Annons:
Etikettart-och-abstrakt-ej-kritik
Läst 1620 ggr
MonisN
2010-04-11 21:12

Tower Bridge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyligen tog jag denna bilden och försökte göra en HDR av 3 exponeringar, men effekten blev inte riktigt den jag hade önskat. Det blev inga extrema färgskiftningar som många HDR bilder har. Det kan ju bero på att alla tre var väldigt blåa i sig. Min trailversion av Photomatix tillåter bara tre exponeringar.

Bilden är tagen under den sk blå timmen, utan stativ. Hade kameran endast stödjande på ett räcke så den är kanske inte knivskarp.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Geronim0
2010-04-11 21:23
#1

Mums vilka härligt mättade färger, eller färg kanske jag skall säga…
Mycket snyggt!

storost
2010-04-11 21:53
#2

Wow. Det är en bra intryck av bron, värkligen härligt!!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Spectabile
2010-04-11 22:31
#3

Riktigt tjusigt må jag säga Glad

MonisN
2010-04-12 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för era kommentarer!

Det är nåt visst med den här bron. Här kommer två bilder till, fast oredigerade.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2010-04-12 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


pellepiano
2010-04-12 01:42
#6

Jag tycker också din tonmappade bild var snygg. Bilder som är naturliga kommer hålla så mycket längre än de med mycket effekt i.

Annons:
MonisN
2010-04-12 09:12
#7

Tack pelle! Så är det säkert. Fast jag är vetgirig och vill lära mig tekniken med HDR och göra dom där extrema bilderna. Men det är bara att öva vidare! Kanske finns det fler val i fullversionen att redigera färgerna i Photomatix.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


pellepiano
2010-04-12 11:54
#8

Det kräver att det finns fler färger i originalet skulle jag tro. Jag har fullversionen men dt finns inga reglage för just "spejsade" färger.( annat är Color Saturation som blir märklig när man drar på fullt )

Dra på fullt i microkontrasten , Strength och Lumnocity om du vill ha overkliga resultat. Du kan använda vilken RAW bild som helst i Photomatix ( alltså en enskild bild ) och Tonemappa den. Photomataix kan automatiskt göra tre fejkexponeringar av RAW filen. Det är kul att pröva på bilder man inte tänkt göra HDR eller tonemmappa.

Inkanyezi
2010-04-12 12:02
#9

Om man vill ha extremare HDR med den enklare versionen handlar det mest om skillnaden i exponering mellan de ingående bilderna och den totala kontrasten i motivet. Man kan alltså öka skillnaden i exponering för att täcka ett större omfång. Det går att lägga ihop bilder med upp till fyra stegs skillnad och tonseparera, så man kan ta med -4 normal och +4 och sedan foga ihop bilderna. Gissningsvis behöver man aldrig så stor skillnad, 8 steg totalt, utan klarar sig med sex steg, -3, normal och +3.

Jag gillar inte heller när det syns att man har mixtrat med HDR. Jag vill ha bilder där det inte märks, och jag tycker att din bild av bron är väldigt fin.

MonisN
2010-04-12 12:17
#10

#8 Tack för tipsen. Jag övar vidare så får vi se vad det blir!

#9 Roligt att du tycker den är fin. Jag har bara mixtrat liiite! I den här bilden har jag  -1 0 +1.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: