Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 4620 ggr
Inkanyezi
2010-04-17 13:48

Tilt & Shift, vad är det bra för?

Jag upptäckte just att gruppen "Kurser & Utbildningar" är den enda som också inkluderar "Bildtema & Fototeknik". Kanske borde den gruppen delas upp i sina tre grundelement? Det här inlägget handlar i alla fall om teknik.

Varför vill man luta objektivet?

Att luta objektivet är en gammal teknik, från en tid då kamerorna var stora och brännvidderna långa. Man hade inte stort skärpedjup, och när man ville ha skärpa som täckte ett stort omfång, kunde man luta filmplanet, så att skärpan hamnade olika långt bort i olika delar av bilden. På så sätt kan man till exempel sträcka ut skärpan utefter marken, så att man får skärpa från alldeles framför tårna till oändligt långt bort. Effekten är ganska bra beskriven av Ken Rockwell.

Storformatskameror har möjlighet att vrida och luta objektivet, och man kan också vrida och luta bakstycket, där man har plåten eller filmen.

Skärpan i en bild tagen med en vanlig kamera sträcker ut sig i ett plan som är parallellt med sensorplanet, alltså vinkelrätt mot den optiska axeln. Om man lutar objektivet (eller sensorn) kommer skärpan att läggas utefter ett annat plan som inte är parallellt med sensorn. Det finns objektiv som man kan göra så med, PC Nikkor, Canon T&S, Hartblei Super Rotator och Lensbaby.

Man kan också göra tvärtom


Om man lutar objektivet åt motsatt håll, så att skärpan inte sträcks efter ett plan som finns i bilden, kan man få skarpt på ett mycket smalt område i bilden, så att det ser ut som ett mycket kort skärpedjup. I stället för att sträcka ut skärpan oändligt, kan man få oskärpa överallt, utom på en alldeles bestämd plats.

Virtuella miniatyrer

Det senare sättet att hantera lutningen av objektivet har blivit mode, och om man söker på nätet efter "tilt shift effect" kommer man att hitta tusentals bilder tagna med objektivet lutat åt fel håll, men inte en enda där tiltning har använts för att sträcka ut skärpan. Det har gått så långt att många tror att just det är vad lutning är till för. När man lutar objektivet åt omvänt håll kan man få ett verkligt motiv att se ut som om det vore en miniatyr, en virtuell miniatyr. Se Wikipedia: Miniature faking

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/Jodhpur_tilt_shift.jpg

Bilden kommer från Wikimedia Commons, fotograf: Paul Goyette

Falsk miniatyr kan göras i Photoshop,
men inte ökat skärpedjup


Effekten av miniatyr kan man åstadkomma genom att redigera  bilden. Den andra effekten, att sträcka ut skärpan, kan man inte få på annat sätt än att förställa kameran genom att luta objektivet eller sensorn. Därför ser jag det som sorgligt att så många tror att den falska miniatyren är vad T&S är till för. Falska miniatyrer är lätt att åstadkomma med vilket objektiv som helst, det kan photoshoppas fram, men oändlig skärpa, det kan man bara få genom att ha kontroll över skärpeplanet.

Därför ser jag det som ren idioti att använda ett tiltobjektiv för att minska skärpedjupet; det är bortkastade pengar att köpa en så dyr pryl för att åstadkomma någonting som man har bättre kontroll över i bildbehandlingsprogrammet, och som man kan göra utan att lägga ut ett öre extra. Tiltning är ett kraftfullt medel att få skärpa i hela bilden när man tar landskapsfoto eller arkitektur, och de "falska miniatyrerna" ser jag som ointressanta stereotyper.

Förställningen är en viktig egenskap hos storformatskameror, och det är bara ett litet fåtal tillverkare som har gjort sig besväret att skapa den möjligheten också för mindre kameror. Ändå är det någonting som några av oss verkligen skulle kunna ha glädje av, och det är en av de saker som jag saknar hos kamerorna som jag använder nu. Den dag det kommer en adapter för att kunna luta objektiv till min systemkamera, kommer jag absolut att skaffa en.

Annons:
Inkanyezi
2010-04-18 16:02
#1

Det finns faktiskt ännu ett sätt att få större skärpedjup utan att kunna luta objektivet, och det är att lägga ihop flera bilder där skärpan har ställts in på olika avstånd. Det finns flera program där man kan göra det, men precis som vid HDR-foto krävs ett statiskt motiv. Saker som flyttar på sig mellan tagningarna kommer kanske inte att renderas bra. Ibland går det att fixa även om något har rört sig, men inte alltid.

När man har programmet CHDK i en Canon kompaktkamera, kan man automatisera processen, så att kameran tar en serie bilder med olika skärpeinställning. Sedan kan man på liknande sätt som vid HDR lägga ihop bilderna med ett program som tar bort allt som är oskarpt och lämnar kvar det skarpa från varje bild. Till skillnad från när man lutar objektivet, kommer man också att få trädtopparna skarpa i stället för att bara skärpeplanet har lagts längs en annan yta.

Inkanyezi
2016-06-04 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag puffar lite här med en tiltad bild, där skärpan är lagd snett utefter ramen på glasögonen, så att allting annat hamnar i oskärpa. Det är i stort sett samma teknik som när man gör miniatyrer, men här har jag valt att lägga skärpan snett utefter glasögonen, vilket också syns på att det ligger ett stråk av skärpa över bordsytan i samma riktning.

Upp till toppen
Annons: