Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 513 ggr
Tikzi
6/11/17, 3:07 PM

Närbildslinser, Vilken storlek ska man välja?

Jag har precis kommit igång med fotograferandet med min Nikon D3300 och har fastnat lite för närbilder och speciellt detaljerade bilder på Insekter och dylikt. Jag funderar på att skaffa Phottix Närbildslins set till att börja med istället för att satsa på ett Makro objektiv det första jag gör. Som jag uppfattat det skruvar man fast linserna på objektivet men jag är osäker på vilken storlek som passar till min Kamera.
Jag har 2 Objektiv: AF-P 18-55 mm och AF-S 55-200 mm. Linsernas storlek kan köpas i 52 mm, 58 mm, 62 mm, 67 mm, 72 mm, 77 mm. Vilken bör man satsa på? Är väldigt ny inom detta. 😛

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Annons:
JazzBass
6/11/17, 3:34 PM
#1

Kolla vad dina objektiv har för filterdiameter, det borde stå nånstans på objektivet med en diametersymbol (ø) före. Jag gissar på 52mm för 18-55, kanske också för 55-200. De skruvas fast i framändan av objektivet i gängor som är nästan osynligt små. :-)

När du nu funderar på närbildslinser så skulle jag vilja tipsa om att hellre välja en (1) lins som inte är alltför stark, alltså för många dioptrier. Satsa på 4-5. En med 10 dioptriers förstoring kanske är kul att leka med, men eftersom närbildslinser förstärker också många optiska fel (och troligtvis tillför lite mer sådana, speciellt de billigaste), och inte bara motiven i sig, så blir kvaliteten högst medioker med så stor förstoringsfaktor, speciellt som objektiven inte är de allra skarpaste man kan tänka sig (fasta ljusstarka objektiv är ofta avsevärt skarpare även om kitobjektiven är minst helt okej som sådana).

Raynox asfäriska linser lär vara bland de bästa närbildslinserna, men kostar en del.

Förresten, istället för att köpa flera olika linser i olika storlekar kan man skaffa ett set med stepringar. Då köper man det största filtret man behöver till nåt objektiv, och använder dessa ringar för att anpassa filtren till de mindre objektiven.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tikzi
6/11/17, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Är stepringar ett bättre val än närbildslinser? Jag vill behålla skärpa men ändå kunna ta detaljerade bilder på insekter och liknande. Det närmaste jag kommit detalj-mässigt är denna humlan 😐 Jag vill kunna "zooma" in ännu mer eller hur man ska beskriva det för att verkligen se varje litet hårstrå och läskiga detaljer. 😃

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


JazzBass
6/11/17, 9:12 PM
#3

Nu uttryckte jag mig lite otydligt så du missförstod det jag skrev. Stepringar använder man för att kunna montera ett större filter / en större närbildslins på ett annars för litet objektiv. Det alltså istället för att behöva ha flera i olika storlekar till sina olika objektiv. (Det finns också såna som är tvärtom, step-downringar istället för step-up, men ärligt talat vet jag inte riktigt vad man ska med såna att göra).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: