Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1517 ggr
Moalinn
2017-05-26 23:01

(H) Porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte den som fotar människor men ibland kan det faktiskt vara roligt. Är rätt grön på det så skulle uppskatta lite kritik! Allt ni kan tänkas komma på. Men främst kanske komposition och annat som är viktigt att tänka på vid porträttfotografering. Vet ju till exempel redan att stark sol inte är att föredra och att man inte ska kapa fingrar och knän men fick göra det bästa av situationen. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
2017-05-26 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
2017-05-27 09:46
#2

Är ingen fena på porträtt men tror ditt objektiv/kamerahus framfokuserar. 

I översta bilden så skulle iaf jag vilja ha med så man såg hela foten (vet du sa). I den undre bilden så skulle jag vilja ha med något mer sten under fötterna. Annars tycker jag du fått till det ganska bra med tanke på ljust solens starka strålar. Mer bokeh hade gjort bilderna mer tjusiga.

Moalinn
2017-05-28 19:35
#3

Vore ju extremt omständigt om kameran eller objektivet framfokuserar. Har/haft problem med objektiv som bakfokuserar. Det kan inte bara vara jag som har gjort ett misstag någonstans? Tänker eftersom att det är nikon 85 f/3.5 jag fotat med, mitt skarpaste objektiv som annars brukar ge bra skärpa.

Tack för kritiken iallafall!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
2017-05-28 21:11
#4

#3

Kanske jag som ser galet isf. Tycker händerna i första bilden har bättre skärpa än ansiktet. Utgår ifrån att siktet sitter i nåt av ögonen.

Använd polfilter sen så väljer du ljusaste läget. Då bör du få bättre bokeh.

Moalinn
2017-05-29 22:44
#5

#4 Stämmer nog det du säger att fokuset har hamnat på händerna. Varför kan jag inte riktigt säga, om det är kameran/objektivet eller om det är någon mänsklig faktor. Ska göra ett fokustest igen, gjorde det innan kameran fick ny slutare och då var det knivskarpt vid rätt ställe men kan ju ha ändrat sig.

Folk rekommenderar filter både hit och dit men har aldrig införskaffat något. Tycker det känns som en hel djungel då det finns så många olika av samma. Vad gör ett polfilter (mer än ger mer bokeh)?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
2017-05-30 11:08
#6

#5 - Polfilter ger inte mer bokeh (om man inte tolkar det minskade ljusinsläppet som att man kan använda större bländare vilket förstås ger mer bokeh), utan de funkar som så, att de minskar på ljusreflektionen från icke-metalliska ytor som glas, vatten och hud. Det kan göra det lättare att få ett jämnare ljus på bilden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[VSK]
2017-05-30 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

#5

Kan bero på vad som helst faktiskt. Har läst ett antal ggr om bildsensorer som ger olika skärpa på vänster och höger sida tex. Bara testa igen och se hur resultatet blir. Alla kamerahus och alla objektiv skiljer sig åt och är inte 100% lika. 

Tex därför man inte enbart byter glasskivan ovanför bildsensorn om den skulle va repig då alla glasskivor måste kalibreras. Man byter hela "slutarpaketet".

#6

Om det är mig du svarade så skrev jag aldrig mer bokeh, jag skrev bättre bokeh. Här ett snabbt litet test mellan spis och köksbord (håller på med matlagning). Går så klart ta andra bilder som visar betydligt mer skillnad. Bilderna tagna utan motljusskydd. Vilken som är vilken syns rätt bra.

[VSK]
2017-05-30 12:27
#8

#5

Sorry blanda ihop bildsensorn mitt i allt när jag skrev om glaskivan och slutarpaket *stressad*. Dessa har så klart inget med varandra å göra.

JazzBass
2017-05-30 12:35
#9

#7 - Jag svarade #5 med tanke på sista meningen i det inlägget. Jag ställer mig tveksam till att polfilter automatiskt skulle påverka bokehn i sig, d.v.s. oskärperenderingen, men i och med att reflektionerna från (icke-metalliska) ytor i bakgrunden minskar kan det göra att bokehn uppfattas som mjukare och bättre. Jag har inte tänkt på den här aspekten förut, men det ska jag definitivt göra i framtiden. Det är en intressant jämförelse du gjort, visar väldigt tydligt effekten av ett polfilter.👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2017-05-30 12:47
#10

#9

Tack.

Går att labba rätt mkt med olika filter. Det här va bland det billigaste som går att köpa (Andersson) för det va det enda jag hade i 58 mm. Har ett 58 mm variabelt ND men avstod det då jag var kock i det ögonblicket. Tänkte eftersom ett variabelt ND är rätt dyrt så kanske jag råka tappa det i stekpannan av bara farten 😃 (orkade inte byta till 17-55 (77 mm) mao).

Upp till toppen
Annons: