Annons:
Etiketterfototeknikartiklar
Läst 25565 ggr
Inkanyezi
2015-01-11 10:58

Vitbalans

Kameran har inte samma fantastiska förmåga att anpassa sig till ljusets färg som våra ögon. Den behöver hjälp för att belysningen ska kunna fungera som "vitt" ljus, och för den funktionen har digitalkameran en kontroll som heter vitbalans. Artikeln går igenom varför den automatiska vitbalansen inte alltid fungerar, och hur man kan göra för att säkert få rätt färg på sina bilder.

Vitbalansen, när man ställer in den i kameran, anpassar råomvandlingen i kameran till att justera färger efter det infallande ljuset. Det är alltså inte motivet man ska mäta för att man ska kunna få rätt vitbalans, för det kan ju ha vilken färg som helst, utan det som ska mätas är ljuset som belyser motivet, så att kamerans program för omvandling anpassas till ljuskällans färg.

Det finns två sätt att hantera vitbalans, och det ena är att mäta upp den direkt med kameran och ställa in kameran till att just det ljus som nu råder ska betraktas som "vitt". Oavsett om det handlar om lampljus, som ju är gulrött, eller dagsljus med mycket himmel, som har ganska hög andel blått, kommer kameran, när vitbalansen är rätt inställd, att ge rätt färger åt det man fotograferar.

Det andra sättet att ställa vitbalans är när man spar råfilen, RAW, NEF, ORF, CR2 eller vad den kan heta, och ställer balansen efteråt i råomvandlingen. Då spelar det ingen roll hur kamerans vitbalans är inställd, men det är ändå bra att ha den rätt inställd om man vill se direkt på kamerans bildskärm hur det blev.

Vitreferens

För att underlätta inställningen av vitbalans bör man ha en neutral vitreferens. Vitreferensen ska täcka en viss yta i sökaren för att balansen ska kunna ställas in. En del kameror vill ha hela sökaren täckt av vitreferensen, medan andra ska ha ett visst fält i sökaren täckt. När man spar RAW för senare omvandling, kan man ta en referensbild av sin vitreferens för att underlätta senare vitbalansering.

Som vitreferens duger inte "ett vitt papper" som det står i många instruktionsböcker, utan vitreferensen måste vara neutralt vit eller grå. Papper har nästan alltid optiskt vitmedel, och det förrycker vitbalanseringen, genom att papperet fluorescerar och visar en annan färg än ljusets. Vitreferensen ska vara neutral, eller åtminstone så nära neutral att det duger för att vi ska få bra färger, oavsett vilken slags ljus vi använder.

Om du vill ha ett av mina hemgjorda vitreferenskort kan du skicka mig ett PM med din adress, så lägger jag det på posten.
http://foto.ifokus.se/conversations/new?to=inkanyezi
Det är det vita kortet som ligger bakom WhiBal-kortet på bilderna här nedanför (högerklicka den nedre bilden och välj att visa den, så ser du den större). Kortet kommer från en tvålitersdunk för mjölk från Skånemejerier, och om du har en sådan, kan du göra ett själv. För att det inte ska blänka i plasten får man lov att göra den matt, enklast med sandpapper.

När man ska balansera i kameran bör referensen exponeras så att den blir ganska ljus. Om man använder en ljusgrå eller vit referens, bör den exponeras med kompensation på åtminstone plus ett (+1), så att kameran ser den som ljus. Om man inte kompenserar, kan den bli för mörk för att fungera riktigt bra som referens.

När man tar RAW, lägger man den någonstans i referensbilden och exponerar normalt för motivet. Sedan använder man pipetten i sin råomvandlare för att hämta färgen från referensen.

AWB

Nu finns ju en inställning i kameran som heter AWB, automatisk vitbalans, kan man inte helt enkelt använda den och låta kameran sköta det själv?

AWB försöker göra den gula väggen grå, och då blir det vita blått.

Tyvärr är AWB en myt, och eftersom den finns i alla kameror är det väldigt lätt att inbilla sig att det skulle kunna fungera.

Sanningen är att det finns ingen automatisk vitbalans, av det enkla skälet att man inte kan hämta vitbalansen från motivet man fotograferar, vilket kan ses rätt tydligt på bilden av vitreferensen på en gul vägg. Det blir samma sak, om man fotograferar  en fotbollsplan av konstgräs, som är grön.

När vi riktar kameran mot den gröna planen, så kommer kameran att ta emot grönt ljus. Om vi vitbalanserar efter planens gröna färg, kommer spelare som är klädda i vitt att få en lilaartad ton, när kameran tror att den ska ställas in för att grönt ska bli neutralt. Allting kommer att bli mera lilafärgat. Samma i skogen eller ängarna, så överallt i naturen kommer färgen att bli fel om vitbalansen ställs in automatiskt efter vad kameran "ser". Man kan inte använda det som är framför kameran för att ställa vitbalans. Balanseringen måste göras efter ljuskällan, och den kan kameran inte se när den riktas mot motivet. Det finns inget annat ljusintag än objektivet, och därför kan vi inte ställa vitbalansen med hjälp av det som kommer in där, om vi inte använder en vitreferens.

När jag väljer kamerans inställning för solsken blir färgen rätt.

Det vi ska balansera är ljuset som belyser motivet, inte det som kommer från motivet. Om det handlar om en skridskois funkar det förstås, för där blir ju färgen samma som hos ljuset som belyser isen.

Men om det finns en viss färg över en stor del av motivet, kommer AWB att försöka göra den färgen till neutral och förvränga alla färger.

Vitbalansering utan referenskort

Det finns faktiskt en möjlighet till utöver att ha ett vitt eller ljusgrått kort, och det är att ha en diffuserande skiva framför objektivet och rikta kameran mot ljuskällan. Det fungerar lika bra som att använda en reflekterande vitreferens, och vi kan använda den metoden också utan diffusionsskiva om himlen är molntäckt. Man riktar kameran upp mot den molntäckta himlen och ställer vitbalans efter den, med pluskompensation +1 eller något mer.

Samma metod kan vi använda inomhus med innebelysningen, om den lyser upp taket. Taket är i allmänhet vitmålat och fungerar mycket bra som vitreferens, så man kan rikta kameran mot taket och ställa kompensation +1 för att vitbalansera. Det brukar ge rätt vitbalans för inomhusbelysning.

Någon kanske tycker att jag är för hård mot den automatiska "vitbalansen", och det finns ett flertal idéer om hur man ska kunna åstadkomma automatisk vitbalans, och flera av dem är implementerade i kameror både äldre och nyare modeller, men grundproblemet kvarstår. Den enda säkra metoden att ställa vitbalansen rätt är att göra det från ljuskällan. För den som är intresserad av tankarna kring AWB har jag här ett par länkar till dokument om algoritmer som används.

http://www.acad.bg/rismim/itc/sub/archiv/Paper3_1_2012.pdf

http://www.csie.ntu.edu.tw/~fuh/personal/ANovelAutomaticWhiteBalanceMethodforDigital.pdf

Annons:
[VSK]
2015-01-11 12:13
#1

Nyttig artikel. Tackar.

När jag fotar bandy, så fotar jag alltid i JPEG och ställer vitbalansens färdiga val på den som instämmer bäst med spelarnas färger, för att ställa efter isen går inte då den blir sönderkörd och ändrar färg.

Ytterst sällan så kan man få helt galen färg direkt på bilden, men kör man auto i Photoshop så lyckas nästan alltid Photoshop korrigera färgen. Varför får kameran ibland för sig att fela på vitbalansen när man kör fast val, samt hur kommer det sig att Photoshop oftast väljer rätt (iaf hyfsat rätt) färg vid auto?

Att fota i DNG är inget alternativ då det handlar om hundratals bilder (om hälsan tillåter det).

[VSK]
2015-01-11 12:14
#2

Kan tillägga att i Pentax så kan man fota en bild och sedan bläddra bland alla färdiga val för vitbalans och man får se direkt på den tagna bilden vilken vitbalans som är den bästa.

Inkanyezi
2015-01-11 12:20
#3

Alla underligheter i kameror när man använder AWB går inte att sia om, men om man har ställt in en fast vitbalans ska den inte ändras medan man fotograferar. Jag har ändå emellanåt råkat ut för det i en av mina kameror, och då är jag tvungen att starta om den för att den ska må bra igen. I det fallet är det någon slags glitch som kommer emellanåt, och då blir bilden grön som hulken.

Varför Photoshop lyckas vet jag inte.

Om det inte är massor av färgpulver i isen, bör den reflektera ungefär det ljus som kommer uppifrån, vare sig det är konstljus eller dagsljus. Också en rejält sönderkörd is bör bli ganska neutral, om det inte är stora mängder färgpulver som har slitits upp och spritts ut. 

Nu är det ju bara dagsljus som växlar i färg, så om man gör en inställning av vitbalansen bör den stämma för hela matchen när det är elljus. Jag antar att bandy ofta spelas efter att det har blivit mörkt.

[VSK]
2015-01-11 12:22
#4

Färgpulver tror jag inte de har då allt är målat på betongen. Även betongen är målad vit. Kanske det som är orsaken? Vitmålad betong alltså.

Inkanyezi
2016-07-17 11:56
#5

Jag tänkte puffa lite här för en produkt som kan vara användbar.

Ett objektivlock, som också kan användas för att vitbalansera, kan underlätta för den som vill vara noga med att vitbalansen blir rätt.

Det finns sådana lock hos Kreativ Fotografi:
https://cms.kreativfotografi.se/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=642&virtuemart_category_id=72&lang=sv

[Jens]
2016-07-17 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu är jag inte proffs men tycker mig kunna lite grann i alla fall. Jag tycker dock Lr Vitbalans är väldigt bra när man använder verktygen Temperatur och Färgton. Som t ex denna bild har jag justerat enbart med Temperatur och Färgton för att få bra vitbalans.

Fast frågan är ju om jag själv har rätt seende för att se färgen vit 🙂 Ska tillägga att bilden är tagen 1986 med en gammal systemkamera.

Till sist men inte minst: Mycket bra artikel Inka !

Annons:
Upp till toppen
Annons: