Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1980 ggr
[134643]
8/3/17, 10:55 AM

Lightroom, abonnera eller köpa?

Jag har varit löjligt bortskämd och har haft hela Creative Cloud paketet gratis från min skola. Men nu är studenten tagen och programmen borta 😃 Det enda jag verkligen saknar är Lightroom. Har inte hittat något gratis program som jag trivs lika bra med. 

Som jag förstått det går det fortfarande att antingen köpa det eller abonnera. Egentligen är jag mer bekväm med att köpa det och slippa betala varje månad, men hur mycket uppdateringar och liknande missar man då? Vilka andra nackdelar finns det med att köpa det? 😊

Annons:
[134643]
8/5/17, 8:08 AM
#1

Ingen som har koll på lightroom? :)

soren-p
8/5/17, 2:11 PM
#2

Om du köper en licens så får du alla uppdateringar som är felkorrigeringar, men inte några nya funktioner, dem får du bara om du abonnerar. Tex finns det en ny funktion som tar bort dis och dimma, men den har jag inte då jag har köpt licens (finns tillgänglig för dem som abonnerar).

[134643]
8/5/17, 3:14 PM
#3

#1 tack! Vet du om man kan uppdatera den köpta versionen, alltså betala för de nya funktionerna? Eller är det köpa "om" det för fullpris som gäller om det kommer någon ny funktion man inte vill missa?

Cindy-
8/5/17, 4:19 PM
#4

Det verkar inte som att det ingår några uppdateringar i den köpta versionen. Men du får läsa igenom. Jag kollade lite snabbt men hittade inget om uppdateringar.

https://helpx.adobe.com/se/creative-cloud/help/download-install-single-app-Lightroom-6.html

ru4real
8/5/17, 4:52 PM
#5

Det kommer uppdateringar till den köpta versionen också. Kommer inte ihåg hur ofta dock. Men ganska ofta.

ru4real
8/5/17, 4:53 PM
#6
Annons:
ru4real
8/5/17, 4:53 PM
#7
soren-p
8/5/17, 5:51 PM
#8

#3 Man kan betala för uppgradering när Adobe släpper en ny större release, men det gör de inte så ofta. Vad jag förstår så är köpt licens och abonnerad likvärdiga just när en ny större release har släppts. Sen sker många små uppgraderingar successivt av den abonnerade licensen. Dessa kan du inte köpa innan nästa större release släpps, om du har köpt licens.

[VSK]
8/6/17, 8:45 AM
#9

Har faktiskt undrat detta jag med och kunde inte hitta nån info på nätet om detta. Ringde Cyberphoto helt enkelt och frågade, då de säljer detta program. Info jag fick var att hela versionsnummer får man uppdateringar till men när det blir nytt versionsnummer (ej build alltså) så får man fixa ny licens.

Tex när sjuan kommer och nån köper det så hänger uppdateringarna med hela sjuan ut.

[134643]
8/6/17, 11:32 AM
#10

Tack så mycket för alla svar! Då blir det nog att jag köper, trots att 7an kanske kommer ut snart haha. Känns som att det är det billigaste alternativet ändå. #9 Då är jag helt med, tack för tydligt svar!

[VSK]
8/6/17, 11:57 AM
#11

#10

Jo sjuan kommer nog vilken helg som helst 😃

Upp till toppen
Annons: