Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 887 ggr
molam
8/16/17, 4:22 PM

(H) Kanin utomhus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill åter igen ha hårt ny börjar kritik, idag gick jag ut som tanken var att jag skulle göra, men idag knäppte jag kort med en Nikon D51 och "Teleskopobjektiv" (glömt bort vad det heter)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
molam
8/16/17, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Undrar vad matte gör så långt bort

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
8/16/17, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och på språng

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JazzBass
8/16/17, 8:15 PM
#3

Se där! Mycket bättre bilder. 👍 Det du kan tänka på när du tar bilder är att försöka flytta bort motivet lite från mitten av bilden. Det ser ofta bättre ut än att ha motivet precis i mitten, även om också det funkar ibland, förstås. På första bilden, som också är den jag gillar mest av dessa, är ögonen, som blicken först dras till en aning på vänstra sidan och det gör bildem mer harmonisk på nåt vis än den andra. Testa beskära den andra lite till vänster och se om du uppfattar bilden annorlunda på nåt vis då.

Den sista är lite rolig. 🙂 Vid en första anblick såg den mest oskarp ut, men du har ändå följt med kaninen med kameran så att den blivit hyfsat skarp. Här kunde du dock ha valt en längre slutartid för att skapa ännu mer rörelseoskärpa runtomkring, typ fartränder. Det gör du genom att välja en mindre bländare (högre tal) och justera slutartiden så exponeringen blir lika ljus. (Om du dubblerar bländartalet ska du fyrdubbla slutartiden). Här har du använt f/4 och 1/125s slutartid, så du hade kunnat använda f/8 och 1/30s slutartid istället och fått en helt annan bild. Det blir förstås svårare att få skärpan att sitta på motivet med så pass lång slutartid, men med träning och lite tur kan man få till det. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

molam
8/16/17, 9:18 PM
#4

Ohh okej, så motivet ska inte vara helt mittencentrerat? Haha jag har hört att man vill ha motivet så mycket i mitten som möjligt xD Men  Ska Inte vara så "Hård" på det till nästa gång =D Tack! ^^

Den sista tycker jag också verkade Oskarp, men på samma gång kändes den skarp xD så ville ha lite Feedback på den, om den verkligen var så oskarpt skarp som den verkar xD

Vad är skillnaden på f/4 och 1/125s från den andra f/8 och 1/30s? xD hur ser man att det är det?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JazzBass
8/17/17, 9:52 AM
#5

#4 - "Vad är skillnaden på f/4 och 1/125s från den andra f/8 och 1/30s? xD hur ser man att det är det? "

Jag ska förklara lite teori här, eftersom det kan hjälpa att förstå hur det hela funkar. Först vill jag dock att du plockar av objektivet från kameran eller tar fram ett annat objektiv.

Titta in i objektivet från baksidan. Strax innanför det innersta glaset så ser du bländarmekanismen, som består av ett antal tunna lameller av stål i en ring, och de bildar tillsammans i mitten ett hål vi kallar bländaren. Vid bajonetten finns också en spak nånstans som du kan röra på. Gör det och titta samtidigt in i objektivet bakifrån (framifrån går också men det syns lite sämre), så ser du hur bländarens storlek ändrar. 

Bländartalet som du kan ställa in i kameran representerar linjärt bländarhålets diameter, men så att ett lägre tal motsvarar ett större bländarhål (orkar inte gå in på varför just nu). Om diametern på en cirkel ökar med det dubbla så ökar ju dess yta fyrdubbelt, och därför släpper exempelvis f/4 in fyra gånger mer ljus än f/8. 

Minskar man ljusinsläppet till en fjärdedel, som jag föreslog att du kunde ha gjort i den sista bilden genom att gå från just f/4 till f/8, blir ju bilden väldigt mycket mörkare om man inte samtidigt ändrar nåt annat, det vill säga antingen slutartiden, isotalet eller en kombination av båda två. Om vi struntar i isotalet nu och fokuserar helt på slutartiden istället, så måste du alltså förlänga tiden som ljuset släpps in i kameran till det fyrdubbla. Du hade nu på f/4 använt en slutartid på 1/125 sekund, och det gånger fyra blir ju ungefär 1/30 s. 

Blir slutartiden längre så hinner motiven samt kameran röra sig mer under exponeringen, vilket är det som skapar rörelse- och skakoskärpa. Men genom att panorera med kameran när man fotar rörliga motiv kan man få bakgrunden utsmetad till fartränder medan motivet är hyfsat skarpt. Här kan du läsa lite mer om det (första bästa länk jag hittade): https://www.fotosidan.se/blogs/olsin/panorering.htm

En mindre bländare, alltså ett större bländartal, ger också större skärpedjup. Dubblerar du bländartalet ökar du också skärpedjupet till det dubbla. Tänkte att det kan vara bra att veta om du inte kände till det, men just i den här sista bilden har det inte så stor betydelse, eftersom bakgrunden ju blir utsmetad av rörelse snarare än bokeh, bakgrundsoskärpa, vid panorering. Det har dock betydelse på de första två bilderna och där är en stor bländare (lågt bländartal) helt rätt för att få en snygg mjuk bakgrund.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

molam
8/17/17, 5:08 PM
#6

Okej, tror jag hänger med! tack så mycket! nästa steg Blir att fiffla lite med det! =D

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
JazzBass
8/18/17, 7:46 AM
#7

Gör det! 👍 Ratta in t.ex. A-läget och experimentera med bländaren. Stäng dock av auto-iso i menyn om det skulle vara påslaget - det är ofta det som utgångsinställning på Nikon - så blir det en parameter mindre som ändrar av sig självt. I A-läget ställer man in den bländare man vill använda, och kameran väljer en lämplig slutartid. 

Om man vill att bilderna ska bli mörkare eller ljusare så kan man ratta in en exponeringskompensation också (+ gör bilderna ljusare, - mörkare). Det behövs oftast om stora delar av bilden ska vara mörkare eller ljusare än "mellanljus".

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: