Annons:
Etiketterbildhanteringartiklar
Läst 25764 ggr
Robert
2006-12-05 13:54

Sälja din bild

Visst är det kul att ta en riktigt bra bild. Extra roligt är att få uppskattning från vänner och bekanta. Men känslan av att få sin bild publicerad och veta att kanske tusentals människor kan se den är svårslagen. I den här artikeln berättar fotografen och journalisten Bo Ignell hur du säljer din bild.

Bo Ignell

Bo Ignell

Klick! Där satt den! Redan innan du kollar på kameradisplayen vet du att bilden har det där lilla extra. Det kan vara känslan som den förmedlar, ett ansiktsutryck, en spännande komposition eller ett speciellt ljus. Eller var det en unik händelse, kanske rent av en nyhet som lagrades på minneskortet?

Visst är det kul att ta en riktigt bra bild. Extra roligt är att få uppskattning från vänner och bekanta. Men känslan av att få sin bild publicerad och veta att kanske tusentals människor kan se den är svårslagen.

Amatörfotografen KG Stolt 

För KG Stolt, amatörfotograf från Hallstahammar, var det just så. KG tog en promenad vid Slussen i Stockholm, som vanligt med sin Minolta A1 hängande runt halsen.

Plötsligt kommer en man i kostym springande med en barnvagn framför sig. KG höjde kameran instinktivt.

- Ja, det är sällan man ser springande män med barnvagn hemma i Hallstahammar. Sen gick allt väldigt fort och plötsligt var det fullt slagsmål.

KG lät seriebildtagningen gå, men tänkte inte så mycket mer på det - nya motiv hägrade. Utan att ha en aning om vad han hade plåtat åkte han hem. Men dagen efter, när KG surfade in på Aftonbladets internetsidor, såg han de braskande rubrikerna: riksdagsmannen Per Bill hade varit i slagsmål med en ordningsvakt. Den kvinnliga vakten på diskoteksbåten Patricia hade stoppat Bills framfart, eftersom hon tyckte att Bill verkade berusad. KG insåg vad det var han hade fångat - en serie bilder som dokumenterade händelsen.

- Hade jag inte sett artikeln hade jag nog missat det. Då hade bilderna fortfarande legat kvar på en cd-skiva, säger KG.

Redan ett halvår innan händelsen hade han startat en diskussion på internet med ämnet "vad gör jag om jag ser Usama bin Ladin på stan?". Där fick han en del matnyttiga tips. KG beslöt sig för att mejla Expressen och Aftonbladet.

- Expressen svarade direkt och var väldigt ivriga. De hade missat själva nyheten och nu ville de ha bilden. Jag tyckte nog att jag högg i rätt bra när jag begärde 10 000 kronor, men de tog budet utan att blinka, säger KG.

Men han hade fler bilder. För att inte Aftonbladet skulle få tillgång till dem hostade Expressen upp ytterligare 15 000 kronor för ensamrätt och tillgång till hela serien.

- Då började det likna något, säger KG stolt och berättar att bilderna numera även finns hos bildbyrån Pressens Bild. Varje gång de publiceras får KG provision. Numera har bilderna inbringat mer än 30 000 kronor sammanlagt.

En bra nyhetsbild är värd pengar

En bra nyhetsbild är alltså värd pengar - det förklarar varför det finns frilansfotografer som i princip sover med polisradion vid örat. KG Stolts bilder var något alldeles extra och det är sällsynt med så bra betalt. För mer normala bilder betalar tidningarna oftare i närheten av BLF:s, Bildleverantörernas förenings, rekommendationer. Det kan betyda mindre än tusenlappen för en redan tagen bild. Men det är alltid läge att förhandla - varken kvälls- eller morgontidningar vill missa en bra bild eller nyhet. Tidningsredaktörer avskyr känslan av att vara tvåa.

Men hur gör man om man inte har en bra nyhetsbild? Går det att sälja en "vanlig" bra bild?

Jodå - det går, även om det kan vara lite knepigare. Enklast är att fråga sig: "var skulle den här bilden passa?" Det finns shackspelare med fotointresse som plåtar schackbilder för specialtidningar eller tidskrifter, lika väl som det finns bågskyttar med fotointresse som plåtar bågskyttebilder. Specialtidningar är ofta pigga på bilder som illustrerar just deras område. Fundera också över vilket bildspråk tidningen använder - är bildspråket rakt eller mer konstnärligt?

Ring bildredaktören 

Se dessutom till att ringa eller mejla rätt person på tidningen. Journalister och redaktörer är ett sällsynt stressat släkte - ofta är inkorgarna överfulla och felaktigt adresserade mejl har lägsta prioritet. Anledningen till att Aftonbladet inte svarade på KG Stolts förfrågan om de ville köpa Bill-bilden var att KG mejlat reportern som skrev själva artikeln. Reportern hade inte fört mejlet vidare till bildredaktören som är ansvarig för tidningens bildinköp. Kontakta därför alltid bildredaktören eller det som ibland kallas bilddesken på dagstidningar. Bäst är att ringa och säga "hej, jag har en bild som ni kanske är intresserade av". Blir bildredaktören intresserad får du en mejladress dit du kan skicka bilden. Var noga med att göra upp om priset innan bilden publiceras - att förhandla om priset i efterhand är ingen bra idé.

Ta kontakt med en bildbyrå 

Ett alternativ till att sälja bilder direkt till tidningar eller företag är att kontakta en bildbyrå. Bildbyråerna tar provision om din bild säljs, men å andra sidan kan dina bilder nå ut till fler kunder. Normalt säljer du inte rättigheterna till bilden vilket gör att du kan fortsätta att använda din bild precis som du vill.

Bildbyråer har olika inriktning. De största bildbyråerna, som Pressens Bild och Scanpix, förmedlar både nyhetsbilder och andra arkivbilder. Ofta kallas det som inte är nyhetsbilder för featurebilder. Featurebilder kan vara bilder på människor, djur, föremål, miljöer eller andra motiv. Hos vissa bildbyråer kallas den här typen av bilder för idébilder eller illustrationsbilder - de används ofta som illustrerande bilder i reklam- och informationsmaterial, men de kan även hamna i tidningar och magasin. Bildbyråernas kunder söker i bildarkiven och kombinerar ord som till exempel "sommar" med "glass" och kan därmed få fram glassätande människor i sommarmiljö om det är just en sådan bild de behöver. Prova gärna själv på någon av länkarna till bildbyråerna. Att surfa i bildarkiv är lärorikt och det kostar inget att bara titta.

Gengrebilder, nyckelord

Många fotografer livnär sig på att plåta den här typen av bilder. De är duktiga på att ta bra genrebilder som illustrerar "fest", "glädje", "skräp" eller andra vanliga nyckelord.

Medan det går bra att sälja enstaka nyhetsbilder, är det lite svårare med enstaka bilder av den här typen. Här handlar det mer om att ha en uppsättning bra bilder som byrån blir intresserad av. Men det är inte alls omöjligt att sälja enstaka bilder av den här typen - en riktigt bra humorbild är till exempel är alltid gångbar, enligt de bildbyråchefer vi talat med.

En nyhetsbild behöver inte vara perfekt 

Medan nyhetsbilder inte behöver vara tekniskt perfekta - det kan faktiskt räcka med en mobiltelefonbild om motivet är tillräckligt bra - ställs lite högre krav på featurebilder. Eftersom de ofta används i reklamsammanhang krävs högre Upplösning och större filer. Bilderna kan visserligen köpas i olika Upplösning, men det gäller att fotografen också kan leverera hög Upplösning vilket ställer större krav på kamerautrustningen. Här är det oftast mellanformatskameror eller systemkameror som gäller.

Om du får in en eller flera bilder hos en bildbyrå blir du tilldelad ett konto. Om bilden sedan säljs, får du så småningom en så kallad bildrapport. Bildrapporten redovisar vad din bild sålt och pengarna hamnar automatiskt på ditt bankkonto. Det är sällsynt att bildbyrån köper din bild eller rättigheterna till den, bildbyrån är snarare en sorts bildmäklare som tar provision för att förmedla den.

Enkät bildbyråer:

Det finns fler än 25 bildbyråer i Sverige. Vi ställde några frågor till tre av dem:

  1. Vilken typ av bilder efterfrågar ni?
  2. Vilken typ av bilder finns det för mycket av?
  3. Vilka krav ställer ni på featurebilder?
  4. Tar ni in enstaka bilder eller är det portföljer som gäller?
  5. Vill ni ha nyhetsbilder?
  6. Är det många som försöker få in bilder hos er?
  7. Är ni öppna för nya fotografer?
  8. Ett vanligt fel när oerfarna vill sälja bilder?
  9. Ett bra råd till den som vill sälja bilder?
  10. Hur ska en bild levereras för påseende?
  11. Er mest sålda bild?

Stefan Rosengren, Naturbild www.naturbild.se

Profil: Naturfotografi är grunden men även kultur, friluftsliv och sport.

  1. Att vara expert inom något område är bra. Även om man då kanske inte har lika många bilder har man istället något som är unikt.
  2. De flesta naturfotografer i Sverige kommer ofta med vackra bilder. Vackra blommor och så vidare. Det är mer sällsynt att man har något utpräglat specialintresse som kan vara intressant för oss.
  3. Rent tekniskt ska bilderna hålla för A3-format men 6 miljoner pixlars kameror och uppåt brukar kunna leverera tillräcklig teknisk kvalitet.
  4. Normalt portföljer, men det har hänt att vi tagit in enstaka bilder.
  5. Normalt inte dagsfärska nyheter, men orkanen Gudrun har skapat bilder och det är en typ av nyhetsbilder. Vi försöker även ligga i framkanten på aktuell forskning och har bilder inom det fältet.
  6. Det finns väldigt många naturfotografer i förhållande till marknaden.
  7. Nålsögat är smalt, vi är redan 90 fotografer och marknaden är tuff.
  8. Natur är en ganska liten del av samhället. Människor är mest intresserade av människor vilket speglas i all media.
  9. Om man vill presentera sig ska man ha bredd på materialet och inte upprepa sig. Har man en bra solnedgång och en bra blomma så räcker det med sådana. Man behöver inte ta med fem alternativ.
  10. Antingen kommer man upp på kontoret eller så mejlar man en cd.
  11. Svårt att säga, det går i vågor och det beror helt på vilken kund det är.

Katarina Dufva, Lucky Look Bildbyrå www.luckylookimages.com

Profil: Lucky Look representerar ett antal internationella bildsamlingar. Representerar också ett 70-tal skandinaviska fotografer med inriktning mot bland annat natur, människor, resor, studiofoto, sport, fritid samt svenskt och skandinaviskt vardagsliv.

  1. När det gäller bilder från svenska fotografer är det framför allt vackra bilder från Sverige av människor och vardagsliv. Bilder från när folk hämtar ungar på dagis, plockar svamp eller vad de nu gör.
  2. Naturdetaljer, till exempel vasstrån, snöflingor, isformationer och blommor, finns det mängder av och det säljer inte speciellt mycket. Fotografer gillar att plåta det och det är i många fall väldigt bra, men det är svårsålt.
  3. Högupplöst minimum 30 Mb i TIF eller motsvarande i jpg.
  4. Minst hundra bilder godkända innan vi tecknar avtal med en fotograf.
  5. Inte nyhetsbilder, inte kändisar.
  6. Det är väldigt många som söker. Nålsögat är trångt.
  7. Ja.
  8. Att man inte är tillräckligt kritisk mot sina egna bilder. Ofta har släkt och vänner tyckt att bilderna är vackra och så tänker man att de nog borde platsa hos en bildbyrå.
  9. Titta på det som är publicerat och jämför med dina egna bilder. Titta på exempel hos bildbyråerna - gå in och sök motsvarande bilder. Jämför med kritiska ögon.
  10. Man måste ansöka om att bli medlem och det gör man genom att skicka in en provkollektion på några hundra bilder i låg Upplösning.
  11. Det kan vara nästan vad som helst - allt från en astronaut på månen till en röd stuga i skogen. Vi har så många olika typer av bilder att jag faktiskt inte kan säga det.

Tim Utkutug, Scanpix www.scanpix.se

Profil: Fullservicebyrå med egen in- och utrikesbevakning. Nyhets- och featurebilder. Representant för flera internationella bildarkiv.

  1. Bra feature- och nyhetsbilder. Det som ofta saknas är vanliga, bra illustrerande kommunikationsbilder. De funkar i alla segment, både för dagspress, företag och reklam. Det vardagliga får man aldrig nog av.
  2. Det går inte att säga tyvärr.
  3. Teknisk kvalitet och ett säljbart innehåll. Den måste vara intressant och relevant för kunderna.
  4. Till vår bildredaktion kommer det ständigt in massor av bilder, både från enskilda fotografer och internationella byråer. Redaktörerna gör ett urval - det kan vara enstaka roliga bilder, nyhetsbilder eller enstaka featurebilder.
  5. Ja
  6. Framför allt har de som inte är i branschen, alltså de som inte är proffsfotografer, blivit mer aktiva i och med digitaliseringen.
  7. Ja.
  8. Att gå på kvantitet istället för kvalitet. Det gäller framför allt de som inte är proffs. Man kanske har fått en ny digitalkamera och så skickar man in hur mycket som helst.
  9. Tänk "kvalitet" framför "kvantitet".
  10. Kontakta bildredaktören, den så kallade "bilddesken".
  11. Jag vet faktiskt inte. Men det är framför allt bilder från stora händelser som tsunamin och Anna Lindh-mordet. 

Text och bilder; Bo Ignell

Bo Ignell
Fjärde Långgatan 8A
413 28 Göteborg
Kontor: 031-711 07 43
Mobil: 0709-16 99 66
http://hem.bredband.net/ignell

Relaterade länkar

Av: Robert

Datum för publicering

  • 2006-12-05
Annons:
Martin
2006-12-05 20:54
#1

Intressant artikel!

mvh Martin

Niklas
2006-12-05 21:38
#2

Ja, mycket intressant!

Det är kanske läge att påminna alla om bokmärkningsfunktionen så att det är lätt att hitta den när den behövs. Klicka på ikonen med texten "Bokmärk" längst upp på sidan.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

jojjehanna
2006-12-05 22:47
#3

Intressant!

jojjehanna
2006-12-05 22:51
#4

#0 kikade på dina hemsidor lite. Flera foton jag verkligen gillade.

Hennum
2006-12-06 00:04
#5

otroligt intressant.

nu sitter jag här och dagdrömmer kan ja ju säja :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Mikael Nr 15
2006-12-06 00:07
#6

jätte intressant jag trodde aldrig att en nyhetsbild kunde va värd så mycket - en jätte bra artikel

Annons:
Madde
2006-12-06 19:15
#7

Väldigt intressant artikel. Bra skrivet

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

webbwalle
2008-02-02 00:12
#8

Ja bra artikel!

annafoto2018
2018-02-05 22:09
#9

Nyhetsbilder går att sälja här: https://newsgig.se/

Upp till toppen
Annons: