersom det inte skulle kräva redigering av själva bilden. Samtidigt kan man ju få enhetlighet på webbsidan, och om man gör det i CSS blir det lätt att underhålla och ändra ram om man vill göra det.

[mingdie]
2008-12-04 10:38
#16

#14 Jag glömde nämna att jag tittade in på din hemsida och jag tycker den är mycket fin. Bilderna på hundarna är jättebra och jag gillar hur du har lagt upp hemsidan. Snyggt jobb.

catlins
2008-12-04 16:33
#17

#15

Jo det kan man säkert - har provat förr men då fått samma ramar till foton som till andra saker, men ska forska i det närmre.

#16

Tack va glad jag blir!!

Besök mig gärna på Ronias matte

Upp till toppen
Annons: