Komposition del 2. Horisont, vertikal och kors.
Då var det dags för del 2 i ämnet bildkomposition. Denna gång behandlas horisontaler, vertikaler och kors. När ni läst igenom artikeln så hoppas jag att ni snarast springer ut med kameran i högsta hugg för att ta bilder med dessa bildelement. Om det skulle slinka med en diagonal eller annat konstigt så spelar det ingen roll. Jag vill se och läsa era tankar bakom bilderna. Kan det sen bli en kompositions-diskussion så är det bra. Då kan vi börja lära en del av varandra. När ämnet är uttjötat så fortsätter jag med del 3. Plocka ut några bilder som ni själva är nöjda med, skriv lite om tanken bakom. Lycka till!!
/Benny
Lägg in dina kommentarer och nykomponerade bilder här nedan.
Mycket att tänka på. Intressant som tusan!
Tack!
Tom
Tack skall ni ha.
Du fick med allt på en bild, Robert. Inte dåligt. Den påminner lite om mina björkar i artikeln. När det saknas en naturlig blickpunkt så blir bilden orolig. Men jag tycker att du löste uppgiften bra. Jag hoppas att det är några fler som nappar på detta och lägger in några bilder.
/Benny
Tack, Benny! Jag var ute och försökte idag, men kunde inte hitta något speciellt. Ska prova i morgon igen.
Jag är väldigt nyfiken på andras bidrag.
Robert
Något som inte har framkommit är att det är en fördel att lägga horisonten högt om man använder ett vidvinkel eller många gånger en kompaktkamera.
Horisonten blir konkav (skål) med horisonten i den nedre halvan i bild, och som jorden är rund så blir även horisonten konvext (utbuktad) när den får ligga i den övre halvan i bild.
Hälsningar
Robert
#8: Festlig bild. Det ser nästan ut som om stråna vore inkopierade…
Läckert
Bra och spännande bilder. Man ser att det går att göra bra bilder med så pass enkla medel som lite linjer. I dessa bilder är det just kompositionen som är bildernas styrka. Man kan väl säga att det är konstnärliga bilder där mönstret och upprepningen av linjerna är det väsentliga innehållet.
Norrskenet. Gör 3 liknande bilder med snö och olika mönster. På med en svart ram och passepartou så har du en häftigt bildkollektion till väggen.
Nästa steg är att ta bilder med ett "eget" innehåll. Där kompositionen bidrar till att lyfta fram bilden. Detta är mycket svårare än att göra en bild där linjerna är själva motivet, men vem har sagt att det skall vara lätt.
Bilderna blir väldigt kontrastlösa i min kamera. Sen tycker jag att lägger på en hel del kontrast och färg men det blir gärna för lite ändå.
Jag gjorde några andra varianter bl.a en som blev ungefär som din men jag tyckte färgerna blev för onaturliga. Nånstans mitt emellan blir nog bättre men visst är det kul att leka med PS.
#15. Här har du verkligen lyckats med att bygga bilden på vertikaler. Jag är lite kluven till om bakgrundens siddighet stör eller inte. Jag tror nog inte det har så stor betydelse. Nu blir ju fokus på barnet. Med en skarp bakgrund så hade den nog tagit över en del av intressset.
#16. Bilden bygger mer på ett centralperspektiv även om det inte slutar i centrum. Det borde varit betydligt bättre skärpedjup för att perspektivet skall komma till sin rätta.
det härmed att ha horisonten i mitten åskådliggörs av den här bilden som inte är speciellt märkvärdig mer än att jag tog den medans jag körde 130 km/h. Jag hoppas att Dalapolisen inte läser detta inlägg!!! Jag har hört ryktas om att böterna för fortkörnaing skall höjas radikalt och jag hoppas vid min gud att detta inte ka ske retroaktivt!
#18, jo jag håller med om bakgrunden. Jag stod för på långt avstånd vilket gjorde att bakgrunden blev inte så diffus som jag hade velat även om jag använde största bländare.
Suger åt mig kommentarerna, tack!
#19, ajabaja! Du pratade väl inte i telefon samtidigt som du fota och körde bil ;)
#20, jag tycker bilden är väldigt fin. Det saknas ett element tycker jag, nu när jag har kikat på den några gånger, en person längst bort i bild. Skulle personen finnas där så skulle alla linjer sammansluta vid personen, jag tror att det är det som skiljer din bild till att vara en grymt bra bild.
Sedan försöker jag komma på om bilden är sned eller inte, och kommer fram till att du har använt en vidare vinkel och inte stått centrerad i gången, eller?
Hälsningar
Robert
#20. Den bilden gillar jag. Håller inte med Robert om att det saknas en person längst bort i bilden. Bilden lever på sin kraftiga djupkänsla och upprepningen av alla linjer och bågar.
Vilken fantastisk artikel Benny! Kombinationen text och förklarande blider är suverän. Och vilka bilder sen!
Skriv en bok, vet ja.
Kul också att se alla fina bilder i strängen här…
Bra Johan. Bild 23 passar perfekt. Linjerna leder blicken upp mot gubben i trappan. Den bygger helt på horisontaler och vertikaler. #24 likaså men där är det lite svårare att se linjespelet. #25 är också en tydlig vertikalkomposition men där är det mest spänningen mellan skuggor och högdagrar som lyfter bilden.
#26 passar nog bättre i ett kommande kompositionstema nämligen diagonaler. Denna är under produktion, nåja jag har väl börjat tänka på den i alla fall.
#27. Tack, Anders. Allt jag skriver finns redan skrivet så ytterligare en bok i ämnet är nog onödigt.
Visar en bild som bygger på vertikaler.
#24 Tycker jag var en kul illustration till hur ögat följer linjer. Från vänster horisonten mot berget…
Från höger husets "livlinje" som leder mot husets hörn…
Mitt öga hamnar direkt lite oroligt mellan dessa två punkter - vid bergets högra del. Högra husets stora yta påverkar säkert också.
Trappan och husen är intressanta men har inte en chans. Vad ville du egentligen fotografera johan?
#22, en del i konsten att ge och ta kritik är att aldrig hänvisa till någon annan, försvara det man har gjort och tacka för den kritiken man får. I all välmening!
#23, stark bild, mycket bra jobbat!
#28, fint mönster. Här tycker jag att du har lyckats med kontraster och färgerna. Bra jobbat.
#29, här har du jobbat med vertikaler, horisontaler och diagonaler. Problemet jag har med bilden är bara att den är för rörig, det finns inget som skulle fånga blickens uppmärksamhet. För att komma dit, blickfånget, så tror jag att den främre delen borde tas bort, det finns två underbara tvättlinor, en svart och en vit som är strålande.
Jag tycker att tvättlinorna bevittnar om något som vi i norden saknar.
Hälsningar
Robert
#31. Visst är det rörigt men det är ju det som bilden skall förmedla. Så olikt jämfört med hur det ser ut hemma hos oss, och så ser det ut nästan överallt. Det vill till att man är kompis med grannen så han inte klipper tvättlinan. Har man en annan sorts gemenskap i dessa samhällen än vad vi har i Sverige?
#31, jag tror att vi aldrig skulle kunna se något liknande i norden, att vi delar husväggar med varandra på det sättet som dom gör i Italien.
Hälsningar
Robert
#34, smakfullt jag gillar färgerna, enda lilla missen vad jag kan se i bild är över fönstret. Jag skulle vilja ha haft med hela "bågen" ovanför fönstret.
Hälsningar
Robert
Håller med dig Robert. Tyvärr så såg jag inte det vid tagningen. Jag skall försöka kopiera in från en annan bild.
#37. Den är väldigt bra. Enhetlig och sparsam färgskala. Bra beskuren.
Det enda negativa jag kan komma på är väl att den inte passar in i kompositionstemat horisontaler o vertikaler. Den består ju enbart av diagonaler. Däremot kommer det snart ett avsnitt som handlar om diagonaler. Hur som helst, bilden är bra
Visst får du godkänt. Vertikaler/horisontaler finns det gott om. Dessutom är ju centralperspektivet väldigt tydligt. Det ger djupet i bilden. Möjligen skull du maskat bort det grön i ovankanten. Nu drar det blicken till sig och där finns inget direkt att titta på.
/Benny
Tack Benny, håller med dig att det blev fult med ovankant i bild.
Hälsningar
Robert
#42, jag tror en annan vinkel hade gjort bilden än starkare och bättre. Hade det gått att undvika hus i bild?
Dina bildidéer har varit väldigt användbara för mig. Nu börjar jag se vinklar och konvergerande linjer lite varstans. Mina barn tror att jag är redo för psyket när jag håller upp händerna för att forma dom till en ram.
Hälsningar
Robert
Jag var inne på samma tanke när jag arbetade med bilden i CS. Jag har tagit bort en hel del av originalbilden och provade även att maska bort huset men bilden dog på något sätt.
När barnen blir äldre så behövs inga händer som formar ramar för att de vill skicka dig till psyket. Det är lika bra att vänja sig./En som vet med barn från 16-25 år.
#45, jag letar efter buffeln i bild, ser nästan ut som om den är tagen på savannen.
Hälsningar
Robert
#47, det var små bufflar. Snyggt jobbat!
Robert
#50, trevliga former, vattencirklarna i bild bryter av bra tycker jag.
Grynigheten är det inget man kan undvika när man skannar in bilder?
Hälsningar
Robert
#51. Jag skannade bilden med 3 olika upplösningar och kom fram till att ju lägre Upplösning desto mindre grynighet. Skall man bara visa bilden på en bildskärm så räcker det att skanna med 72 dpi. Då blir grynigheten minimal, men den upplösningen räcker inte till om man skall skriva ut eller skicka in bilden för framkallning.
#53:När man som jag var ute på Kattegatt i kvällssolen så var ljuset väldigt mjukt. Det gav inga skuggor eller kontraster överhuvudtaget. Då upplevde jag det som om jag vore i en pastellmålning. Det var en häftig känsla. Visst kan man i PS gör a bilden mer konstrastrik men jag gillar det mjuka ljuset som jag upplevde det då förra sommaren. Den här bilden har du ju sett som är tagen samtidigt lite mer mot den nedgående solen. Det man skulle kunna gjort var att ha en person framför som gjorde att det blev en mörk del på bilden. Då tänkte jag inte på det
#55 Jättefin! Jag gillar den slingrande vägen som blicken följer mot solen. Du skulle kunna räta upp horisonten det där lilla…
#52. Fint och mjukt ljus över havet. Härlig färgskala. Kompositionen är inte den bästa. Horisonten nästan i mitten av bilden. För att få till lite rörelsekänsla så vinner bilden på att bli mer långsmal. jag har ökat på kontrasten lite grann.
#55. Läckert med speglingarna som ger liv åt vattnet. Du borde rätat upp horisonten. Nu rinner vattnet ut på höger sida.
#57: Den blev bättre med den kompositionen. Ett problem som jag upplevt är att när jag skickar bilder med avlång komposition till något labb så får jag inte alltid den bild som jag vill ha, utan att de kapar den på kortsidorna för att fylla ut hela bilden t ex 20 x 30 cm
#58, lägg bilden på en vit bakgrund och sedan när du får tillbaka bilden så beskär du den bara.
Hälsningar
Robert
Man brukar kunna välja om labbet skall fylla hela fotopappret eller om de skall fylla endast 1 sida. Det bästa är annars att du gör din bild i rätt format. Om din bild är 10x20 cm så gör bilden 15x20cm. Fyll de överflödiga 5 cm med svart eller vitt. När du sen får hem bilden så skär bort det som inte skall vara med. Då får du bilden som du vill ha den /Benny
Tack för artikeln Benny. Har läst alla kommentarerna och fått med mej mycket. Kan en sådan här bild passa?
Jag längtar efter fortsättning på dom här artiklarna! :)
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#61. Mycket mer av vertikaler/horisontaler kan de knappast bli. Placeringen av fönstret är lite tråkig. Mitt i bilden. Det kunde du nog gjort lite mer av.
#62. Solnedgångar är ganska vanliga på foto.ifokus och de kan vara väldigt fina. Denna har ocks förutsättningen men den har blivit för grå. Jag vill ha mer kontrast och lite kraftigare moln. Undvik att lägga horisonten så nära mitten av bilden. Den blir liksom delad mitt itu.
#63. En bild i min smak. Diffus och spännande. En bild att ha på väggen. Det mörkare partiet till vänster borde tas bort då det drar till sig blicken.
Johan: Nu behöver du inte längta längre.
bild nr 67 Lodrät besluren och upprättad. Det är väldigt kul att diskutera linjer i bilder och att se era bilder.Gubben på trappan och gångtunneln av glas till ex.
Oops, den hamnade nog i fel tråd… *Sorry
Okej, det här är en av mina favoritbilder. Hoppas den hamnar i rätt tråd.
Jag har döpt den till "Anddakt i Kumlabunker", eftersom bilden är tagen just i en bunker på Kumla golfbana. Det är dock inte andspår i sanden, det är två svanar som traskat förbi… Men vad gör man inte för lite humor? ;)
Jessica
Nu är det bara birdien som saknas. Svagt att dom inte krattade efter sig.
#77: Fin komposition och framförallt färgskala.
BMJ, jag har nu läst dina artiklar i detta ämnet två gångar på raken, och skall genast börja leta efter fler artiklar från dig :o)
Gillar skarpt den här typen av artiklar, precis vad jag behöver för att utvecklas! Tack!
mvh Martin
Tack. Kul med lite positiv feedback. Det kommer en fortsättning på dessa artiklar. Har dock inte börjat skriva nåt ännu.
Om man får önska så tycker jag det skulle vara intressant med en "guide" i hur man bäst använder olika bländare och exponeringstider ihop. Exempel är de klassiska rinnande bäckarna, viss orörelseskärpa medan andra delar i bilden är skarpa och tydliga, hur man t.ex. får något i förgrunden väldigt skarpt medan bakgrunden blir mer eller mindre diffus beroende på de olika inställningarna. Har sökt efter dylika artiklar men inte hittat dem, kanske är det bara jag som sökt fel?
mvh Martin
#82. Jag skall fundera på detta och se om tid/ork och lust räcker till. Hur bländare/tid fungerar och hur det påverkar bilden brukar ingå i de flesta böcker om fotografering. Kolla på biblioteket om de inte har några fotoböcker.
#83. Fantastisk byggnad. Kors hör ju till kyrkor men här finns även en del kompositionskors. Annars så är kyrkobilden mest uppbyggd av trianglar.
#84. Ett bra exempel på korskomposition. Här förväntar man sig att något skall hända i skärningspunkten.
#82 Var inte meningen att lägga på dig att skriva massa olika artiklar, men jag gillade dina artiklar om komposition. Enkla och överskådliga, pedagogiska! Skall kolla lite vad biblioteket har att erbjuda också.
#86 SimCam var ju kanon!
mvh Martin
#87, känn inte att du besvärar. Gänget här på redaktionen har en högre ambition än vad vi hinner med. Tänk på att din, BMJ, min och alla andras aktivitet här på Foto.iFokus är helt frivillig. Drivkraften till att vi ska fortsätta med våra inlägg är att vi blir uppmuntrade och uppmärksammade.
Fint av oss som orkar dela med oss!
Robert
#89. Tydligt exempel på något mitt emellan kors och kryss. Bilden blir spännande då riktningarna går in mot skärningspunkten. Vi förväntar oss att något skall hända där. Kanske lite för mycket himmel.
#90. Många horisontaler och vertikaler. Bra exponerad bild men tyvärr lite för oskarp.
#91. Här har vi ett bra exempel på temat. En bild tagen i ett svårt ljus. Solnedgång och ljuset direkt in i kameran men du har lyckats bra med exponeringen. Motivet är placerat mitt i bilden vilket gör bilden lite statisk. Försök att placera huvudmotivet lite mer åt sidan. Då blir kompositionen oftast bättre.
#89, snygg bild, verkligen bra fångat. Bilden lider en aningens av rörelseoskärpa, ett stativ hade lönat sig här.
#91, snyggt, kändes präktigt och den hade blivit präktigare om du som Benny föreslår placerar huvudobjektet en aningens åt ena sidan.
Hälsningar
Robert
Orginell bild Roger! Gillar den =)
Fantasin flödar och det är det som övningarna går ut på. Man ser att en till synes ointressant bild kan bli intressant genom det djup och mönster som detaljrerna ger. Underredet på en bil brukar väl inte vara så intressant men Rogers bild #94 är tack vare djupet och mönstret. Centralprspektivet leder fram till en punkt och där borde något hända. En besiktningsman som skriver en 2:a eller nåt ditåt.
#97 och 98 är uppbyggda av vertikaler och horisontaler men som jag skrivit tidigare så detta inte det viktigaste i bilden. Kompositionen skall vara en del av bilden, en förstärkning. Här saknar jag syftet med bilderna. Alltså vad vill du säga/visa med dem?
Vintern är vacker även om jag tycker att det räcker nu. Det är snart april och ändå -10 på morgonen 100 inlägg!! Det trodde jag inte när jag startade upp denna tråd. #100: Du kunde rätat upp bilden. Det lutar åt höger. Annars finns det inte så mycket att säga om bilden.
#101: Jag hade lite bråttom så att ingen annan skulle hinna före!!!!
Wow!
Vilken fantastiskt bra artikel. Känns som jag hädanefter kommer att TÄNKA mer när jag fotar och för min del behövs det. Efter ett tags övande kommer det spontant och det är dit jag vill nå.
#108: Ibland är lösningen närmre än man tror!
mvh Martin
#108: Läcker vinkel!
Jag har fotograferat av tangentbordet två gånger.
Första när jag vände ett objektiv för att se hur mycket macro det blev och andra gången när jag och mina kollegor bytte tangenter på chefens så övre raden stavade "P O R N - K I N G" istället för "W E R T Y U I O P". Kul bus det där även om vi fick låna ett extra N. Han kör pekfingervalsen och upptäckte det ganska omgående
:-D
#110
mycket roligt bus!! haha