Annons:
Etikettövrigt
Läst 922 ggr
Majaa12
6/6/17, 8:43 PM

Hjälp med inställningar

Försöker ta kort på min hamster och hennes ungar. Har en Sony a100 men något är fel, varenda bild blir suddig. Det är ju djur som nästan aldrig är still men just nu tar jag bättre bilder med kameran i mobilen än med den riktiga systemkameran. Finns det inställningar jag behöver ändra för att få bättr bilder? Det måste inte bli jättefina bilder, bara jag slipper det suddiga. Det skulle vara jättesnällt om någon vill förklara vad jag behöver göra. Gärna så tydligt som möjligt då jag knappt använt systemkamera förut :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
JazzBass
6/7/17, 9:16 AM
#1

Måste gå in på lite teori nu märker jag. Foto handlar i grund och botten om att fånga rätt mängd ljus för varje bild, och det är två inställningar, bländaren och slutartiden, som reglerar hur mycket ljus man fångar. Därtill kan kameran förstärka det ljus man fångat via en tredje inställning; isotalet. Ljusmängden i olika miljöer kan variera väldigt mycket, och därför måste man alltid anpassa dessa tre inställningar efter miljön för att få en sån bild man vill ha. Därutöver kan man tillföra ljus med hjälp av t.ex. blixt.

Det hela görs svårare av att vi själva är bra på att anpassa vår syn så vi ska se så bra som möjligt i olika starkt ljus. Pupillen drar ihop sig i ljusa miljöer för att inte för mycket ljus ska släppas in i ögonen, och i mörka miljöer utvidgar de sig. Den absoluta skillnaden i ljushet mellan olika miljöer är alltså väldigt mycket större än vad vi normalt registrerar. Du kan få en uppfattning om denna skillnad då du kommer in i ett normalt upplyst rum efter att ha varit ute i starkt solsken. Det kan till och med vara svårt att se nåt alls, men efter en stund har ögonen anpassat sig. 

Bländarinställningen är kamerans pupill. Den finns i objektivet, och genom att reglera dess storlek via bländarinställningen om representeras av ett antal olika bländarvärden, ställer vi in hur snabbt ljuset släpps in i kameran. Dessutom påverkar den skärpedjupet så att stora bländare (låga bländartal) . Eftersom bländaren är ett fysiskt hål med variabel storlek så går det bara att ställa in den mellan vissa gränser. Därför skrivs alltid den maximala ljusstyrkan ut i objektivbeteckningen. För zoomar brukar man ange högsta ljusstyrkan i båda ändlägena av zoomen. Exempelvis så har vanlig kitzoom oftast ljusstyrkan f/3,5-5,6, var det förstnämnda talet gäller vid fullt utzoomat läge (vidvinkligast) och det andra vid fullt inzoomat läge. Skillnaden mellan två bländartal där det ena är dubbelt högre än det andra är en faktor fyra, så f/2 släpper exempelvis in fyrdubbelt mer ljus än f/4, och f/4 fyrdubbelt mer än f/8, osv. 

Slutartiden är lite enklare att förstå sig på: Så länge slutaren är öppen släpps ljus in i kameran. Dubblerar du slutartiden släpper du in dubbelt så mycket ljus. Det är inget problem att använda långa slutartider om kameran står på stativ och motiven är orörliga, men fotar man på fri hand, speciellt rörliga motiv, så drabbas man lätt av skakoskärpa och/eller rörelseoskärpa om man inte har koll på denna parameter. Många Sonykameror har bildstabilisering i kamerahuset för att kompensera för ens egna skakningar, men det finns ändå en flytande gräns på hur långa slutartider man kan använda utan att drabbas av skakoskärpa, och rörelseoskärpa biter ingen bildstabilisering på. Det enda som hjälper för att motverka rörelseoskärpa är kortare slutartid eller blixt.

Det är lätt hänt i mörkare miljöer att det inte räcker att öppna upp bländaren till max och ställa slutartiden så lång som bara möjligt för acceptabelt resultat, bilderna blir för mörka i alla fall. Då får man skruva upp den konstgjorda ljusförstärkningen, alltså isotalet. Det innebär alltid en viss kvalitetsförlust i form av mer brus, sämre dynamiskt omfång och sämre färger, så man vill ogärna skuffa upp det för högt. Ibland, eller snarare rätt så ofta, måste man dock höja det ganska mycket. Det hjälper en hel del att använda ett ljustarkare objektiv, t.ex. ett 35mm f/1,8. Med ett sånt kanske man klarar sig med iso 1600 istället för att behöva ända upp på iso 6400. (Blir det väldigt brusigt så är ett bra tips att göra bilderna svartvita).

Alltså, det som du bör göra när du fotograferar dina hamstrar är att ställa in största möjliga bländare (lägsta möjliga bländartal. Zooma ut helt och gå närmare om du vill komma åt f/3,5 på ett kitobjektiv), en slutartid på kanske 1/60s-1/250s beroende på hur snabbt de rör sig och hur mycket rörelseoskärpa du kan acceptera. Höj isotalet ända tills att bilderna blir lagom ljusa. Räcker det inte, försök tillföra mer ljus genom att t.ex. tända en till lampa, och överväg att skaffa ett ljusstarkt objektiv typ ett 35/1,8 som jag nämnde ovan. Ta många bilder, de rör sig ju inte lika snabbt precis hela tiden, och radera de misslyckade bilderna. 

Det blev rätt långt det här, men det är grundläggande fototeori som alltid är till nytta att kunna när man fotograferar. Hoppas att jag förklarat det här tillräckligt lättförståeligt också. Det kan ta en stund att smälta allt dock och ännu längre innan man omsatt teorin i praktisk kunskap också, men övning ger färdighet. Lycka till! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Majaa12
6/7/17, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

#1 Tack, du förklarar jättebra men det kommer nog ta ett tag till tills jag förstår allt. Har inte ens kommit på hur man får fram blixten, även om det inte är så relevant just nu då det kommer göra att mina rödögda ungar får ännu rödare ögon. Vart ändrar jag bländaren och slutartiden? ISO verkar just nu stå på auto (?). Ska jag ändra det och vart gör jag det? Tog en bild för att visa hur det blir. Vet inte hur man lägger upp bilderna i datorn. Har kopplat ihop dom men det händer inget, behöver jag trycka på något på kameran? Sätter jag i sladden rätt i kameran (bild)? På bilden jag tog var dom ändå stilla. Den till vänster rörde sig väldigt lite men blev väldigt suddig. Det tog väldigt lång tid för kameran att ta kortet efter att jag tryckt. Skickar med en bild på inställningarna om det hjälper. 8:an längst upp är ISO, eller? Det ändras iallafall flera gånger. Tack för att du försöker hjälpa mig. Jag vill verkligen förstå men det är väldigt svårt nu i början :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

JazzBass
6/7/17, 1:40 PM
#3

Hej! 8" står för 8 sekunders slutartid, inte konstigt att det blir suddigt. 😉 Bländaren är f/5,6, och auto-iso är aktiverat. Jag vet inte vilket isotal kameran valt, men jag antar att det är högsta möjliga. Nånstans i menyn borde det gå att ställa in hur högt isotal kameran får använda sig av på auto-iso, kolla manualen. Jag gissar att den gränsen är lite lågt ställd när den ville använda en så här pass lång slutartid. Eller så var det bara rejält mörkt. Oberoende, försök göra det ljusare där du ska fota så minskar problemen, det är på tok för mörkt för att fota utan blixt. Ett ljusstarkt objektiv skulle hjälpa lite grann men inte helt i  det här fallet.

Det ser ut som att du kör kameran i ett helautomatiskt porträttläge, symbolen uppe till vänster på skärmen att döma. Vill du komma åt de faktiska exponeringsinställningarna, vilket jag rekommenderar, prova istället nåt av lägena P, S, A eller M. I P väljer kameran både slutartid och bländare men du kan justera balansen mellan dessa. I S-läget väljer du en slutartid och kameran väljer en lämplig bländare efter det. A-läget är tvärtom emot S, du väljer bländare istället (mest användbara enligt mig), och i M väljer du både och själv. (Jag fotar till 99% i M-läget, har bara blivit så och det passar mig). I alla dessa lägen så kan du använda ett manuellt ställt isotal eller köra autoiso.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Majaa12
6/8/17, 8:29 PM
#4

#3 Tack! Ställde in P och bilderna blev mycket bättre! Mycket snabbare slutartid nu. Det står istället 60 längst upp där 8" stod, har dock ingen aning om vad det betyder men det verkar bra ;) Det verkar som att jag haft lite dåligt ljus också, en stark lampa väldigt nära verkar inte riktigt räcka helt. Så tror jag att jag valde lite fel bakgrund, det blev inte så bra med en cremevit hamster mot en cremevit filt. Är det någon speciell färg som är bra att använda för att göra korten bättre? :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

JazzBass
6/8/17, 8:51 PM
#5

60 står för 1/60s slutartid. Borde funka någorlunda bra ja, och kul att det blev mycket bättre! Din sista fråga har jag inget svar på, du får experimentera dig fram till vad som passar bra. Vad gäller ljussättning så försök undvika olika färgers/sorters ljus, t.ex. att blanda fönsterljus med glödlampsljus eller lysrörsljus. Det blir alltid bäst färger med bara en typ av ljus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Majaa12
6/8/17, 8:57 PM
#6

#5 Detta är bilden som blev bäst. Lite mörkt men ändå okej. Tyvärr vek sig filten vilket förstör lite men man ser ju henne iallafall🙂Hur ändrar man slutartiden? Går det när kameran är inställd på P?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
JazzBass
6/8/17, 9:41 PM
#7

#6 - Den ser ju rätt okej ut, dock ser vitbalansen väldigt fel ut. Vad är den ställd på? Prova i alla fall ställa in den på auto. Hur man gör det är bäst att du kollar upp i manualen till kameran, jag kan nästan ingenting om just din kamera. Samma sak gäller dina två frågor i slutet.

Vill du att bilderna ska bli ljusare i nåt av P, S, A (& M(*)-lägena så kan du använda funktionen som heter exponeringskompensation. Prova ställa den lite på plus, max +1,0EV tror jag i det här fallet, så blir det ljusare. Det sker dock förstås genom att någon eller flera av exponeringsparametrarna ändras; man kan ju inte exempelvis förkorta slutartiden och samtidigt fortsätta med samma bländare och isotal, och få en lika ljus bild. Oberoende om man kör manuellt eller med automatik så handlar ju foto om att balansera tre inställningar för att få en bild med den ljushet man vill ha, som jag skrev i början av mitt första inlägg ovan.

(* I helmanuellt läge (M) har normalt sett exponeringskompensationen ingen större roll, men den kan ändra indikatorn för ljusmätaren i sökaren. Dock om man har autoiso påslaget så kan bilden göras mörkare och ljusare via den här funktionen genom att kameran väljer det isotal som ger bilden rätt ljushet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Majaa12
6/8/17, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Vitbalansen? Vart ser man vad den är inställd på? Eller det kanske är det du inte vet.. Har tyvärr ingen manual till, det hade ju underlättat. Hittar ingen på internet heller. Ska se om jag kan hitta den men är osäker på om den ens finns kvar. Spelar det något roll vad den på bilden är inställd på? :) Tillägg: Vitbalansen är inställd på auto :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

JazzBass
6/9/17, 9:49 AM
#9

Ok, om den var på auto var det sannolikt för varmt ljus även för att ha inställningen "glödlampa". Auto brukar funka bra för det mesta annars. Rätt vald Vitbalans gör att bildernas färger blir bra balanserade, utan färgstick. Kolla gärna artikeln om Vitbalans som finns bland artiklarna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
6/9/17, 12:54 PM
#11

Se till att du får mer ljus vid fototillfället.
Desto ljusare desto kortare slutartid kan du ha som i sin tur gör bilderna mindre suddiga.

Dra upp persienner och gardiner.
Tänd fler lampor.
Skaffa fler lampor eller byt mot starkare.
Byt till ett ljusare rum.
Välj dygnets ljusare tidpunkt.
Använd fotoblixt

Upp till toppen
Annons: