Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Fotografera makro & stillbilder. Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Allmän diskussion kring fotografering

Ljussättning inomhus

2017-05-29 18:35 #0 av: Anngerd

Jag ska fotografera fyra personer inomhus och tycker att det är knepigt med att ljuset kan vara olika i det rummet.  Jag har en systemkamera, Canon. Tacksam för tips.

Anmäl
2017-05-30 11:28 #1 av: JazzBass

Kameran har väldigt liten betydelse i det här fallet så den aspekten behöver du inte bry dig om. Tänk istället på hur ljuset faller in från fönstren, och undvik direkt soljus in. Försök få ljuset att falla så jämnt som möjligt på de fyra personernas ansikten. Ljusa, helst neutralt färgade väggar skapar upplättning av skuggsidorna och därmed jämnare ljus. Undvik också blanda fönsterljus och konstljus då det ger upphov till märkliga färgskiftningar som kan vara knepiga att reda ut. Motljus kan vara snyggt men då får ingen sitta för nära fönstret då det kan ge drastiskt försämrad kontrast i ansiktet på den personen (been there done that). 

Är det svårt att få till ett jämnt och bra naturligt ljus så kan det löna sig att istället köra med indirekt blixt rakt upp i taket eller hellre snett bakåt/åt sidan, bara det finns ljusa väggar och tak för ljuset att studsa mot. Blixtljuset är inte så annorlunda färgmässigt än fönsterljus, så man kan försöka balansera det naturliga ljuset med blixtljuset så man får en bra blandning som ser vettig ut. Testa gärna det här på förhand om du kan, helst vid samma tidpunkt på dagen som själva fotograferingen ska äga rum så blir det mindre stress med inställningarna i det skarpa läget.

Nåväl, det var några tips. Hoppas de är till någon hjälp. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2017-05-30 19:10 #2 av: Anngerd

Behöver jag köpa en extra Blix förutom den inbyggda?

Anmäl
2017-05-30 22:30 #3 av: JazzBass

En extern riktad åt ett annat håll ger i alla fall väldigt mycket snyggare ljus än en blixt rakt på, men inte är det sagt att du måste skaffa en. Du kanske klarar dig utan blixt riktigt bra. Dock om du vill fota mer människor är det en bra investering.

Anmäl
2017-05-30 23:04 #4 av: Anngerd

Vad ska jag satsa på eller finns det bara en sort?

Anmäl
2017-05-31 06:13 #5 av: JazzBass

Canon har ett par vettiga blixtmodeller, men mer valuta för pengarna får man nog med ett tredjepartsalternativ typ Metz eller Yongnuo. Lönar sig att välja en kraftig modell som också stöder TTL (blixtautomatik). Lättare att få till rätt mängd blixtljus då, istället för att behöva ställa blixtstyrkan helt manuellt, även om det nu också går rätt bra med lite övning och kunskap om exponering. Sen finns det förstås studioblixtar också, men det kanske blir overkill i det här fallet.

Anmäl
2017-05-31 22:13 #6 av: Anngerd

Studionlixtar om det finns små portala och inte så dyra vore toppen. Finns det?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.