Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1368 ggr
Niiinah92
6/4/17, 9:42 AM

(M) Chinchilla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade varit schyst med lite kritik på denna bilden.

Annons:
JazzBass
6/6/17, 10:22 AM
#1

Trevlig 'pose' och en fin chinchilla, men tyvärr är det annars mest negativ kritik jag har att komma med den här gången. Det positiva är dock att det mesta går att åtgärda för att bilden ska bli åtminstone hyfsat bra. 

Det jag stör mig mest på i bilden är att den är så mörk upptill och ljusast nertill. Ansiktet och uttrycket är nästan alltid det intressantaste i en sån här bild, och man borde sträva till att få dem tillräckligt ljusa, då det är de ljusaste delarna som blicken dras mot. Blicken vill alltså här vandra bort från det intressanta och istället fästa sig vid de ovidkommande detaljerna nere, som både är ljusare och färggladare än resten av bilden. Dessutom är bilden överlag för mörk vilket gjort att alla mörka delar nästan ser svarta ut.

 För att åtgärda allt det här kan man prova ljusa upp huvudet och mörka ner kanterna, speciellt nedre delen. Det torde lättast åtgärdas genom att ljusa upp bilden ganska mycket, helst genom att lyfta gråpunkten ganska mycket och svartpunkten lite grann, och att lägga på en vinjettering med centerpunkt på huvudet. Jag testade faktiskt göra precis det här i gratisprogrammet paint.net, och jag tyckte det blev rätt hyfsat. Ökade också mättnaden lite grann. Om du ger tillåtelse så kan jag lägga upp min bearbetade version av bilden också. 

Sista punkten med kritik på det tekniska så har att göra med bildskärpan. När man klickar upp bilden och ser på den i större storlek, så märks det ganska tydligt att den lider av en del skakoskärpa. Denna oskärpa skulle troligtvis också märkas i en större utskrift på typ A4, men annars är den nog tillräckligt bra för utskrifter/visning i mindre format så som här ovanför direkt i tråden, eller utskriven på 10x15cm fotopapper, eventuellt också 13x18cm. En bearbetad version av bilden skulle säkert tåla att ramas in. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Niiinah92
6/6/17, 10:36 AM
#2

Tack för kritiken🙂 Jag är superdålig på att redigera osv. så denna lät jag vara som den var. Du får gärna lägga upp din bearbetade bild.

JazzBass
6/6/17, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Okej. Så här blev den.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

n00bArtWork
6/13/17, 9:47 PM
#4

Less is more, dvs ha så lite i bild som möjligt så motivet blir det ögonen dras till istället för växterna i botten på bilden.

Älskar alla morrhår :)

Chilinöt
7/4/17, 1:54 PM
#5

Jag tycker faktiskt bättre om orignalet för att vara ärlig. Tycker blommorna gör bilden mer intressant till och med. Ljusväxlingen gillar jag också. Så det är väl mer smaksak kanske.

Upp till toppen
Annons: