Annons:
Etikettart-och-abstrakt-ej-kritik
Läst 7497 ggr
Hermelina
12/31/10, 11:42 AM

Fyrverkerier!

Hur många har tänkt fota fyrverkerier ikväll? Tungan ute

Jag har alltid haft sånna problem med inställningarna osv, men nu hittade jag en rätt bra (nybörjar) guide faktiskt :) Föregående år fick jag massa tips härifrån, men jag har glömt en hel del så att läsa den här artikeln fick mig att minnas och så Skrattande

Har ni några gamla fyrverkeribilder? Glad

Annons:
loviisa
12/31/10, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Aldrig fotat fyrverkerier med systemkamera men med en liten kompaktkamera, gick väll bra. Var i Thailand för två år sedan och det var gaaalet mycket fyrverkerier så jag höll i princip bara upp kameran mot himlen och tryckte av.

Ska se om jag hittar nån…

Haha bilderna var mycket dåligare än vad jag minns! Ska läsa guiden! :D

Gott nytt år alla btw :D

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

loviisa
12/31/10, 1:21 PM
#2

Hm En fråga, Det står först att jag ska ha slutartiden "BULB" eller vad man kan säga men senare i artikeln en sekund. Spelar det någon roll vilken jag väljer?

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

BuxXum
12/31/10, 1:26 PM
#3

Jag har två frågor angående detta:
Vad är "BULB" ? :O

Sedan har jag funderat ett tag på vilket objektiv man bör ha? Själv har jag ett Sigma Telezoom 70-300 och ett normalobjektiv, 18-55, vilket bör jag välja?

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

Lakrits
12/31/10, 1:29 PM
#4

Båda funkar nog men en sekund kan vara lite kort föt vissa typer av fyrverkerier typ silverregn eller liknande. Bulb håller du ju själv in avtryckaren så länge du vill exponera bilden så där kan du få med fyrverkerier under så lång tid du själv vill.

/Mattias

Lakrits
12/31/10, 1:31 PM
#5

#3 Beror på hur nära du står och vilken omgivning, gissar på 18-55 om du vill ha med lite omgivning eller ett större område med fyrverkerier.

/Mattias

Moalinn
12/31/10, 2:06 PM
#6

vad jag förstod det i den saken, som #0 länkade, att ett stativ behövs annars blir bilderna suddiga?
jag tänkte att jag skulle fotograferat lite fyrverkerier idag men jag har inget stativ så det kanske inte är en bra idé?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Mimmi
12/31/10, 2:10 PM
#7

#6 Ett stativ behövs definitivt. Har du inte det blir nog inte bilderna så bra. Ett tips kan vara att du försöker hitta något ställe där du kan ställa kameran på något, ett räcke eller liknande.

Moalinn
12/31/10, 2:15 PM
#8

#7
okej, då ger jag upp den tanken. har bara ett enbenstativ men det orkar jag inte ta med mig och jag tror inte det blir bra heller.
Men men, får testa till nästa år.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

cinna
12/31/10, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Använde en staketstolpe som stöd förra året.

Kamera P80, bländare 8 och 4 sekunder i slutartid. ISO 64…
Finns ett förinställt program som heter just "Fyrverkeri" i den kameran, så det var de inställningarna jag hade. Flört

Ska prova dem på D90an ikväll…

Bluesummer
12/31/10, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Den här bilden tog jag förra året med iso 800 F/5,6 och 1/8 i slutartid.

Jag personligen håller nog inte med den där guiden med att man ska fota med stativ.

Jag själv tycker att det blir bättre bilder om man har lite kortare slutar tider och fånga just själva ögon blicket istället för att fånga hela prossesen.

Nackdele med det är att man måste öka iso ganska mycket men ändå på en jämn nivå.

Gott Nytt år !

Hermelina
12/31/10, 7:25 PM
#11

Ja det där med stativ blir ett problem för mig.. Jag är i fjällen och har inget stativ.. :( Men jag har beslutat att ta fina bilder det här året..!! Så får bygga mig ett eget stativ av något slag. Haha.

#10 Ja det beror ju kanske lite på vad för sorts bild man vill ha :) Hoppas på mycket fyrverkerier här så jag kan testa lite olika :D

[iissa]
12/31/10, 11:51 PM
#12

Det blir lite jobbigt med stativ… Ska man rikta kameran upp mot himlen då eller? Mitt stativ är inte så bra att man kan vinkla det så, hehe :P

Hermelina
1/1/11, 3:19 AM
#13

Mina bilder blev inte bra alls.. Mitt objektiv va alldeles för långt..  Så blev typ bara "halva" fyrverkerier hela tiden.. ><

Annons:
Moalinn
1/1/11, 5:41 PM
#14

#13
blev samma för mig, fast jag kunde ha tagit mitt 18-105 ist för 70-300 men är man så smart ? nejnej, jaja. fast några någorlunda bra bilder fick jag nog :)
Tänkte att jag testar och ser vad som händer, drog upp isot till max vilket kanske inte var det smartaste men är man stressad och sånt så tänker man väl inte direkt jätte mycket? Inte jag iaf, förkyld också så jag ville få bort allt :p

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

loviisa
1/5/11, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hade inte alls mycket fyrverkerier då jag var ute i skärgården, men fick till en tror jag ;)

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

NinniH
1/5/11, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

För mig var det första gången som jag fotograferade fyrverkerier och ja, det gick helt OK faktiskt.
Enda tråkiga var att jag hade lite tallar i vägen, bland annat, men det fanns ingen annanstans att stå.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[uppernio]
1/6/11, 3:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

när jag knäppte denna bild så visste jag inte från vilket håll som de skulle komma upp. så jag fick lita på mina öron. när jag hörde tjutet så vänder jag mig åt det hållet.

Kamera: nikon d3000

Objektiv: Sigma AF70-300/4-5,6 DG

inställningar:  manuelt iso 200. f 4,5. 1/40sek

Blixt. Nikon sb-600

Upp till toppen
Annons: