Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1380 ggr
Jessicahagstrom94
6/5/17, 1:20 PM

Blir bara grönt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Kan någon vänlig själ berätta för mig varför gräsets färg reflekteras i katternas päls? Spelar ingen roll hur jag gör tycker jag. Vet att gräset är överexponerat men katten är ju inte det. (Han med mörkt ansikte).

Annons:
Jessicahagstrom94
6/5/17, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Närmre bild.

Callas14
6/5/17, 2:01 PM
#2

Eftersom katten ligger i skuggan av solen blir det gröna ljuset som reflekteras i gräset starkare än övriga ljuskällor. Katten blir grön av samma anledning som den blir röd på vänstersidan, där primärt rött ljus lyser upp katten (ljus som passerat genom filten). Detta är inget du kan kompensera för direkt i kameran, men om katten hade legat i solen eller om du haft en blixt eller fotolampa hade du kunnat få en direkt ljuskälla på katten - vilket skulle minska fenomenet. :)

JazzBass
6/5/17, 2:31 PM
#3

Svårt att undvika det här helt, men det går alltid att minska på problemet i efterbearbetningen. Vid fotograferingen kan man prova använda en blixt, helst extern, men helt blir man nog aldrig kvitt problemet. En duktig porträttfotograf visade en gång på en kurs hur han brukade fixa sånt här i photoshop, men jag har glömt hur han gjorde då jag inte använde PS speciellt mycket då (och inte mycket mer idag heller).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jessicahagstrom94
6/5/17, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hmm okej 🤔 här har samma sak hänt. Så oerhört tråkigt för det förstör bilderna.

[VSK]
6/5/17, 5:07 PM
#5

#4

Jag är ingen fena på PS men kan testa snabbsnygga till bilderna om du vill. Min kunskapsnivå i PS är väldigt begränsad men gör gärna ett försök. Jag har aldrig varit med om liknande problem som du har men hade jag varit i ditt läge så hade jag testat att labba med vitbalansen på nåt sätt direkt i kameran.

Callas14
6/5/17, 7:55 PM
#6

#4 Ja man kan se lite av samma fenomen, men jag tyckte det var en rätt fin bild. Den avbildar ändå verkligheten på ett naturtroget sätt och jag själv ser inget problem i att det gröna gräset reflekteras i den vita katten. Det är ju så det ser ut! Vill du ändå bli av med vissa nyanser är det nog redigering i PS/Lightroom som gäller. Där kan du markera vissa områden i bilden där du kan minska t.ex mättnad på vissa färger osv.

Annons:
Jessicahagstrom94
6/7/17, 3:54 PM
#7

Jag är värdelös i ps och har endast tillgång till det i mobilen och där går det inte att göra vad som helst. Jag provade verkligen alla slags vitbalanser i kameran .

Upp till toppen
Annons: