Annons:
Etikettarkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 9635 ggr
[mingdie]
5/1/10, 2:01 PM

Gatufotografi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har sett lite fina bilder i andra trådar som skulle passa under titeln, Gatufotografi. Det är något som intreserar mig och jag tänkte att vi kunde visa våra gatufoton. Det som jag gillar med gatufoto förutom det dokumentära är att bilderna inte behöver vara så perfekta tekniskt sett så länge som man fångar ögonblicket. Titta på Henri Cartier Bressons bild av mannen som hoppar över en vattenpöl som exempel.

Låt oss inte vara för snäva med vad som är gatufotografi utan ta det som står i wikipedia - Gatufotografi är en form av dokumentärfotografi vars subjekt befinner sig i verkliga situationer i offentliga rum såsom gator, parker, stränder och gallerior.

Jag ser fram emot många fina bilder.

Annons:
[mingdie]
5/1/10, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nästa

[mingdie]
5/1/10, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sista

Geronim0
5/1/10, 2:21 PM
#3

Jag gillar tvåan mest. Mannen med hatten har enfantastiskt utstrålning.

Trean är bra också, den bilden andas uppgivenhet.

[mingdie]
5/1/10, 2:32 PM
#4

Tackar. Gubben i tvåan såg så härlig ut att jag var tvungen att fota honom.

När jag tog trean så verkade det som någon vilade lite på morgonen efter en hård kväll innan.

Assars
5/1/10, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bilden tagen Slussen i Stockholm.

[mingdie]
5/1/10, 3:13 PM
#6

#5 Den var härlig. Trött gubbe.

Annons:
Assars
5/1/10, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Digital resenär. Pendeltåget fr. Sthlm mot Handen.

texasmamma
5/1/10, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Gillar dessa trådar, gatufoton är otroligt spännande att titta på.

Från i gårkväll

texasmamma
5/1/10, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

och en till som jg tog för nån vecka sen, killen ligger och smsar

Assars
5/2/10, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bilden tagen med mobil Nokia 6220 Classic

[mingdie]
5/3/10, 6:36 AM
#11

#7 Hur lägligt var det att han läste en fototidning. Suveränt.

#8-9 Kul foton på olika sätt. Härlig stämning i det första men det andra är ju helroligt. Ligga och smsa. Han ser ut som om han är stupfull.

#10 Något att hålla i när åskan går!

Assars
5/3/10, 1:07 PM
#12

#11
TackarGlad

//Assar

[mingdie]
5/3/10, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Mat

Annons:
[mingdie]
5/3/10, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nudlar

texasmamma
5/3/10, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#11 Majbrasan bestod mest av rök å inte så mycke eld så bilden blev rätt soft.

Riktigt nykter var han väl inte, men han kunde stå och gå.

Ett bidrag till. Tycker den här är lite rolig, sandwich-männen gör allt för att synas medan polisen med kameran under bron gör allt för att inte synas.

texasmamma
5/3/10, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

åsså den här för den är så go'

Qmab
5/3/10, 11:17 PM
#17

Härliga bilder Ni lyckats fånga allihop! :)
Vad jag tycker är lite synd är att många av dem känns som de är "smygtagna/fotade", dvs, personerna som blir fotade vet inte om att de blir fotade och/eller har inte kontakt med fotografen. Om Ni kan få lite "kontakt" med personerna på bilderna höjer det Era bilder enormt!

Men jag vet att det är svårt, något som jag tycker är svårt oxå. Det är något jag tror många av oss fotografer behöver jobba på för att höja våra bilder. :)

//Mab

[mingdie]
5/4/10, 2:13 AM
#18

#15,16 Flera fina bilder. Kul med polisen i bakgrunden.

#17. Man kan väl säga att det finns två olika sorters av gatufotografi. Den ena är rent dokumentärt där kontakt med personerna inte är viktig eftersom du bara avbildar en vardagsscen. Dom flesta jag tar är sådana. Samtidigt kan jag säga att jag aldrig gömmer kameran utan använder den helt öppet.

Den andra sorten är när man försöker få kontakt och kanske en reaktion från personerna man fotar. Det är en annan sorts fotografering som jag själv inte är så inne på.

Så om mina bilder känns smygtagna och att personerna inte vet om att dom blir fotade så är det helt min mening.

majlar
5/4/10, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hur många bra bilder som helst. Roligt att få se.

Här kommer mitt bidrag.

Vem beställde taxi??

[mingdie]
5/4/10, 2:58 PM
#20

#19 Kul bild med taxin.

Annons:
[mingdie]
5/4/10, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ett par vid stranden.

[mingdie]
5/5/10, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Det ser ut som om det finns något att fotografera.

MonisN
5/5/10, 2:22 PM
#23

#22 Man blir ju nyfiken på vad!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[mingdie]
5/5/10, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23 Okej då.

fia-mia
5/5/10, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Ingen superkvalitet men den här tog jag uppe i fjällen. Gillar hennes min, hon sre så frånvarande ut, som hon drömmer

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

MonisN
5/5/10, 3:46 PM
#26

#24 Nu skojar du alltFörvånad Den bilden är intressant, är det en minivulkan?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Inkanyezi
5/5/10, 4:40 PM
#27

Såna brukar jag kalla "gejser". De finns på rätt många håll i världen, och i de flesta fall är vattnet hett och drivs upp av ånga från någon ficka långt nere i marken.

Annons:
MonisN
5/5/10, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Det är många skyltar man ska hinna se..

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[mingdie]
5/6/10, 1:48 AM
#29

#26 Det är helt riktigt en gejser. Dom finns i fyra länder i världen. Island, USA, Ryssland och Nya Zealand. Det roliga är att dom inte sprutar vatten hela tiden för ytspänningen på vattnet håller kvar det under högt tryck. Så för att få igång dom så häller man tvättmedel i hålet som bryter ytspänningen.

Den här gejsern hittades av ett gäng fångar från ett närliggande arbetsläger på 1800-talet när dom skulle tvätta sina kläder. Dom blev ganska förvånade när vattnet sköt i höjden efter dom hade slängt i sina kläder och såpa.

Det är en del av ett vulkaniskt fält med mycket svavel, hett vatten och het gyttja som kommer fram ur marken. Skall försöka lägga in lite fler foton från området.

#28 Kul bild. Ibland undrar man hur man kan hålla reda på alla skyltar.

Qmab
5/6/10, 1:53 AM
#30

#18 Jag säger inte att bilderna är tagna på det viset, snarare att jag som betraktare upplever att så är fallet, spelar ingen roll om man "gömmer" kameran eller har den helt öppet. Jag är personligen inte förtjust i den känslan och skulle inte vilja fastna på någons foto helt ovetande, men det är bara jag. Vad jag menar är att det går att ta bilder på människor utan att de vet om det men som ändå inte får känslan av smygfotografering, som #22, den upplever jag inte har den känslan, även om ingen har direktkontakt med fotografen.

Men det är bara min uppfattning.

[mingdie]
5/6/10, 3:32 AM
#31

#30 Så det är mer din känsla av att bli smygfotograferad. Det kan jag förstå. Du blir ju smygfotograferad hela tiden med tanke på alla säkerhetskameror men det tänker man inte alltid på.

Så om jag förstår dig rätt så är du inte så glad i bilderna # 13 och 21 till exempel. Men vi är olika som du säger och våra känslor att bli fotograferade i olika situationer är ju olika.

Vad jag inte kan hålla med om är att bilderna skulle höjas enormt som du säger. Det är helt enkelt olika sorters bilder. Många av till exempel Bressons fotos är vad du skulle kalla smygfoton men dom skulle inte kunnas tas på något annat sätt. Mina foton #13, 14 till exempel berättar vad som händer men det skulle vara svårt att ta på annat sätt.

Så jag förstår dina känslor men jag känner annorlunda när det gäller sådan här fotografering.

MonisN
5/6/10, 9:21 AM
#32

#29 Intressant med gejserna. Var på Nya Zeeland kan man se dessa?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Qmab
5/9/10, 9:07 PM
#33

#31 Att bli fotograferad/filmad av säkerhetskameror är knappast samma sak som att fotografer springer omkring och fotar allt som de "tycker ser bra/kul/annorlunda/osv" eller för att de vill "ha en bild". Det är för mkt papparazzi över det. #21 har jag ingenting emot, den ger inte känslan av smygfotografering även om de sitter med ryggen mot fotografen. Möjligt att det är så, möjligt att det inte är det, känslan av smygfoto uteblir i alla fall i bilden.

Det har ingenting med min personliga känsla att göra. Det har med min respekt och hänsyn till andra människor att göra. Alla har rätt till sitt privatliv utan att riskera att hamna på internet eller att bli fotograferade om de inte vill. En del människor vill inte bli fotograferade (och det finns många anledningar till varför!) och jag anser att de människorna har sin fulla rätt att inte bli fotograferade då. Det är bara bullshit att säta att "det inte går" att ta såna bilder. Ta ditt eget exempel, Bresson, hans bilder ger inte känslan av smygfoto, hur det än må ha varit vid ögonblicket.

Ursäkta om jag trampade på en öm tå, men anledningen till att jag sa något till att börja med var för att jag trodde att man la upp sina bilder på den här typen av forum för att man vill ha feedback på sitt arbete?

[mingdie]
5/10/10, 2:32 PM
#34

#33 Först pratar du om känslan av att vissa av bilderna är smygfoton och sedan säger du att det inte har med personlig känsla att göra. Bestäm dig.

Känsla är subjektivt så vem är det som skall avgöra om en bild känns som ett smygfoto? Är det du? Bilden #21 är lika mycket en smygbild som dom andra i tråden eller som Bressons bilder eftersom människorna inte vet om att någon tar ett foto av dom.

Du försöker bestämma vad som är ett smygfoto utifrån din egen subjektiva uppfattning. Men den uppfattningen kanske inte delas av andra.

Att det sedan skulle handla om respekt för andra är för att använda dina egna ord skitsnack för då skulle det aldrig publiseras en enda bild utan att tillstånd hade tillfrågats av alla som är med i bilden. Hur skulle det rent praktiskt gå till att dom som inte vill bli fotograferade skulle slippa som du säger utan att be om tillstånd.

Jag har inga problem med kritik på mina bilder och jag har heller inga problem med att diskutera etik när det gäller fotografi. Jag är alldeles för gammal och tjockhudad för att få ömma tår. Den här diskussionen har jag varit med om sedan jag började fotografera för över 30 år sedan så det är inget nytt.

Annons:
[ginaback]
1/18/11, 10:07 PM
#35

jag undrar över lagarna om gatufotografering, är det så att om man inte kan identifiera personerna på bilden är det okej att lägga in dom på internet då? för fota i allmänhet får man ju, det vet jag :-) Men om det är en olika folk man kan identifiera får man väll inte lägga in bilden, bara om det är okej för personen/personerna?

[mingdie]
1/18/11, 10:16 PM
#36

Om du inte använder bilderna för att tjäna pengar på det så får du lov att publicera dom så länge det inte är kränkande för personen eller personerna i fotot. Så även om personerna kan identifieras så får man fortfarande publicera bilden.

Ett exempel. Om TV eller en tidning är med på en koncert och tar en bild över publiken. Det skulle vara omöjligt att fråga om tillstånd av alla som kan identifieras på bilden.

Inkanyezi
1/18/11, 10:20 PM
#37

#35 Inte riktigt så.

Man får lägga upp bilder som inte är kränkande utan att ha vidtalat personerna som kan identifieras på bilden utom i reklam. Är det en reklambild måste man alltid ha tillstånd från personer som är med på bilden.

Sen kan det så klart vara svårt att avgöra vad en annan person ser som kränkande, men i princip får man lägga upp bilder som man har tagit, också när det går att identifiera människor på bilderna.

Alldagliga bilder från gatuvimmel kan sällan ses som kränkande. Samma gäller så klart folk som syns på turistbilder från hotellpoolen och vid stranden.

Så det är en bedömningsfråga vad som är okej, men i princip får man lägga upp bilderna på de vanliga internetforumen som Flickr eller här på Foto i Fokus, eller på Facebook och sin egen blogg.

MonisN
1/18/11, 10:38 PM
#38

Man kan väl säga att även om det är lagligt så ska man använda sunt förnuft och visa hänsyn till dom personer man publicerar bild på. Det som en gång hamnat på nätet kommer alltid att finnas där. Det finns många människor som av olika anledningar inte vill bli sedda.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Inkanyezi
1/18/11, 10:57 PM
#39

En annan aspekt som alltför ofta dyker upp när man har lagt upp bilder är att de kan stjälas för att användas på helt annat sätt än man själv avser. Det händer när man minst väntar sig det och bildtjuvarna kan vara mycket väl insatta i aktuell lagstiftning. Är det Aftonbladet så skiter dom blött i upphovsrätten, vilket har framgått av talrika fall de senaste åren. Jag nöjer mig med att visa det som gäller Kristina Holmström, vilket kanske är den värsta överträdelsen på senare tid. Fallet har relaterats också på andra håll, bland annat i en debattartikel i tidningen Journalisten.

Så det finns all orsak att vara försiktig med vad man lägger upp på nätet. Man vet aldrig när, var och hur det kan komma att brukas av obehöriga. Det är sorgliga lågvattenmärken som sätts av slaskpressen.

[ginaback]
1/19/11, 5:19 PM
#40

okej, tack så himla mycket för era svar :-) nu har jag koll vad jag får och inte får lägga upp ;) och era svar var lätta att förstå än någon lag jag läste om det, jag fattade inget av den x)

[pandes]
1/24/12, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Vet inte om detta kortet är ett gatufoto, vet inte riktigt vad det är än eftersom vissa lagt upp vanliga bilder på folk, men knäppte ett fint kort på en pojke för ett par dagar sedan.

Annons:
Klevbom
5/11/13, 12:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Har precis börjat med gatufoto och har än så länge inte fått några riktigt bra bilder. Men jag delar gärna med mig av dem.

Denna glada man hoppade i stort sett bara fram när jag fotade runt Domkyrkan i Göteborg. Kunde inte låta bli att ta en bild.

den e absolut ingen super bild, men jag är lite nöjd ändå.

Klevbom
5/11/13, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Denna bild kanske någon/några tycker är fel eller omoralisk och jag ber då om ursäkt till er.

Denna bild är tagen med ett höftskott:P personligen tycker jag att det inte är så fel att fota denna person, men vet att några kan tycka det.

som sagt gatufoto är ett sett att dokumentera allt på gatan, vad som händer och sker. jag fotade inte för att nedvärdera personen eller göra narr av den.

Niini
5/11/13, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Har en väldigt väldigt gammal bild som jag fortfarande gillar (tagen typ 2007). Gör sig dock bäst som redigerad då omkringvarande personer hade rätt färgglada kläder.

hydman
5/11/13, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Paus

hydman
6/6/13, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Kan det vara gatufoto inomhus? Sannolikt inte, men men. 

School's out.

hydman
6/6/13, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Ännu en.

resuupeekkaa
6/7/13, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

jo jag vet att den är för ljus, men kan inte låta bli att tycka om denna bild på min son och min mamma när de sitter och hejar på ett skidlopp :)

Annons:
lekandur
6/7/13, 12:49 AM
#49

#43 bilden är så himla mycket gatufotografering som det kan bli! Tycker att den är skitsnygg!!! 👍

Where you invest your love
you invest your life 

bamse6311
6/8/13, 6:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Den här bilden är från en fisk och grönsaksmarknad i Hurghada.
Det var av en ren händelse som jag och min kompis såg den en dag när vi hade bestämt att åka ner till Old Hurghada dit väldigt få turister tar sig.

Nåväl när vi fick syn på den här marknaden så bestämde vi att gå igenom och titta på den.

Jag lyfte upp kameran för att ta en bild när någon av de här torgförsäljarna skrek NO NO.

Alla bilder jag tog där på marknaden är "skjutna" från höften.
Kameran en enkel kompakt Samsung S630 och bilden försiktigt redigerad i Gimp.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
6/9/13, 2:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Den här bilden är rent tekniskt "skitdålig" och jag vet ens om man kan kalla den en Gatubild.

Dock så var/är den här gatan den enda gata som leder mot hennes hem.

Bästa hälsningar,
Bertil

JNN
6/10/13, 7:35 AM
#52

#50- Riktigt fin gatubild!🙂

bamse6311
6/10/13, 9:02 PM
#53

@#52 JNN

Tackar så väldigt mycket.
Det där blev den absolut bästa bilden och i min blogg så finns det fler bilder från den här marknaden.

Bästa hälsningar,
Bertil

Nicollan
6/10/13, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Vilken rolig tråd :)
Jag har ett "dröm gatufotografi" om man kan kalla det så, skulle vilja ta ett klassisk porträtt på en gammal utländsk dam med massor utav vackra rynkor eller gamla gubbar som spelar kort!
Låter knäpp, men ni har nog sett de motiven förut? De är något charmigt med det ju! 😃
Dock är jag lite orolig över att okända människor ska bli arga om man fotar dem. Speciellt utomlands.

Men får än sålänge nöja mig med ett ynka åsne och vagn foto….

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Paltn
6/10/13, 10:26 PM
#55

Tycker gatufotografi är jätteintressant, skulle gärna fota mer utav det själv också. Men oftast är det lite som #54 säger…man är lite orolig att den man fotar ska bli arg över att man knäpper dem.

Någon som sysslar mycket med detta och kan dela med sig hur folk i de flesta fall reagerar?, samt om där finns något skräckexempel eller kanske någon solskenshistoria berörande fotograf och fotograferad, hade varit mycket intressant att höra!

// Paltfan

Annons:
bamse6311
6/10/13, 11:47 PM
#56

#54
Riktigt bra bild det där.
Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
6/11/13, 8:39 AM
#57

Jag tycker att det är ganska stor skillnad på att ta porträtt av folk och att ta mer obemärkt i vimlet. Om man ser till Henri Cartier-Bresson, så har han bilder av båda sorterna, och det är väl en del av dynamiken i gatufotografering, att man tar både själva gatulivet, där man själv ställer sig åt sidan, och att man tar porträtt av folk, där bilden kommunicerar något från den som man fotograferar.

Båda typerna av bilder har sin plats, och om man gör ett album eller en artikel eller har en portfolio med gatubilder, blir den mer levande om porträttbilderna finns med. Man kan kanske till och med bygga upp en portfolio med enbart porträtt av folk från gatan, medan enbart de "smygtagna" bilderna blir lite intetsägande.

Några av mina gatubilder är av den distanserade sorten, som den här:

http://migrated.ifokus.se/uploads/dad/dada7bea38e58e3b48c05971cc8ff39c/tranquilidad.jpg

Andra bilder, och betydligt fler, är de där jag har människor med, människor som bjuder på något av sig själva, som slaktaren i Sueño:

http://migrated.ifokus.se/uploads/df8/df8d60342ab5c5750676625709f2a29b/matadero.jpg

bamse6311
6/13/13, 3:38 AM
#58

@#57
Fantastiskt bra bilder Inkanyezi.
Bästa hälsningar,
Bertil

Nicollan
6/25/13, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

*Puttar upp🙂*
Vet inte om det här räknas som gatufotografi? Tyckte dem var så fina där de satt.

Jag har tänkt mycket på om man själv skulle bli "offer" för detta, alltså bli fotad när man minst anar det, haha.. eller hur många foton man står i bakgrunden på när någon annan är i fokus..

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

SilverTail
6/25/13, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Någon som filosoferar en härlig vinterdag..

bamse6311
6/26/13, 6:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

En till bild från den där fisk och grönsaksmarknaden.
Rent fotografiskt sett så är den ju skitdålig, ingen skärpa, färgerna fel osv.

Om jag däremot tittar på den själv så är den ett minne.

Personligen så när jag tittar runt på den så kan jag också se hur det sjuder av liv och rörelse runt och omkring på den där fisk och grönsakasmarkanden, alla personer är upptagna med något, men det är väl bara min helt personliga minne som speglar in där.

Shit, så bra och fantastiskt fina bilder ni tar allihop.

Bästa hälsningar,
Bertil

LinaLj
6/26/13, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Fångade den här parkarbetaren som trotts det eländiga vädret tappert arbetade vidare i sin gula regnkappa. Den lyste verkligen upp en annars grå dag, så jag fifflade lite med bilden för att försöka återskapa känslan.

Annons:
Nicollan
6/26/13, 3:28 PM
#63

Härliga bilder alla tagit :)

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Upp till toppen
Annons: