Annons:
Etiketterfototeknikartiklar
Läst 14479 ggr
Anna
2007-11-25 21:40

Objektivordlista

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill du veta vad alla bokstäver och förkortningar i objektivnamnen står för? Då är den här artikeln något för dig!

CANON 

DO – Objektiv som innehåller flersiktiga diffraktiva optiska element.
EF-s – Fungerar endast till systemkameror med sensor i APS-storlek, t.ex. 350D, 400D och 40D.
IS - Förkortning av Image Stabilizer som är Canons bildstabiliseringssystem.
L - Objektivet är i den speciella L-serien med en eller flera särskilda konstruktionsdetaljer för extra hög prestationsförmåga. Många L-objektiv har också speciella tätningar mot vatten och damm.
USM - Förkortning för UltraSonicMotor och är Canons fokuseringsmotorer av ultraljudstyp.
II, III o.s.v. - Betecknar versionsnummer av objektiv med för övrigt samma beteckning. Objektiv konstrueras ibland om för att förbättrade egenskaper.

**
NIKON** 

AF – Objektivet innehåller autofokus.
AF-S – Innebär att objektivet innehåller en SilentWaveMotor, som är Nikons beskrivning av deras fokuseringsmotorer av ultraljudstyp. Dessa objektiv får fungerande autofokus till Nikon D40.
DX – Fungerar endast till kameror med sensor i APS-storlek, t.e.x D40(x), D50, D70(s), D80 m.fl.
ED - Nikons speciella ED glas Extra-low Dispersion tar bort kromatisk aberration och ger bästa möjliga resultat vad gäller Upplösning och kontrast.
IF - Innebär att fokuseringen sker inuti objektivet. Fördelen är att objektivet inte ändrar längd och frontlinsen snurrar inte.
MF – Objektivet innehåller endast manuell fokus.
VR - Förkortning av Vibration Reduction som är Nikons bildstabiliseringssystem.

SIGMA 
**
APO -** Står för att objektivet är korrigerat för färgförskjutningar, s.k. kromatisk aberration, i färgerna RGB, d.v.s rött, grönt och blått.
ASP - Förkortning av Aspherical, och är en beteckning av att objektivet innehåller asfäriska linselement.
DC – Fungerar endast till systemkameror med sensor i APS-storlek.
DG – Fungerar både till digitala och analoga systemkameror.
DL - Står för Deluxe och är en objektivserie hos Sigma.
EX - Står för Excellence och används på Sigmas bättre objektiv. Dessa har också en annan ytbehandling
HSM - Förkortning av HyperSonicMotor. Används som beskrivning av Sigmas fokuseringsmotorer av ultraljudstyp. Dessa objektiv får fungerande autofokus till Nikon D40.
IF - Innebär att fokuseringen sker inuti objektivet. Fördelen är att objektivet inte ändrar längd och frontlinsen snurrar inte.
OS – Står för Optical Stabilizer som är Sigmas bildstabiliseringssystem.
UC - Står för Ultra Compact och är en objektivserie hos Sigma.

TAMRON

ASL- Förkortning av Aspherical, och är en beteckning av att objektivet innehåller asfäriska linselement.
Di – Fungerar både till digitala och analoga systemkameror.
Di-II – Fungerar endast till kameror med sensor i ASP-storlek.
SP - Står för Superior Performanc och är en beteckning för Tamrons bättre objektiv.
XR - Står för Extra Refractive Index Glass, vilket är en typ av glas. Tamron använder denna benämning på deras kompakta zoomobjekt.

AV: emelie. Lånad med tillstånd från Hästfoto iFokus.

Relaterade länkar

Av: emelie.

  • [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('emelie.') "javascript:void top.ShowProfile('emelie.')")
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('emelie.', 'Contact.aspx') "javascript:void top.ShowProfile('emelie.', 'Contact.aspx')")

Datum för publicering

  • 2007-11-25

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Gertb
2007-11-25 22:29
#1

Bra inlägg! Sådana vill vi se flera av här Glad

Isak
2007-11-26 08:14
#2

Bra och trevlig artikel Anna! Tacka Emelie rejält nu. =)

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

IdaFredriksson
2007-11-26 15:19
#3

Bra information. Håller med #1 Gertb vill se mer sånt.
Skrattande

izze
2007-11-26 16:38
#4

Japp skit bra :)

The-Photo
2007-11-26 17:34
#5

Super Skrattande

Emelie-G
2007-11-26 21:59
#6

Roligt att den uppskattas, tack! Skrattande

Annons:
Anna
2007-11-27 18:05
#7

Ja, stora tack till Emelie som är så duktig och dessutom snäll att låna ut den! =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Loa-bg
2007-11-27 20:33
#8

Hjälper mycket! Bra artikel ;)

Viktoria-
2007-11-29 20:05
#9

Bra inlägg! Jag har mejlat flera gånger till Cyberphoto för att fråga vad allt betyder. Nu vet jag Skrattande

Eostra
2008-04-01 14:32
#10

Superbra! Är jättedålig på allt som har med objektiv att göra, men det här hjälpte mig att förstå lite mer! :)

AndreaK
2008-04-01 22:37
#11

Bra jobbat, Emelie :)

Trollis-
2008-07-10 17:38
#12

Jättebra! :D

anderssonnatta
2008-07-25 15:08
#13

Jag har bara en fråga, vad betyder t.ex 4-5,6 ?

Annons:
Inkanyezi
2008-07-25 16:30
#14

4-5,6 är antagligen zoomobjektivets största bländaröppning på vidvinkel- respektive teleläge. Ofta har en zoom inte samma ljusstyrka på alla brännviddsinställningar.

Bländaröppningen anges som talet under bråkstrecket i en kvot av brännvidden. så 4 betyder 1/4 och 5,6 betyder 1/5,6. Eftersom det är öppningens diameter kommer ljusinsläppet att förhålla sig som kvadraten på talen, dvs 1/5,6 släpper igenom hälften så mycket ljus som 1/4. 

Serien för bländartal, där varje efterföljande släpper igenom hälften så mycket som föregående är den här: 

1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

EQUALIZER
2008-10-08 22:16
#15

menn DX funkar till fx kamerorna ochså eller?

Johan-
2008-12-02 21:13
#16

Någon som har liknande förklaringar för sonys objektiv?

palsternackan
2009-01-24 22:18
#17

en kanske lite dum fråga men.. hur vet man hur nära man kan gå med olika objektiv? ;) har kollat på ett sigmaobjektiv (Sigma Objektiv 70-300/4-5,6 DG Macro) till min canon eos 1000d, men förstår inte hur nära man kommer! xD

Inkanyezi
2009-01-25 11:39
#18

#17, palsternacka, det vet man inte.

Förr, när det inte var så vanligt med zoomar med "makro" brukade alltid objektivets närgräns anges, men numera, för att skryta, när det är ett zoomobjektiv anger dom oftast makrolägets närgräns som till exempel 1 cm från frontlinsen, vilket är en fullständigt onödig uppgift. För objektiv med fast brännvidd brukar närgränsen anges. Avbildningsskalan är ungefär objektivets brännvidd delad med närgränsen, så länge den är mer än tio gånger objektivets brännvidd.

De flesta zoomobjektiv har ett makroläge vid en fast kort brännvidd, och det enda avståndet där säger mig är att det är alldeles för nära för att vara praktiskt användbart. Det är en skrytangivelse, och den döljer, genom att uppgiften saknas, en korrekt uppgift om objektivets närgräns.

Du kan kolla närgränsen själv om du tittar på objektivet i affären, genom att ställa skärpeinställningen på manuell och vrida avståndsringen till kortaste avståndet. På telezoomar brukar det röra sig om cirka en meter, ibland mer, men ganska ofta mindre.

Naturligtvis är det inte bara intressant hur nära man kommer, utan också vilken avbildningsskala man kan få på det avståndet. Om man kan komma till en meter med 300 mm brännvidd så är det ungefär 1:3, dvs om man har APS-sensor så får man med längsta brännvidden en yta ungefär så stor som en tändsticksask, och så kan man använda zoomen för att få med mer än så på bilden.

Makroläget är väldigt begränsat, genom att zoomen är låst och man kommer så nära att man ofta skuggar motivet, eller om det är en insekt, att man skrämmer bort den. Man har i regel större nytta av försättslinser, och de ger i regel bättre kvalité än objektivets makroläge eftersom förvrängningen blir mindre. När det gäller vanliga tredimensionella motiv kan man knappast se skillnaden mellan bilder tagna med försättslinser eller riktiga makroobjektiv.

Riktigt långa brännvidder har ofta en ganska lång närgräns, så om man har en närgräns på 2 meter kan man ha användning för en försättslins på en halv dioptri, men dom finns inte i fotohandeln. Man kan ta en filterfattning och be en optiker slipa in en lins, men det blir lite dyrare än försättslinser som finns att köpa färdiga.

Inkanyezi
2009-01-25 12:04
#19

Ska försöka göra en förklaring till varför man måste ha tio gånger så långt avstånd för att kunna räkna ut avbildningsskalan enkelt.

När man har objektiv med fast brännvidd och optiskt centrum någonstans mitt inne i objektivet, som till exempel ett riktigt makro eller ett normalobjektiv för småbild (24x36), så brukar man ställa in avståndet genom att förskjuta hela objektivet framåt och bakåt med en inställningssnäcka (en gänga med flera ingångar och alltså brant stigning).

Traditionellt har avsåndet alltid räknats från filmplanet, och avbildningsskalan 1:1, naturlig storlek, får man vid "dubbelt utdrag", dvs ett 50 mm objektiv som dras ut ytterligare 50 mm från oändlighetsläget där utdraget, eller "snittvidden" är 50 mm. Allså är objektivets optiska centrum då 10 cm från film-/sensorplanet, och avståndet till motivet 10 cm från optiska centrum, eller alltså 20 cm från filmplanet. Det här förrycks lite av nyare objektiv som har "flytande element" och innerfokusering, där i stället brännvidden förändras när man ställer avståndet.

För att krångla till det ännu mer har optikingenjörer börjat använda begreppet snittvidd på ett helt annat sätt än fotografer och ingenjörer gjorde förr. Slår man på nätet så ser man att de inte menar avståndet från optiska centrum, utan avståndet från bakersta linsen till filmplanet. Det hänger ihop med den ökade användningen av telekonstruktioner, zoomar och retrofokusobjektiv (vidvinklar) för spegelreflexkameror. Förr räknades snittvidden mellan filmplan och bländarplanet i objektivet.

Fortfarande räknas dock det inställda avståndet i regel från sensorplanet, och inte från frontlinsen. Den främsta delen av objektivet befinner sig alltså närmre motivet än det inställda avståndet. Avståndet räknas från sensorn. Därför, om exempelvis en telezoom kan ställas in till 1,2 meter, så motsvarar det en dioptri, eftersom frontlinsen förmodligen är närmare 20 cm från sensorplanet.

Det är lätt att förstå att uppgifter om närgränser vid "makroläge" är mycket förvirrande.

Cerrolyn
2009-01-30 21:16
#20

Kanon bra, men jag saknade Sonys.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Cerrolyn
2009-01-30 22:17
#21

Såg att i nästa artikel fanns den med.

Jätte bra serie för mig som nybörjare.

**MVH Cerrolyn

hhannaz
2009-01-30 22:51
#22

Jättebra! =)

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

[VictoriaR]
2009-02-28 00:17
#23

Jättebra:)

LeoL
2009-02-28 11:16
#24

#emelie

jätte bra lista … det är det jag behöver veta just nu ..!!

kyrkeliden
2009-05-08 21:17
#25

Verkligen kanon!! Tack!

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Noob
2009-07-24 03:56
#26

Jättebra sammanfattning!

En liten miss på Canon EF-S bara "APS" ska vara "APS-C".

Men som sagt, bra inlägg!

Adrina
2010-03-05 17:49
#27

Mycket bra artikel! Använder den hela tiden när jag inte vet vad något betyder. Men jag undrar en sak här, jag ska köpa ett Nikkor 50mm 1,4G men det finns ett annat också som är 1000 kronor billigare, Nikkor 50mm 1,4D. Vad är det för skillnad på dessa? Jag menar, 1000 kronor skiljer ganska mycket, är 1,4G bättre eller?

Tacksam för svar.

Annons:
Inkanyezi
2010-03-05 17:59
#28

Den som har ett D är en äldre optik, av i princip samma typ som man tidigare hade till kameror med film. Den nyare, med bokstaven G är en nykonstruktion 2008 som har fler linselement och är annorlunda gjord. Bland annat fokuseras den invändigt. Också bländaröppningens form har ändrats för att bli rundare. Nikon säger att den är bättre korrigerad, särskilt för komafel.

Det är skillnad på de två objektiven, men om det är värt prisskillnaden är ju så klart upp till den som ska köpa.

Adrina
2010-03-25 17:25
#29

#28 Tack så hemskt mycket, har beställt ett 1,4G nu Flört.

Upp till toppen
Annons: