Annons:
Etikettart-och-abstrakt-ej-kritik
Läst 3808 ggr
[Ebfotograf]
12/31/09, 11:43 PM

Fota fyrverkerier?!

Hej!

Idag så försökte jag fota fyrverkerier men det går inte!

Jag har inget stativ, har en Nikon D3000. Fick den på julafton så kan den inte helt och hållet..

Någon som vet hur jag kan få bra bilder?

Annons:
Quiila
1/1/10, 12:09 AM
#1

Stativ är nästan A och O när det gäller att fota fyrverkerier eftersom man har längre slutartider. Utan stativ blir det lätt skakigt och suddigt i bilden.
Kanske finns något du kan ställa den på?

~Quila Roze~

HellviHumle
1/1/10, 12:09 AM
#2

Läs i tråden "Raketinställningar". Fast du kanske inte har någon trådutlösare du heller? Försök ta stöd mot något. Bländare 8 eller 11 låter som ett bra alternativ. ISO på 100 till 200.

Jag ska testa fem sekunders exponeringar. Kanske även kort tid precis när "bollen" slår ut. Du har väl någon form av bildstabilisering (antiskak) gissar jag, så kanske det går att ta upp mot 1/15 s på fri hand. Obs att jag bara gissar här. Hur som helst så tycker jag att du ska testa.

HH

Quiila
1/1/10, 12:13 AM
#3

Jag kommer nog också köra på ungefär samma inställningar, provade snabbt med ISO 100, bländare 11 och bulb och det ser hyfsat bra ut, nu gäller det bara att lyckas fånga fyrverkeriet i rätt ögonblick :)

~Quila Roze~

Hermelina
1/1/10, 12:16 AM
#4

Men åh, jag som också har D3000 och inte lärt mig något om funktioner osv, tror ni man kan ha på auto?? Eller ska jag försöka trixia ihop något nu…?

[Ebfotograf]
1/1/10, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Blev väldigt nöjd med bilderna jag knäppte igår =)

Upp till toppen
Annons: