Annons:
Etikettövrigt
Läst 897 ggr
Anngerd
2017-05-29 18:35

Ljussättning inomhus

Jag ska fotografera fyra personer inomhus och tycker att det är knepigt med att ljuset kan vara olika i det rummet.  Jag har en systemkamera, Canon. Tacksam för tips.

Annons:
JazzBass
2017-05-30 11:28
#1

Kameran har väldigt liten betydelse i det här fallet så den aspekten behöver du inte bry dig om. Tänk istället på hur ljuset faller in från fönstren, och undvik direkt soljus in. Försök få ljuset att falla så jämnt som möjligt på de fyra personernas ansikten. Ljusa, helst neutralt färgade väggar skapar upplättning av skuggsidorna och därmed jämnare ljus. Undvik också blanda fönsterljus och konstljus då det ger upphov till märkliga färgskiftningar som kan vara knepiga att reda ut. Motljus kan vara snyggt men då får ingen sitta för nära fönstret då det kan ge drastiskt försämrad kontrast i ansiktet på den personen (been there done that). 

Är det svårt att få till ett jämnt och bra naturligt ljus så kan det löna sig att istället köra med indirekt blixt rakt upp i taket eller hellre snett bakåt/åt sidan, bara det finns ljusa väggar och tak för ljuset att studsa mot. Blixtljuset är inte så annorlunda färgmässigt än fönsterljus, så man kan försöka balansera det naturliga ljuset med blixtljuset så man får en bra blandning som ser vettig ut. Testa gärna det här på förhand om du kan, helst vid samma tidpunkt på dagen som själva fotograferingen ska äga rum så blir det mindre stress med inställningarna i det skarpa läget.

Nåväl, det var några tips. Hoppas de är till någon hjälp. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anngerd
2017-05-30 19:10
#2

Behöver jag köpa en extra Blix förutom den inbyggda?

JazzBass
2017-05-30 22:30
#3

En extern riktad åt ett annat håll ger i alla fall väldigt mycket snyggare ljus än en blixt rakt på, men inte är det sagt att du måste skaffa en. Du kanske klarar dig utan blixt riktigt bra. Dock om du vill fota mer människor är det en bra investering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anngerd
2017-05-30 23:04
#4

Vad ska jag satsa på eller finns det bara en sort?

JazzBass
2017-05-31 06:13
#5

Canon har ett par vettiga blixtmodeller, men mer valuta för pengarna får man nog med ett tredjepartsalternativ typ Metz eller Yongnuo. Lönar sig att välja en kraftig modell som också stöder TTL (blixtautomatik). Lättare att få till rätt mängd blixtljus då, istället för att behöva ställa blixtstyrkan helt manuellt, även om det nu också går rätt bra med lite övning och kunskap om exponering. Sen finns det förstås studioblixtar också, men det kanske blir overkill i det här fallet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anngerd
2017-05-31 22:13
#6

Studionlixtar om det finns små portala och inte så dyra vore toppen. Finns det?

Annons:
JazzBass
2017-05-31 23:11
#7

Det finns relativt portabla system med studioblixtar, kolla t.ex. här. Men det är förstås rätt mycket att lära sig innan man kan använda dem med bra resultat, och antagligen vill man ha några bakgrunder också. Jag har aldrig själv använt studioblixtar, men bekantat mig en del med såna via min fotoklubb, och för att få riktigt bra ljus för studioporträtt verkar det vara önskvärt med 2-4 stycken; mjukt huvudljus snett uppifrån, lite upplättning från andra sidan, hårt (d.v.s. liten ljuskälla) motljus bakifrån för snyggare konturer, hårt ljus uppifrån för att ljusa upp håret… Men man brukar rekommendera att börja med ett enklare setup och bygga på vartefter man inser att man behöver mer. Då köper man inte på sig för mycket grejor i onödan heller.

En nackdel med studioblixtar är att de ofta är väldigt kraftiga även på lägsta effekt. Många använder därför gråfilter på sina objektiv för att kunna använda större bländare än typ f/8. Men starkare och svagare modeller finns.

Själv har jag alltid klarat mig med min SB-600 speedlight till min Nikon samt ett par radiotriggers de få gånger jag behövt ljussätta aktivt, och jag vet en mycket duktig proffsfotograf som aldrig längre tar med några studioblixtar på fält utan bara en liten blixt med radiostyrning och en liten softbox på stativ. Det enda jag direkt saknar när jag använder speedlighten för porträttfoto är modellljus, alltså att den lyser lite så man kan se hur blixtljuset kommer falla på motivet innan man tar bilden. Det brukar vara standard i studioblixtar tror jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: