Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 550 ggr
Tovembla
6/8/17, 6:33 PM

Vad innebär Marcoobjektiv?

Hej! Min pojkvän har köpt ett Marco objektiv till min iPhone åt mig, eftersom jag vill ta bra bilder på mina hästar och andra djur. MEN funkar det så? Annars använder jag ett teleobjektiv, till min kamera, vilket han inte hade koll på. Men jag tänker att Marco är väl för att ta närbilder och porträtt har jag läst… men frågan är alltså, skulle det funka att fota djur med det?

Annons:
papa-bear
6/8/17, 6:58 PM
#1

en wikipediasida som förklarar lite om makro

felixhaljeskog
6/9/17, 11:19 AM
#2

Jag vet inte riktigt hur objektiven till Iphone fungerar, men ja macro är för närbilder, och fungerar väldigt bra för porträtt fotografering. Men sen hur tillverkarna för objektiven till Iphones gör med sina macro objektiv har jag inte en aning om. :)

JazzBass
6/9/17, 12:35 PM
#3

Troligen är makrotillägget (obs inte marco) till iphone i grund och botten en närbildslins - läs förstoringsglas - och i så fall funkar det inte på längre avstånd. (Försök titta på en hel häst på samma gång genom ett förstoringsglas. Går nog inte så bra. Däremot funkar det säkert ganska bra för att fotografera myror). Din pojkvän har nog köpt fel tillbehör här sett till ditt behov. Du har helt rätt i att det snarare är ett tele du behöver.

Ett makroobjektiv till en systemkamera funkar dock annorlunda. Det är som vilket annat objektiv som helst med fast brännvidd, dock med en del tekniska lösningar som gör att man också kan fotografera på mycket nära håll för att nå en hög förstoringsgrad, ofta 1:1 för "äkta" makroobjektiv.  1:1 betyder att motivet kan avbildas lika stort på kamerans bildsensor som det är i verkligheten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: