Annons:
Etikettövrigt
Läst 533 ggr
[_fetswd]
2017-05-29 16:52

Ditt bästa tips vid köp av systemkamera

Hej! Jag älskar att fota och fånga speciella ögonblick på bild, dock så får inte bilderna så bra kvalité med kameran i min IPhone och därför tänkte jag nu köpa mig en systemkamera. Då detta är ett intresse som växt det senaste året har jag aldrig ägt en systemkamera och skulle därför behöva lite hjälp, tips och råd från er fotokunniga. Jag fotar natur, människor, min vovve, mat och bakverk, det mesta helt enkelt. Skulle nog säga att jag är ganska teknisk och har lätt att förstå mig på tekniska prylar. Har kikat lite på Canon eos 700d och Nikon d5300 som verkar ganska bra i en rimlig prisklass. Vad har ni för tips? Vad ska jag tänka på? Några extra tillbehör som är bra att ha?

Annons:
Lojs
2017-05-29 18:08
#1

Jag skulle rekommendera att gå till någon affär och känna på kamerorna innan du bestämmer dig, se vad som känns bra för dina händer. Jag valde mellan Nikon och Canon i lämplig prisklass när jag skaffade systemkamera för massa år sedan och det som avgjorde var att Nikonen kändes jättebra att hålla i medan jag inte alls trivdes med Canon. 
Tillbehör kan du ju fundera på efter hand, se lite vad du känner att du saknar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sindri
2017-05-29 18:19
#2

När jag gick för att köpa en systemkamera så slutade det med att jag kom hem med en kompaktkamera. Jag hittade en Canon med video i full HD och 65x optisk zoom. Man kan också montera extern blixt vilket jag tycker är bra.
Jag är ute mycket och fotar och kom på att jag absolut inte ville bära omkring på en hel väska med tillbehör (sonen har en hel ryggsäck till sina!).

Är du mest hemma och inte reser iväg med kamera så är en systemkamera fantastisk, men annars finns det alltså kompakta som ser ut som en systemkamera men är betydligt enklare att handha. Och billigare.

JazzBass
2017-05-30 12:23
#3

Jag skulle råda att titta på också andra kameror än DSLR (digitala spegelreflexkameror). Det finns en uppsjö med andra kameror, t.ex. spegellösa systemkameror och vissa kompaktkameror, som eventuellt kan passa dina behov bättre. Det beror på hur viktig utrustningens storlek är och hur mångsidigt system du vill ha. Speciellt om du siktar på att klara dig med en kamera och ett objektiv skulle jag råda att kolla noggrannare på utbudet ädelkompakter i prisklass kring femtusen kronor.

Rent tekniskt sett så är bildkvaliteten hyfsat linjärt beroende av hur mycket ljus man fångar per bild, och då är den allra viktigaste tekniska detaljen sensorstorleken. En iphone har ju en väldigt liten sensor i jämförelse med en normal systemkamera (spegellös eller DSLR) eller en bättre ädelkompaktkamera, och kan inte fånga speciellt mycket ljus per tidsenhet. Så stor sensor som möjligt är alltså önskvärd om bildkvaliteten är väldigt viktig. Min personliga uppfattning är att en sensorstorlek på ca 9x13mm (kallas 1" av en märklig anledning som jag inte orkar redogöra för nu)  räcker ganska långt, även om det är mycket mindre än en normal aps-c systemkamerasensor. Bilderna ser bra ut på fullskärm på datorn och utprintade på A4, så länge man inte kör med för högt isotal. Mycket mindre sensor än det skulle jag dock inte rekommendera.

Den andra viktigaste tekniska detaljen för bildkvaliteten är optikens ljusstyrka. En iphone har visserligen ganska stor bländare, vilket ger ett förhållandevis stort ljusinsläpp i jämförelse till sensorstorleken, men en systemkamera med aps-c-sensor och vanligt kitobjektiv ger ändå fler fångade fotoner per bild och därmed högre kvalitet. Det är dock lätt att bli missnöjd också på kvaliteten med en sån setup, speciellt inomhus i dunkelt ljus. Då kan det vara bra med en extern blixt eller ett ljusstarkare objektiv. 

Fördelen med en kompakt med en för en själv rätt egenskaper är att man har allt i ett och samma paket. Själv skulle jag gärna komplettera med en bra ädelkompakt med 1" sensor och ljusstarkt objektiv (helst typ f/1,8-2,8) med 4-5x zoom, istället för att släpa runt på en ryggsäck med kameragrejor de gånger jag vill ha lite bättre bildkvalitet än vad iphonen presterar, men jag känner inte att jag har pengar att satsa på nåt sånt nu. Har dock en liten Nikon 1 systemkamera med 1" sensor som jag halvt glömt bort i och med att iPhonens kamera ändå är så pass bra och är alltid med i fickan.

Sen finns det en massa egenskaper som är viktiga utöver storlek och bildkvalitet, t.ex. hur snabbt den fokuserar och reagerar på avtryck, möjlighet till foto i råformat, sökare (optisk/digital/liveview på bakskärmen), wifi med mera. Man får väga olika egenskaper mot varandra, känna och testa på de olika modellerna som finns, och göra valet därefter.

Lycka till med kameravalet! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2017-05-30 16:43
#4

Jag hade troligtvis kört på en liten spegellös kamera från Olympus. Jag är så trött på tung utrustning som tar stor plats. Inget roligt längre att ta med systemkameran (Nikon D700) på mina skogspromenader för att den helt enkelt är för stor och tung.

Ett tips är att välja ett f/2.8 macroobjektiv före det klassiska 50mm f/1.8. Visst lite dyrare men fortfarande ett skarpt ljusstarka objektiv som man kan ta riktigt coola närbilder med också.

Upp till toppen
Annons: