Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1249 ggr
molam
2017-08-15 16:51

(H) Kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer jag med Djur bilder igen! ^^ Men denna gång är det en kanin, Vill fortfarande ha hård Nybörjarkritik.
Fotar med Nikon D5100

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
molam
2017-08-15 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hon hörde något.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
2017-08-15 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sen fick jag kontakt med Celestia igen ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JazzBass
2017-08-15 19:38
#3

Hej! Om jag ska vara hård, så är det för mig inga speciellt intressanta bilder. Notera att jag skiljer mycket starkt på motiv och bild, där bilden är den konstnärliga återgivningen av motivet ifråga som jag inte har nån kritik om annat än att det är en fin kanin. För att göra en bild bra behövs det nånting mer än bara motivet. Det som här drar ner betyget är främst bakgrunden. Inomhusmiljön känns som fel element för kaninerna, speciellt vad gäller färgerna, och bakgrunden är onödigt framträdande på bilderna. Dessutom vill jag i djurbilder se mer liv och uttryck än jag ser i dessa. Kaniner är på det viset rätt svåra dock, då de inte har samma minspel som människor och många andra djur. Man kan dock påverka det i viss mån genom att komponera bilderna noga och vid behov beskära dem efteråt, speciellt om motiven är så bångstyriga att det är svårt att komponera noga vid fototillfället.

På tal om det, så märkte jag en sak när jag scrollade ner, nämligen att jag uppfattar bilderna som bättre när de kapas lite i överkanten. Jag antar att detta beror på två saker: 1) Ögonen kommer högre upp på bild (de är under mittlinjen på alla bilder), och 2) ögonen tar upp större andel av den kvarvarande bildytan om bilden beskärs, och uppfattas större. Det förbättrar betraktarens kontakt med motivet.

Ljuset kunde vara mer genomtänkt och intressant också, men det är inte lika viktigt som det där val av bakgrund och att placera ögonen på bra vis på bilden.

Fototekniskt är bilderna helt okej, det är inte alltid så lätt att få till exponeringen rätt för svarta pälsdjur men det har du lyckats med bra. 

Fota gärna kaninen på nytt i en lite mer smickrande miljö (t.ex. ute eller i dess "hus"), och tänk på kompositionen när du knäpper av. Förbättra vid behov kompositionen i efterbehandlingen så ögonen hamnar bra på bilden, och var inte rädd att kapa öronen och andra delar på bilden, om det behövs för att framhäva ögonen bättre. Lycka till! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

molam
2017-08-15 19:47
#4

Tack! kapade öronen i ett par av bilderna (Inte dessa dock xD) Jag hade tänkt att gå ut, på gräset men så började det att regna xD så vi var på balkongen istället uppepå hennes bur xD Men ska tänka på det till nästa gång! =D Jag kände själv att bakgrunden skulle dra ner det xD Men MAn kan ju testa ^^ Av dessa tre tycker jag att bild 2 blev bäst, trots att det var en "failad" bild, hon skulle titta på mig men så skällde räven xD så då började hon lyssna på det xD

Tack så jättemycket för din kritik, och jag hoppas du vill kritisera mina bilder nästa gång jag knäpper kort också… då blire utomhusmiljö! =D

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: