Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 616 ggr
Jessicahagstrom94
8/15/17, 9:28 PM

Makro till nikon

Behöver tips på bra makroobjektiv till nikon. Vill kunna få närbilder på tex insekter/blommor/vattendroppar.

Annons:
Moalinn
8/15/17, 9:33 PM
#1

Andra kommer säga något märke med brännvidden 105 eller kanske 90, men jag slår ett slag för nikon 85 f/3.5. Passar till det mesta men också till macro. Knivskarpt, otroligt snabbt och min bästa vän i alla lägen.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
8/15/17, 9:44 PM
#2

Tamron AF SP 90/2,8 Di VC USD Macro II är aldrig fel. Näst senaste eller senaste versionen är de du skall köpa om du skall ha Tamron. Det nyaste har lite snabbare AF, snyggare design, kan programmeras (ändra fokus samt uppdatera objektiv mm) med USB-docka, bättre bildstabilisering mm. Skiljer inte nånting i princip gällande bildkvalitet. Minns jag rätt så är det samma glas i de båda (men är inte 100%). 

Tamron har 180 mm oxå som tydligen skall va rätt giftig men har varken provat det eller läst tester om det utan bara vad ägare säger. Annars finns ju 105 mm som Nikon har. Det bästa med makro är att de är byggda för att vara så skarpa som möjligt. Tror egentligen oavsett makro vid samma brännvidd, ljusstyrka och avstånd så tror jag det är svårt att i blindtest tala om vilken bild som är taget med vilket objektiv.

Finns ju några tillverkare så du har att välja emellan. Här är Cyberphotos utbud: https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7&subMONTH=7&subMF=999&objtype=43&sortera=utpris

JazzBass
8/15/17, 9:47 PM
#3

En klassiker är Tamron 90/2,8. Men det finns nästan inget dåligt makro, så det är mest en fråga om att hitta ett med en brännvidd som passar dig. Ofta är det bra med lite längre brännvidd, då det ger längre arbetsavstånd. Jag har ett 60/2,8 av Nikon som optiskt är jättebra, men lite jobbigt när man så lätt skuggar motivet då man närmar sig närgränsen. Längre brännvidd är därför att föredra. Speciellt för insekter är så lång brännvidd som möjligt önskvärd då man inte skrämmer motiven lika lätt då, men då springer lätt priset iväg.

Utöver Tamron 90/2,8, kolla också på Nikon AF-S DX 85/3,5 VR och Nikon 105/2,8 VR. Sigma kan också ha nåt som passar din kamera, men jag är inte helt insatt i vad de släppt på sistone. Jag har haft ett 105/2,8 av Sigma som var riktigt bra, men det passar nog inte din kamera tror jag (om den saknar autofokusmotor, vilket D3000- och 5000-serierna gör). Sigma har också 150mm och 180mm makron som inte är jättedyra, men kanske över din budget. Det kanske Nikon 105/2,8 också är, men håll utkik på begagnatmarknaden. Man kommer mycket billigare undan om man skaffar begagnat, och man kan ofta sälja vidare med betydligt mindre förlust än om man köpt nytt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
8/15/17, 10:09 PM
#4

Värt att tänka på vid begagnatköp av Tamrons objektiv. När man köper nytt Tamron objektiv så kan man registrera sig senast inom tre månader efter köpet, så får man förlängd garanti på 5 år, men denna garanti gäller endast nyköparen. Den vanliga garantin gäller oavsett ägare.

Upp till toppen
Annons: