Annons:
Etikettövrigt
Läst 1344 ggr
[Jeremina]
2008-12-01 16:15

vad är det på mitt foto?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ny här. Kan inget om foto..men undrar vad det är som helt plötsligt uppkommer på en del av mina foton?

Svar tack! Jeremina!

Annons:
Metinia
2008-12-01 17:01
#1

Kan det vara linsen som är smutsig? Eller kanske något som speglar sig i linsen eller något annat?

Inkanyezi
2008-12-01 17:04
#2

Jag är inte säker på precis vad det är, men jag vet hur liknande saker kan uppkomma.

Du har tagit med blixt i en relativt mörk omgivning. Det som är långt bort blir mörkt, eftersom ljusstyrkan från blixten avtar med avståndet.

Någonting mycket litet, en mycket liten vattendroppe, eller ett dammkorn, befinner sig svävande i luften nära kameran och blir starkt upplyst av blixten. Ett mönster bildas av det oskarpt avbildade föremålet beroende främst på bländaröppningens form; bilden är tagen med full öppning, så formen blir rund. Här nedanför data från Exif för bilden:

# Aperture Value (APEX) = 88/32
Aperture = F2.59
# Exposure Bias (EV) = 0/3 = 0
# Max Aperture Value (APEX) = 88/32 = 2.75
Max Aperture = F2.59

Jag har sett liknande effekter på konsertbilder tagna i en miljö med hög luftfuktighet, där små vattendroppar nära kameran har blivit starkt upplysta av blixten, som sitter mycket nära objektivet. Resultatet ser ut som om det vore bubblor i luften, i olika storlek. Storleken beror på avståndet mellan den upplysta mikrodroppen och kameran, ju närmre den är, ju större blir den.

Den här sortens fenomen brukar bara dyka upp när blixten sitter mycket nära objektivet.

[Jeremina]
2008-12-01 21:02
#3

Det kommer bara ibland och då menar jag sällan. Vi har mycket torrt i huset. Men det är taget på långt håll. Nu är det inte så mörkt heller.

Ja man vet ju inte!

Inkanyezi
2008-12-01 22:00
#4

Om det är mycket torrt så kan det vara ett mycket litet dammkorn som svävar strax framför linsen när bilden tas. Det kommer att avbildas som en ljus rund fläck mot den mörkare bakgrunden.

Stormviskaren
2008-12-02 19:55
#5

dammkorn, eller orb?

Inkanyezi
2008-12-02 20:44
#6

Orb är ju ett namn så gott som något. Man kan se åtminstone tre på den första bilden, varav en är mycket tydlig, den som har mörk bakgrund.

Annons:
[Jeremina]
2008-12-02 20:53
#7

#6

Vad såg du? Snälla berätta mer vad du menar.

Inkanyezi
2008-12-02 21:33
#8

Den mitt i dörrhålet syns ju tydligt. Som Wikipedia förklarar är det en oskärpecirkel av ett mycket litet och starkt belyst föremål; gissa på ett dammkorn. Den andra, som är längre bort och alltså svagare belyst och mindre, är på sidan av skänkens överdel. En tredje betydligt svagare och mindre har sitt centrum nära det övre gångjärnet till skänkens nedre dörr.

Det är alltså ett starkt belyst mycket litet dammkorn som svävar, och det avbildas inte skarpt, utan det projicerar en bild av objektivöppningen mot sensorn. Linserna i objektivet ger upphov till ett par koncentriska ojämnheter i ljusbilden.  Ju närmre ett sådant dammkorn är, ju starkare blir det belyst av blixten och det syns då bättre och blir också större. Ett dammkorn som är lite längre bort ger en mindre cirkel med samma form, men inte lika stark.

[Jeremina]
2008-12-02 21:43
#9

Då får jag sluta använda kameran eftersom det aldrig blivit sådär förut. Konstigt men det ser ut som en vacker lampa sa en kille till mig som säljer kameror.

Inkanyezi
2008-12-02 22:03
#10

Jag förstår inte riktigt varför du skulle sluta använda kameran. Det här fenomenet dyker bara upp när det finns damm eller vattendroppar i luften mycket nära kameran och man tar med blixt i en relativt mörk omgivning. Om en bild blir förstörd av det kan man ju bara radera den. Nästa bild kanske inte har något sånt.

Det är helt naturligt att det blir såna här fenomen när man tar med en blixt som sitter mycket nära objektivet och om det finns damm framför och bakgrunden är mörk. En lösning för att slippa fenomenet helt är att ha en extern blixt som inte sitter alldeles invid objektivet. Om kameran inte har den möjligheten så kan man naturligtvis undvika att använda blixten om man är mycket störd av att det kan dyka upp sånt här. Jag skulle tro att det ändå är ganska sällan det händer.

Annisangel
2008-12-02 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hmmm, det liknar en bild jag tog ute i skogen!! Men då var det en snöflinga (tror jag) som ville leka med bilden… Nästa bild var felfri!!

Många Goa Kramar

Annisangel

[Jeremina]
2008-12-03 19:58
#12

Jag är verkligen amatör men jag ska sätta mig och redigera…

Annisangel
2008-12-04 00:24
#13

#12 Jag är också nybörjare, men det är kul att hitta såna här saker!! Bilderna blir inte alltid som man tänkt sig men det är det som heter utveckling att försöka och försöka, så jag tycker att du ska fortsätta ta bilder!! Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
[Jeremina]
2008-12-04 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag tycker att jag har tagit en del bra bilder..som på vår fina vedbod!

Annisangel
2008-12-04 19:16
#15

Oj, vad läckert! Snygg vedbod Skrattande Å så mycket snö!!!!

Många Goa Kramar

Annisangel

[Jeremina]
2008-12-04 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det är taget för 2 år sedan men det är lika mycket snö nu och sååå vackert. Jag känner mig lyckligt lottad Skrattande

Här är vår lilla bod…gammal…

Upp till toppen
Annons: