Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 803 ggr
lisaaandersson
8/21/17, 8:48 PM

KÖPTIPS Redigeringsdator PS CC samt Lightroom

Hej! Jag har nyligen investerat mig i en canon 5D mark III kamera och tänker nu ta nästa steg att uppdatera mina redigeringsverktyg. En prenumeration på nya Photoshop CC är vad jag tänkt. Men min 2.5 år gamla budgetdator som jag har nu sjunger nog på sista versen och klarar med nöd och näppe av mitt gamla Ps (elements 10). Så en liten uppdatering på den fronten är välbehövlig! Vad jag tänkt mig är en Laptop, vet att de allra flesta proffesionella fotografer föredrar och använder sig av siationära datorer. Det jag gör är än sålänge på hobbynivå, men med förhoppning att kunna ta det till en mer seriös nivå! Men, jag är ofta på resande fot och vill kunna ta med mitt arbete, därav är stationär dator inget alternativ just nu. Det ska vara en ren och klar skärm, högupplöst, anpassad för bildredigering helt enkelt! Har du förslag så tipsa gärna :)

Annons:
JazzBass
8/22/17, 8:09 AM
#1

Jag har inte så bra koll på vilka alternativ som finns, men en Macbook Pro är väl ett säkert val om pengarna finns. Inte minst har de fina skärmar och eleganta lösningar på mycket. Men märket kostar ju en del som sagt och man får punga ut med en rejäl slant om man vill ha bästa möjliga prestanda, men det lönar sig ändå att satsa på så bra som möjligt då man då har en dator som håller betydligt längre. SSD-skiva och så mycket minne som möjligt rekommenderar jag. (Bytte till SSD i min MBP från 2010 nu i våras/vintras, och tusan vilken skillnad det blev! Nu håller den ett tag till igen. Tidigare har jag uppgraderat från 4 till 8 GB ram-minne, och mer kan jag inte lägga in tyvärr).

Själv har jag en 15" full HD-skärm (antireflexmodell), men om jag hade en Retinaskärm skulle jag säkert klara mig med 13" också, speciellt eftersom jag hemma s.g.s. alltid kopplar datorn till min externa Dell Ultrasharp 24" skärm som jag köpte samtidigt som datorn. Den externa skärmen har också extra USB-portar vilket är bra då det bara finns 2st i själva datorn. Kan varmt rekommendera en extern skärm när man sitter hemma vid skrivbordet och jobbar. Men också här lönar det sig att satsa på en hyfsad skärm. Min var i 4000-5000kr klassen när jag köpte den, och har varit nöjd med den. Den är väl inte i samma klass som t.ex. Eizo eller NEC som kostar dubbelt upp eller mer, men tillräckligt bra för åtminstone mina behov.

Det är också en bra idé att investera i en skärmkalibrator. Oberoende hur bra en skärm är som default så blir det bättre om man kan kalibrera (eller snarare profilera) den. Själv har jag en Datacolor Spyder 3 som funkar hyfsat, men är inte helt nöjd med den ändå. Har läst utmärkta omdömen om Colormunki på flera håll så en sån kanske är att föredra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

lisaaandersson
8/22/17, 1:52 PM
#2

#1 tack för ditt svar! Ja, har länge varit emot Mac för dom känns så bakvända, alltid kört HP innan! Snurrade på tradera och hittade en (dock stationär då.. som jag hellst inte vill skaffa) men tycker det lät som den hade bra egenskaper trots late 2011, som i7 processor osv. Tror du dett skulle kunna vars något om jag siktar in på en stationär istället? Hej, Jag har hittat en annons på Tradera som du borde titta på. Här kommer länken: http://www.tradera.com/item/288109905

JazzBass
8/22/17, 2:25 PM
#3

Det finns plus och minus med mac som alla andra märken, men just skärmen är ett stort plus. Är ingen blind fanboy, men överlag är jag väldigt nöjd med min som ju hållit i sju år och förhoppningsvis ett par tre år till. 

Den där annonsen ser ju riktigt bra ut tycker jag! Men klart att om det är en laptop du egentligen vill ha, så kanske det känns lite fel att slå till med en sån. Om du ändå gör det så kanske det är ett alternativ att komplettera med en surfplatta modell större som portabel enhet? Finns ju PS och Lightroom för surfplattor också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

lisaaandersson
8/24/17, 12:26 AM
#4

#3 va är risken att en Mac från 2011 går sönder inom en snar framtid? Hur länge håller dom? Den är ju som sagt 5-6 år gammal nu..

JazzBass
8/24/17, 8:50 AM
#5

#4 - Jag tror inte den direkt går sönder, men det är klart, inte kan man väl räkna med att ha en begagnad dator lika länge som en ny. Sen kanske den är maxad vad gäller prestanda redan, och då är den svårare att uppgradera om man märker att den börjar bli trög. 

Vad gäller själva hårdskivan så missade jag att det var en vanlig snurrande hårdskiva. Jag skulle absolut rekommendera att byta ut den mot en SSD, då det snabbar upp datorn väldigt mycket. De är inte så dyra idag heller, min på 480 GB  kostade 160 euro och det var det utan tvivel värt. Fråga säljaren (eller nån i nån affär som säljer iMac-datorer) om det går att lägga till en hårdskiva i datorn, eller om man måste byta i så fall.

Om det inte är gjort redan så skulle jag i alla fall med en sån dator se till att tömma den fullständigt, alltså formatera hårdskivan på det långsammaste och bästa sättet, och göra en helt ny installation av operativsystemet. Då behöver man förstås en minnessticka gjord för reboot med tom maskin, som också innehåller en installationsfil för operativsystemet. Det kan vara bäst att be nån insatt datakille/tjej att hjälpa till med saken om du är osäker, eller föra den till nån datorreparatör. Sen är det bara att börja fylla datorn med det man behöver. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
8/24/17, 1:15 PM
#6

Gällande bärbara datorer så kan man överlag säga att går de sönder pga "fabrikationsfel" så brukar de oftast gå sönder inom ett års användning, fick jag berättat för mig av reparationstekniker.

Annons:
MagArne
8/25/17, 9:28 AM
#7

#4 Värt att tänka på gällande Mac är att många av 2011 års modeller har blivit vintageklassade av Apple vilket innebär att inga nytillverkade reservdelar finns att tillgå längre. Nästa år lär troligtvis 2012:orna gå ur tiden.

Bagtjesen
8/25/17, 7:45 PM
#8

Se upp lite när det gäller Mac. En god vän till mig fick ordentligs problem med minneskort som automatiskt förs över till ett program skrivet av Apple. Det blev ännu värre när det då var både jpg och råfiler. Råfilerna försvann liksom och gick inte att redigera. Finns en del skrivet om Photos-appen och det problemet. Jag antar att Du vill använda rå för bästa slutresultat. Vi testade med både rå från Nikon och från Lumix, så även Du med Canon kan nog vänta dig problem. Vi testade också med RAW Therapee och Lumix egen råkonverterare. Apples bildskärmar är bra men ger lite för "kulörta" bilder, och du kommer att behöva kalibrera. Utan att använda Photos-appen måste man klicka på varje bild-fil för att kopiera till datorn! Väl dokumenterade problem på nätet.


lisaaandersson
8/26/17, 5:01 PM
#9

7# ja.. känns rätt riskabelt med tanke på att de somsagt snart är 7 år gamla modeller! Även läst att den modellen hade tendens att bli väldigt varm … #8 Hej! Jag, läste lite om de på nätet själv faktiskt, men tackar ödmjukast för varningen! Efter råd fårn en vän har ändrat riktning och har precis köpt en ASUS PC med snarlika processor, samma Ghz ram minne osv så hoppas det blir bra!

MagArne
8/28/17, 3:24 PM
#10

#8 Om det är Apple Photos du nämner så går det utmärkt att redigera RAW-filen om man kör dubbelt med både JPG och RAW. Gör så här.

1. Under förhandsvisning ser du troligtvis ett [J] i övre högra hörnet på varje bild som indikerar att bilden är en JPG men även har en dubblett av annat format.

2. Dubbelklicka bilden och välj redigeringsläget (programmet ändrar färg till svart)

3. Välj i översta menyn "Bild" -> Använd RAW som Original

4. Välj "Klar"

5. Under förhandsvisning borde [J] ändrats till [R] och det är nu RAW-versionen som man redigerar.

Upp till toppen
Annons: