Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2496 ggr
lisaaandersson
2017-07-29 20:44

Exponeringar/shutter count Canon 5D mark iii

Hej! Ska fatta mig kort. Jag ska köpa en Canon Mark 5D III Begagnad på blocket. Hittat en intressant. Bad säljaren skicka en bild på dagens tidning samt bild från kamerans display med samma bild (en bit att åka för avhämtning, vill inte att det ska komma oväntade överraskningar) - för att då dubbelkolla Shuttercount själv. Men HUR TAR MAN REDA PÅ SHUTTERCOUNT PÅ MARK III? Hittar inget vettigt, ena tipset kan förstöra kameran, andra måste man ha kameran fysiskt i handen, och ett tredje var att den Måste lämnas in? Vet någon hur det står till med detta? Tacksam för snabba svar!

Annons:
denstore
2017-07-29 21:23
#1

Man kan koppla upp kameran mot eoscount.com och på det sättet kolla antalet exponeringar. Personligen tycker jag folk nojjar för mycket om antalet exponeringar. Jag tycker det är mycket viktigare att kameran är i fint skick, utan repor eller udda märken. En tappad kamera känns mer riskabel än en som suttit på stativ och klickat 100 bilder om dagen i några år. Ligger shutter count på 50 tusen exponeringar, så finns 100 tusen kvar. Med min 5D2 tog jag runt 20 tusen bilder på 5 år. Med 100k exponeringar kvar, så hade jag alltså haft en 25 års exponeringar att se fram emot. Jag vet inte om det är viktigt, men jag känner att en kamera som filmat mycket är osäkrare än en med många exponeringar. Den kan ju kört sensorn tills den glöder, och ändå bara ha ett fåtal exponeringar.

lisaaandersson
2017-07-29 21:42
#2

#1 Det är så sant, Man vill dock inte betala utifrån att kameran är i "nyskick" om den i själva verket gått 50' + exp. Då finns de billigare att köpa tänker jag :) Tack för svaret!

Kameratrollet
2017-07-30 10:09
#3

Det finns ett gäng sätt att kontrollera exponeringsräknaren på (och även nolla den via). Eoscount som du blivit tipsad om fungerar det också.

Upp till toppen
Annons: