Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 6232 ggr
Deklol
2/10/10, 12:55 AM

DIY-Tråden!

Fotografering är ett dyrt intresse, och det är så mycket man vill ha men som man kanske inte riktigt har råd med.
**
Därför skapar jag nu en DIY (Do it yourself) tråd.**

Posta bilder på er DIY-Utrustning, eller helt enkelt skriv en rad om ett tips på vad man kan göra. Det finns många duktiga fotografer här och vissa har t o m lång erfarenhet, jag är säker på att det finns mängder av DIY-Prylar att tipsa om!

Annons:
Deklol
2/10/10, 12:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag inleder tråden med att visa en av mina DIY-prylar. Detta är en hemmagjord ringblixt, gjord av en sockerkaksform! Här får man ha en extern blixt och en fjärr eller trådutlösare för att det ska fungera.

Sandpappra och putsa så att man får en fin yta innuti formen, skär sedan ut ett hål i kanten för blixten (vik kanterna utåt så att formen kan smått fästas i blixten), och tryck på något slags diffuser-material uppe på själva formen. Sen får man ta lite silvertejp eller lim för att få sakerna att fastna.
Vips! Enkelt va?

Nu vill jag se fler DIY prylar innan jag avslöjar fler av mina! Flört

[mingdie]
2/10/10, 3:22 AM
#2

Bra tråd. Som trådlös IR utlösare till min kamera kan jag använda TV-kontrollen. Vet inte om det fungerar med andra kameror.

Inkanyezi
2/10/10, 6:56 AM
#3

#2 Det för funka med alla kameror som har inbyggd IR, särskilt med såna kontroller som kan spela in en annan. Då kan man, till exempel i affärenm, titta på en IR-kontroll till kameran, spela in dess signal och sedan använda den för att lösa ut kameran. Om man har tur så finns redan någonstans i de förprogrammerade lägena en knapp som funkar. Nu är det ju inte väldigt många kameror som har IR-utlösare inbyggd.

Mitt tips är bönpåsen. Man kan sy en påse i lämplig storlek för att ha som kudde under kameran när man stöder den mot något, och så fyller man den med små korn, kanske bönor eller ris, men inte så att den blir stinn, utan den ska vara sladdrig. När man har den mellan kameran och stödet och trycker kameran mot den så formar den sig efter både kameran och stödet och blir fast, så att kameran inte skakar.

Den kan också användas att helt enkelt ställa kameran på i lämplig vinkel för att ta med självutlösaren, Jag har använt bönpåse i stället för stativ i många år. Den är lätt att alltid ha med och den kan ge bättre stöd för kameran än ett dåligt stativ.

Bästa lätta fyllnadsmaterialet som jag har hittat är lätta soft airgun-kulor,  som är lätta, hårda och runda. Bönor är tyngre, och sand är väldigt tungt. Det finns också fördelar med att använda sand, det formar sig lätt och ger bra fäste. Men det funkar med alla korniga material. Plastkulorna i sittmöbler har fördelen att de är väldigt lätta, väger nästan inget, men de är tyvärr en aning flexibla, så de dämpar inte vibration helt när man håller i kameran med handen.

Teknik för skärpa

MartinO
2/10/10, 12:42 PM
#4

Mycket bra initiativ, Deklol!

Denna DIY-sida brukar jag besöka. Den innehåller inte bara fotorelaterat.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MonisN
2/10/10, 1:38 PM
#5

#1 Vilken smart ringblixt, och billig! Jag har tyvärr inga hemmabyggen själv ännu, men funderar på att tillverka ett regnskydd jag såg i en fototidning som bestod av bl a den runda plastpaketen som tomma cd-skivor ligger i när man köper dem. Minns inte precis nu hur man gjorde, får väl återkomma när jag gjort en.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2/10/10, 2:17 PM
#6

#1 Lysande idée! Det är smart.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Deklol
2/11/10, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#3 Så enkelt och effektivt! :)
#4 Ja där var en del roliga tips och tricks!
#5 Ser fram emot lite bilder när/om du sätter igång med det! Glad

Bouncer
Okej här kommer en ny sak jag gjorde för inte så längesen, Bouncer. Här gäller det att ha vass sax eller löddtång och en vit låda från IKEA (eller liknande diffusermaterial).
Silvertejp är kan också komma väl till hands om man inte har Karlssons klister eller annat bra klister.

1. Lådan från IKEA
2. Jag har lagt in blixten i lådan och kollar om det är bra diffusermaterial. Japp det är det!
3. Ritningen, jag har modifierat den i photoshop så att den stämmer eftersom det gick och göra det mycket enklare än vad jag gjorde min Tungan ute
4. När man klippt ut materialet från lådan och tejpat lite där nere så att den klämmer runt blixten är vi färdiga med bouncern :)
5. Provar, fungerar utmärkt!

(Nu ser man inte riktigt siffrorna på ritningen, men you get the point. Detta är dessutom för en SB-600 storlek , alla blixtar har inte samma mått.)

Deklol
2/11/10, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lightbox

Lådan från IKEA jag använde till bouncern har nu fått en ny funktion: Lightbox.

Skär ut ena Väggen, lägg in ett A4-papper som golv och sätt blixten med bouncern snett uppe på lightboxen (se bild).

Det blir otroligt bra produktbilder!

MonisN
2/11/10, 9:59 AM
#9

Dom där lådorna har jag funderat många gånger på när jag varit på Ikea! Nästa gång köper jag den! Det finns också en tvättpåse där som lär funka bra som softbox.

Tack för bra tips och bra bilderGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


bildochfoto
2/11/10, 11:08 AM
#10

Man kan använda speglar som extra ljuskälla. Ett tips bara…LED lampor kan du köpa billigt på Clas Ohlsson…Bygglampor är varma…lol

Deklol
2/12/10, 4:25 PM
#11

#9 Tvättpåse? Måste ha missat det. När jag är på IKEA med kompisar/föräldrar/flickvän så är det diffuser och billigt DIY-material jag spanar efter xD

HellviHumle
2/12/10, 5:28 PM
#12

#11 Det är en tvättpåse på metallstativ. Den skulle lätt kunna göras om till softbox, kanske rent av två! Sök på IKEA!

HH

Deklol
2/16/10, 1:47 AM
#13

#12 Hittar inte på deras hemsida :( Sökte på "Tvättpåse"

Annons:
HellviHumle
2/16/10, 10:31 AM
#15

Finns också andra varianter, "Antonius" och "Skubb".

Sök på "Tvättsäck".

HH

pellepiano
2/16/10, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag gör ju panoramabilder ibland, ( 360x180 graders fulskärmspanoraman ) och jag tyckte det var bökigt med att behöva stora otympliga panoramahuvuden med sig jämt.

Problemet är att man behöver rotera kameran runt objektivets nodpunkt, för att saker i förgrunden ska föhålla sig till bakgrunden på samma sätt i bilderna ( annars blir det svårt att sätta ihop, men märks väldigt lite för landskapsfoto där allt är lång från kameran ).

Nåväl, en skruv med en mutter ivarsin ände blev min lösning ( litet och portabelt. Ena ändan för att fästa i mitt kamerastativ, och den andra fungerar som en liten "skål" där en liten gummiplupp jag fäst på objektivet ( nodpunkten ) kan vila. Sen har jag ett litet vattenpass i blixtskon så jag vet att jag håller kameran rakt.

Detta fungerar hyfsat men saknar den där riktiga precisionen. På bilden ser man först en Panosaurus , panoreringshuvud, stort. Och sen en hemmagjord variant av en böjd plåtbit och sen min lilla sak.

En exempelbild, där panoramat är taget med den ( och hopsatt i Photoshop ). PANORAMA 360x180

[Quellii]
1/20/11, 9:13 PM
#17

Puttar upp denna :)

[Bellie]
1/20/11, 11:09 PM
#18

Vill man göra ljuset mjukare i den inbyggda blixten kan man alltid trä en vit strumpa över. det brukar jag göra.
dock inte så fint, lol

HellviHumle
3/8/11, 10:42 AM
#19

En annan variant av ringblixt är den här. Fordrar nog mer jobb men ändå rätt intressant.

HH

That'skindaprivate
3/4/13, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Intressant tråd.

går att fixa hemmagjord trådutlösare också. funkar perfekt och allt man behöver:

  • Påsnitar 
  • En lite tjockare, inte så uttöjbar tråd
  • gärna ett stativ också, men det är en parantes

Hur gör man då?

jo påsnitens ''huvud'' kommer bli det som trycker till avtryckaren.

så tråden ska sitta fasst i påsniten, och påsnitens ''ben'' ska vara utfällda så att inte tråden glider av. 

sedan ska tråden gå ner ''bakom'' kameran, på displayen, under kameran, bort till objektivet, runda objektivet och sedan runda påsniten igen och sen är det klart!

man får binda ganska tajt och det är lite pilligt, men funkar det gör det!

dessutom funkar det till alla modeller, och kostar inte ett öre! 

😉

röd= tråd

lila= avtryckarknapp

gul= påsnit

Hoppas detta var till någon hjälp 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: