Annons:
Etikettwebbplatser
Läst 11891 ggr
Inkanyezi
2/5/11, 9:53 PM

Att jämföra kameror inför inköp

Vi får ofta frågor om vilken kamera som är "bäst" eller vad man bör välja, och det är ju inte lätt att veta vad som passar andra, så de flesta svaren handlar om vad personen som svara själv har valt och tycker är bra.

Det är ju en djungel när det gäller nya kameror, och man kan knappast räkna med att alla svar man får på en sajt som Foto i Fokus ska vara grundade på kännedom om flera olika kameror. Det går också fort när det gäller utveckling. En kamera kan vara "gammal" redan innan ett år har gått från att den introducerades, och när det gäller nya typer dyker också nya frågor upp. Dessutom finns en massa svagheter som tillverkarna gärna mörkar med, och där fototidningarna och professionella testare, som DPReview, inte pekar ut vårtorna, för att man inte gärna vill bita den hand som föder en.

Dpreview är ett bra ställe att få generella omdömen om kameror, och deras tester är relativt rättvisande. Ett annat ställe där man får värdefull information är DXOMark, som jämför olika kamerors sensorer. För den som tar RAW och själv framkallar är det av stort värde att få veta vilket dynamiskt omfång man kan utnyttja, och det avgör också vad man kan få ur när man ställer ISO högre än sensorns grundkänslighet.

DPReview och DXOMark är väldigt bra för den som vill veta mycket om systemkameror, men DXO listar bara kameror som kan ta RAW, och DPReview är lite tunn när det gäller kompakter och långzoom.

Det finns också en joker i leken som inte är så känd, Snapsort.

Snapsort är en guldgruva av information när man förstår hur man kan använda dess funktioner. Där kan man få svar på i stort sett alla de vanligaste frågorna som ställs om olika kameror. Det är ju inte alla som är ute efter en systemkamera, och där finns inte bara system och kompakt, men också långzoomkameror, och man kan få en ganska relevant jämförelse mellan olika typer och se vilka finesser den ena eller andra erbjuder. Precis som hos de andra två finns inte allt, men förvånansvärt mycket, och många av de allra senaste modellerna finns med.

När man tar upp två kameror för att jämföra i Snapsort får man en ganska bra översikt över skillnaderna mellan dem och deras starka respektive svagare sidor. Det är mer lättförståeligt uppställt och kommenterat än hos DXOMark, även om det bygger på samma information, och därigenom är det lättare att ta till sig för den som till exempel inte vet vad dynamik betyder.

Om man till exempel vill jämföra Pentax K-x med Nikon D90, kan man göra det och få en lista på deras olika egenskaper på ett överskådligt sätt, medan det hos DXO är svårare att tolka och alla relevanta parametrar inte finns med. Det är ännu svårare om man använder DPReview, eftersom man i regel bara ser en kamera i taget och när det är mer än en, kanske inte den man själv funderar över, utan någon annan. Jag tycker att Snapsort är ett vettigt verktyg för att fiska fram relevant information på överskådligt sätt.

Annons:
gurin
2/6/11, 10:59 AM
#1

Inkan ett mycket bra inlägg. Borde hjälpa många.

Jag läser själv på många av dessa sidor, särskilt Dpreview, där jag följer sidorna med inlägg. Jag finner det nämligen mer intressant att höra vad användarna säger än vad utvärderarna tycker.

Ett stort problem med de som gör utvärderingar professionellt är att de överdriver skillnader. Det ligger i sakens natur och bygger på det enkla faktum att de har till uppgift att skilja olika märken och modeller åt. Hela utvärderingar fokuseras på dessa, ofta små, skillnader (vad ska de annars skriva om). Det gör att vi som konsumenter får en skev bild av verkligheten. Det är alltså skillnader på marginalen.

Ett annat problem är att utvärderarna idag mest är koncentrerade på att utvärdera kamerans sensoregenskaper på höga ASA-tal, något som egentligen också är ett intresse på marginalen. De allra flesta bilder tas på ASA 100-400. Som normalkund, dessutom utrustad med en riktigt bra blixt, som vanligtvis fotar utomhus när det är ljust är jag intresserad av den bildkvalitet som kräver minsta möjliga efterbearbetning i datorn på just de låga ASA-tal jag normalt använder. Färgerna ska vara rätt. Jag vill inte ägna mycket tid att få människors hudfärg rätt. Egenskaper som användarvänlighet, systemet som helhet osv värderas i allmänhet betydligt lägre av utvärderarna. Dessutom behöver vi komma ihåg att de väger in pris i sina bedömningar. Det gör att de gamla sammanvägande omdömena inte längre är giltiga för kameror som har några år på nacken och handlas långt under det pris som de en gång betingade när de först kom upp på hyllorna. Jag skulle vilja att de tog bort pris ur jämförelsen. Jag vill verkligen veta att en Canon 1Dx har fått ett bättre omdöme som fotografiskt instrument än en Pentax K7 eller inte, bara för att ta ett exempel. Detta för att jag är intresserad av andrahandsmarknaden.

Ytterligare ett problem, till exempel med Dpreview, är att de tror att de är objektiva när de gör sina RAW-konverteringar genom att ha samma värden inställda oavsett kamera i en tredjepartskonverterare. Jag som har flera olika kamerahus, av samma märke, vet att de kräver olika efterbearbetning för att bästa resultat ska uppnås. Skillnaderna mina kamerahus emellan torde dock vara mindre än vad en jämförelse mellan hus av olika kameramärken skulle uppbringa. Därför måste man se med stor skepsis på dessa jämförelser.

Tråkigast är DXO som bara objektivt försöker mäta sensorns egenskaper och struntar i om kameran är användarvänlig eller inte. Men de kan tydligen använda sina data till sin utmärkta programvara.

De flesta av oss som redan har en kamera skulle tjäna betydlig mer på att lära oss efterbearbetning av våra bilder, eller köpa bättre objektiv till befintliga hus än att köpa nya hus, något som dessa utvärderingssidor gärna underlåter att tala om. Om det inte är så att vi är ute efter andra egenskaper än de som kommer från sensorn och dess kringelektronik, som annan form, fler bilder per sekund, eller vridbar skärm. Utvärderarna lever på annonser från kameratillverkare.

Mvh/gurin

Martin
2/6/11, 3:00 PM
#2

Två kloka inlägg och jag själv försöker att dels läsa vad "experterna" säger i sina utvärderingar men lika värdefullt för mig är vad "vanligt folk" tycker i användarrecensioner. Båda kategoriernas uttalande får man ju ta med en nya salt, som allt man läser. Det finns alltid de som gör det objektivt och bra medan det också såklart alltid finns de som inte kan säga något bra - eller dåligt - om ett visst märke beroende på om det är en favorit eller inte.

Precis som Gurin skriver så skulle många istället för att köpa nytt kamerahus se sig om efter nya objektiv men jag tycker själv det är ont om recensioner om objektiv och de tester som görs kan jag tycka att det inte alltid är jämförbara objektiv som jämförs.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: