Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 527 ggr
Borgbackens
2017-06-05 11:02

Vilket objektiv borde jag köpa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har ett Nikon D90 kamerahus, fotar mestadels mina husdjur, så är ute efter något objektiv passande porträttbilder, i rätt prisklass 😉
Fotar just nu med Nikkor 50mm 1:1.8, men vill avancera. Sugen på Nikons 35mm, men kan inte mycket alls om nånting haha. 
Har ni nå tips?

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Annons:
[VSK]
2017-06-05 11:26
#1

Jag har Nikons båda 50 mm 1.8G och 35 mm 1.8G och jag tycker 35 mm är bra mkt skarpare. Är nog svårt om inte totalt omöjligt att hitta skarpare objektiv till DX för de pengarna i den brännvidden som har AF än 35 mm 1.8G 🤔

Ett tips jag skulle vilja dela med mig av är att köpa Tamrons 90 mm 2.8 makroobjektiv. Väldigt väldigt skarpt samt vädertätat. Där har du ett objektiv som du både kan ta porträtt med samt fota makro med. Dessutom så klarar det av fullformat, precis som ditt 50 mm 1.8 gör. 35 mm är ett rent DX (APS-C) utifall du nån dag vill gå över till fullformat. .

Vad rätt prisklass för dig är står i stjärnorna.

JazzBass
2017-06-05 11:50
#2

35/1,8 som du nämner ger lite vidare bildvinkel och är därför mer allround (man backar inte lika lätt in i väggen för att få med allt man vill), men däremot kommer bakgrundsoskärpan bli mer detaljerad. Vill du tvärtom komma åt riktigt mjuk bakgrund är det längre brännvidd (och därmed snävare bildvinkel) som gäller. Ett 85/1,8 är utmärkt för standardporträtt på FX, och på DX är det bäst för ansiktsporträtt. AF-S 85/1,8 lär vara sjukt bra, men det äldre AF-D 85/1,8 är också ett förträffligt objektiv (har ägt det och var väldigt nöjd med det) och kan fås för för ett par tusen begagnat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2017-06-05 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Jag skulle lugnt rekommendera ett 35mm, är ett riktigt roligt objektiv och riktigt skarpt, dessutom e det väldigt väldigt lätt, väger nästan ingenting.
Har även haft det Tamron objektiv som VSK rekommenderar, och även det är riktigt bra, dock tyngre. Jag sålde mitt då jag inte hade användning för den brännvidden, och endast därför.

Laddar upp två bilder som är tagna med respektive objektiv, den första (den mörkare bilden) med 35mm och den andra (spring bilden) med 90mm, båda bilderna är dock redigerade, men har inte mixtrat med skärpa eller skärpedjup, så det stämmer överens med hur bilderna var när jag tog dom!

Borgbackens
2017-06-05 15:10
#4

Tack för svar allihopa!

#2, 85 1,8 lät ju intressant, ska kika om jag hittar nån begangnad. 
Kanske dum fråga, men vad betyder FX, DX?  

#3, Jävlar vilken fin hund! 35mm låter ju som något jag tänkt mig, lätt och skarpt.

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

[VSK]
2017-06-05 15:20
#5

DX = APS-C (crop)
FX = Fullformat (35 mm)

felixhaljeskog
2017-06-05 22:03
#6

#4 Tack!
Ja det är ju det som är lite fördel med 35mm, dessutom e det grymt! 😃

Annons:
[VSK]
2017-06-05 22:16
#7

Även fast 35 mm 1.8G inte är vädertätat så har det en gummipackning mot bajonettfattningen vilket jag tycker är bra.

Upp till toppen
Annons: