Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 608 ggr
One.Gibbis
2017-08-14 07:57

Vad bör jag prioritera?

Har velat uppgradera min Canon EOS 550D ett tag nu. Har fått tipset, från lite blandade håll, att köpa mig en Canon 6D. Det är väldigt lockande. Men samtidigt vill jag köpa mig ett bättre teleobjektiv än det som jag har nu (stigma, 70-300/f4.5). Därav kom tanken att investera i ett EF 70-200/f2.8. Har sett like olika märken, bl.a canon och Tamron.

Ytterligare något som jag funderat på är att köpa är en redigeringsdator.  Hade tänkt installera Lightroom på den i sånt fall, och det lär ju också kosta. 

Så min fråga är, hur hade ni gjort? Vad hade ni prioriterat först/sist? Varför?

Tack på förhand! 😃

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
JazzBass
2017-08-14 08:41
#1

Så här skulle jag prioritera:

1: Dator med Lr
2: Objektiv
3: Kamera

Har du ingen redigeringsdator så är det där du ska börja tycker jag. Lr är dessutom så mycket mer än ett redigeringsverktyg, det är också jättebra för att hålla ordning på alla sina bilder, klassificera dem och göra olika samlingar och album.

Förresten, när du skriver ut en objektivbeteckning, skriv ut bländartalen så som de står skrivna på objektivet. Skriver du f/4,5 syftar du på ett objektiv som har just den ljusstyrkan över hela zoomomfånget. Ditt sjunker visst till f/5,6 i teleläget, så då bör du skriva 70-300/4,5-5,6. Det finns för övrigt några olika versioner av Sigma (ej Stigma) 70-300, så vilket avser du? Har det stabilisator (OS), eller är det enklaste versionen som kostar en dryg tusenlapp?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

One.Gibbis
2017-08-14 09:45
#2

#1 Hah! Typiskt av mig att ha läst fel och lärt in att det heter Stigma istället för Sigma! Gapskrattar

Menade 70-300/4,5-5,6 när jag pratade om mitt teleobjektiv. Utan bildstabilisator. Äkta billighetsprincipen här. Typ.

Har Lightroom på prov just nu, men på en äldre dator (som inte riktigt orkar med livet längre). Efter att 7-dagarsperioden gått ut kan jag börja leta efter en ersättare. Frågan är ifall jag ska köra på stationär eller laptop? Mest intresserad av stationär, faktiskt. Då kan man ju ofta kan "bygga på" te.x RAM-minne och hårddisk (osäker hur det är gällande grafik kort). Känns som om man får mer för pengarna? 🤔

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

JazzBass
2017-08-14 12:44
#3

#2 - Stationär funkar ju bra om man inte har behov att släpa den med sig så ofta. Man får ju absolut mest prestanda per krona med en sån, bara man ser till att den är så uppgraderingsbar som möjligt. Själv har jag laptop och är nöjd med det eftersom jag vill ha datorn med på semestrar, på resor och till träningslokalen med bandet ibland, men dyr var den. (Macbook pro köpt 2010). Är i hyfsat skick fortfarande dock, så nog tror jag den var värd priset. Har också uppdaterat den lite i den mån det varit möjligt, och det har inte varit så dyrt. Senast nu i våras bytte jag till SSD-hårdskiva vilket förbättrade prestandan otroligt mycket. Före den hade jag bara stationära datorer. 

Ska du jobba mycket med bilder på datorn skulle jag annars rekommendera att inte pruta för mycket på skärmen. Jämför och läs lite tester så hittar du säkert nåt lämpligt i nån lämplig prisklass.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

One.Gibbis
2017-08-19 18:11
#4

#3 Tack så mycket för infon! 😃

Har kikat lite på Pavilion, HP Pavilion 14, dock är det en laptop. Kanske inte är det bästa att köpa en HP, har hört lite si och så om dem, främst att kvalitén är dålig. Kan dra vissa paralleller med min skoldator som är HP, och den börjar redan bli trött, efter ett år. Men å andra sidan är det nog en budget variant.

Vet inte hur jag ska ställa mig till Mac vs PC (Har nämligen varit inne på en Macbook Pro också).

Hur menar du med att jag inte ska pruta på skärmen? Innebär det att jag inte ska satsa på en strömsnål dator (Har hört att det drar ner på prestandan. Sannolikt också skärmens ljus)? Vet inte vad jag ska leta efter riktigt, bortsett från ett någorlunda grafikkort och en ok processor. Att gå till en dator-butik känns inte så frestande heller, de flesta verkar bara vilja slänga på en grejer, utan att kolla ifall det blir bra… 🤪

HP Pavilion 14

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

JazzBass
2017-08-19 22:56
#5

Med det menar jag att det finns skärmar med dåligt färg/ljusomfång, ojämna färger och dåliga inställningsmöjligheter, och såna där skärmbildens utseende kan variera väldigt mycket från vilken vinkel man tittar. Det är inte bra egenskaper om man ska bildbehandla. Vad gäller ljushet så är det bättre att inte jobba med fotografier på en för ljus skärm, jag har min nästan så mörk som möjligt för det mesta, eftersom jag lätt annars gör bilderna för mörka. Det är speciellt tydligt om man vill skriva ut en bild, eftersom skärmen lyser men inte pappret.

Men oberoende vilken skärm man väljer är det otroligt viktigt att kalibrera/profilera den. (Lita inte på nån fabrikskalibrering, det är BS om du frågar mig). Det finns programvara som man kan profilera skärmen med utgående från vad man ser på skärmen, men också hårdvara som man fäster på skärmen vid kalibrering, som läser av de exakta färgerna och skapar en profil utgående från det. Jag har skaffat en sån till min Dell Ultrasharp 2410 (från 2010, kostade ca 500€) som skulle vara fabrikskalibrerad, men färgerna ändrade radikalt till det bättre efter kalibrering, so go figure…

Apples skärmar tycker jag är väldigt bra för övrigt så med en Macbook Pro så behöver man knappast oroa sig för att skärmen är dålig, men en kalibrering är ändå alltid bra att göra nu som då, med några månaders mellanrum.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: