Annons:
Etiketterfototeknikartiklar
Läst 23880 ggr
BMJ
1/23/06, 11:14 PM

Komposition del 2. Horisont, vertikal och kors.

Då var det dags för del 2 i kompositionsläran. Ni som läst del 1 har fått lite teori till ämnet och kanske fått svar på frågan varför vi skall tänka på kompositionen. I denna artikel bahandlar jag horisontalen, vertikalen och korset

Komposition del 2:

Då går vi vidare med del 2 i serien bildkomposition. I del 1 tittade vi lite på varför vi skall anstränga oss med att komponera bilderna och vad det hade för betydelse för intrycket av bilden.

Det finns en mängd olika kompositionselement som används för att bygga upp bilderna. Vi börjar med de enklaste nämligen horisontalen, vertikalen och det som blir när dessa 2 möts, korset.

Horisontalen:

Denna är den lugnaste och vilsammaste av alla linjer. Den har förmågan att stanna upp ögats vandring över bilden och sedan följer ögat linjen. Den vanligaste horisontalen är naturligtvis horisonten. Den finns ju med i stort sett överallt när vi är utomhus.  Genom att använda flera horisontaler kan man öka djupet i bilden. Ögat stannar till vid varje linje och följer dessa åt sidan och på så sätt kan man "tvinga" betraktaren att ta del av bildinnehållet.

Här har ni en bild ifrån Öckerö. Den är i stort sätt endast uppbyggd med horisontaler. Båten är placerad i gyllene snittet som jag återkommer med i en senare artikel.

Nästa bild visar de horisontaler som bygger upp bilden. Dessa horisontaler skapar ett djup i bilden. Annars är det endast båten som gör att man kan få en känsla av djup då det inte finns något storleksförhållande mellan de olika klippformationerna.

 Ett annat exempel med mycket linjer men inget djup.

Med en hög horisont i exv. en landskapsbild tvingar vi blicken att gå från nederkanten av bilden upp mot horisonten och där stannar blicken till.

I detta fallet så hjälper naturligtvis spåren i snön ögat rörelse inåt i bilden men de hade vandrat samma väg även utan spåren.

En annan vinterbild med horisonten högt placerad..

Här får man inte samma hjälp att vandra upp mot horisonten men det sker i alla fall.

Vill man skapa vidd och rymd i bilden så lägger man lämpligen horisonten lågt.

Denna placering av horisonten passar bra för landskapsbilder. Där vill man ofta skapa en känsla av storhet och rymd.

Vertikalen:

Den vanligaste vertikalen i bilder är den stående människan och träd. Vertikalen stoppar upp blickens rörelse i sidled men kan ge en kraftig känsla av rörelse i höjdled. Står vertikalen på marken så blir riktningen uppåt och hänger de i ovankant så blir riktningen nedåt. Vertikalerna kan användas för att ge en kraftig djupverkan. Ta en egen bild i en allé så får ni se effekten.

Den här bilden bygger på vertikaler men även en diagonal. Storleksförändringen på träden och diagonalen in i bilden skapar ett väldigt djup i bilden. Diagonaler skall vi diskutera i nästa artikel.

Här har vi då en typiskt vertikalkomposition. När träden börjar vid marken så blir det liksom basen i bilden och allting strävar uppåt. Kontrasterna mellan de vita träden och den mörka bakgrunden och färgerna i förgrunden förstärker bilden.

En sådan här komposition blir ganska rörig. Ögat har ingen naturlig blickpunkt. De är tröttande att titta på bilden då blicken hela tiden flackar omkring.

Kontraster, vitt-svart, hårt-mjukt återkommer jag med i en senare artikel.

Korset:

När vertikaler och horisontaler möts bildas kors. Dessa är inte alltid så lätta att se men här kommer träningen in. Ju mer man övar desto lättare blir det att se mönstret. Ofta blir kompos-itionen mer spännande då linjerna möts och det bli lite mer ordning och reda i bildytan. Beroende på var skärningen sker blir det mer eller mindre jämvikt i bilden.

Jag börjar med en bild där korsningen mellan horisontaler och vertikaler är mycket tydlig..

Här nästan allting uppbyggt på dessa linjer men där finns en liten störning och det är de lutande träden till höger. Jag tror att de flestas blickar dras till dessa sneda träd. Denna oregelbundenhet i bilden blir blickpunkten. Bra eller dåligt det är upp till var och en att bedöma.

Vi tar en till..

Denna är mycket lik den förra i sin uppbyggnad. Här har jag skapat en spänning i bilden genom att låta en siluett gå mot höger. Det lät som om bilden var arrangerad men det är den inte. En tydlig korskomposition med en förstärkt rörelse in i bilden. Om jag får säga det själv så är jag mycket nöjd med denna bild.

Då tar jag några som inte är så tydliga i sin korskomposition.

Denna tog jag på ett varuhus i Stockholm. Jag gick runt och letade mönster . Som ni ser så har man hur mycket motiv och mönster som helst var vi än befinner oss. Det gäller bara att se dem, och den förmågan kommer med övning. Det gäller att leta motiv. Första intrycket av bilden är ju vertikalerna som går från "topp till tå" i bilden. Dessa bryts av skarven mellan trappstegen och den gula färgen.

Ett annat ännu knepigare motiv åtmonstone när det gäller kompositionen.

Det som kanske tydligast framkommer i bilden är det sk centralperspektivet, alltså de diagonaler som stenläggningen och trappan skapar som leder till dörren. Det är också något vi kommer att behandla i senare artiklar. Om ni tittar på nästa bild så visar jag det mönster jag ser i bilden, Det bygger på en mängd vertikaler och horisiontaler.  Sen kan man ju störa sig på bladen upp till höger och det är helt rätt, det gör jag också. Jag glömde att "sudda" ut dem.

Nu börjar ni nog tröttna (eller i bästa fall inspirerade och vill ut och prova själv) på detta så det blir en sista bild för denna gång. 

Ett enkel motiv som också bygger på centralperspektivet men det är faktiskt uppbyggt på en del andra delar, ni gissar nog vilka.

Just det, horisontaler och vertikaler. Jag har bara markerat några av trappstegen men alla bidrar till horisontalkompositionen. Borden och träden skapar vertikalerna. Med få detaljer går det att skapa rätt spännande bilder.

Som ni ser så har jag ramar runt alla bilder. En ram kan förstärka en bra bild men hjälper sällan en dålig bild att bli bättre. Vad som sen är en bra bild eller en dålig det får betraktaren avgöra.

Och kom ihåg…. Kompositionen är till för att förstärka bildinnehållet, att göra bilden mer intressant att titta på, ett sätt för fotografen att framhäva det han/hon vill visa med bilden.

Nästa gång ni står med kameran i högsta hugg för att ta nästa kanonbild. Tänk efter lite innan pekfingret skenar iväg. Tänk på kompositionen. Motivets placering, linjer, skuggor, bakgrunden är den rörig, sticker det en lyktstolpe ur huvudet på faster Agda osv. Det kommer snabbt att höja kvalitén på era bilder.

Ut och plåta nu! Jag startar snart upp ett diskussionsforum i ämnet och där skall ni visa era nya bildkompositioner.

Tack o hej!

/Benny

Kommentera artikeln här!

Av: BMJ

Datum för publicering

  • 2006-01-23
Annons:
visbylinda
6/8/06, 12:57 AM
#1

Inte bara bra skrivet utan även helt fantastiska bilder!

Ove555
6/28/13, 2:58 PM
#2

#1 Håller med. Mycket bra och enkelt förklarat. Detta är den bästa tråden jag sett på foto i fokus om bildkomposition, och ändå är den här tråden nu över 7 år gammal.

Upp till toppen
Annons: