Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 979 ggr
[134643]
4/17/17, 11:00 PM

Kamera på resa?

Hejsan! Visserligen är det ett bra tag kvar, men det går aldrig att planera för långt i förväg 😃 I november åker jag i väg 3 månader till Asien för att backpacka med en kompis. Har funderat lite över det här med kamera, vad som är bäst att ha med? 

Jag älskar såklart min systemkamera, men samtidigt ska jag få plats med 3 månader i en ryggsäck, och det är tveksamt om den kommer få plats. Vill heller inte behöva oroa mig för att den ska bli stulen på vandrarhem eller liknande, samtidigt som jag resonerar så att den är köpt för att användas och inte för att ligga hemma och samla damm.  

Har kikat lite på GoPro kameror. Vilken version är "bäst"? Är det värt att köpa en dyrare version bara för att få den vattentät utan hus, eller fungerar någon av de äldre GoPro kamerorna lika bra? Finns det bra budgetvarianter? 

Har också funderat på det här med överföring, är ännu inte helt säker på om jag kommer att ta med någon dator eller om det bara blir mobilen. Vilka alternativ finns det som har bluetooth eller liknande så att jag kan överföra bilder direkt till mobilen? Går det med GoPro? 

Några tips eller tankar? Andra förslag? 😊

Annons:
Bagtjesen
4/18/17, 8:45 PM
#1

Hej! Du har en systemkamera men funderar på att ersätta den med en GoPro - men det är ju en videokamera. Så frågan är om du vill ha en kamera eller videokamera eller någon liten kamera, som lätt går ner i fickan/ryggsäcken, men  som också har videofunktioner? Vad är det du vill  dokumentera? Det är väl det som du behöver veta. GoPro är inte mycket till "kamera" om man får säga så, men den och alla andra s k actionkameror är ju mest gjorda för video. För mig är dock GoPro och andra lika små tingestar och ja jag har en fast inte just GoPro - De är alltför små och pilliga att jobba med tycker jag.

Berätta mer av vad du vill kunna göra med kameran så finns det nog folk som kan hjälpa dig. Vad beträffar blutooth och WiFi och liknande (inkl NFC) så beror ju det i sin tur på vad den utrustning du skall skicka bild/video till, och vadden också kan! Men så fort du kommer upp lite i pris så har de flesta små kameror åtminstone något av det.


[134643]
4/18/17, 9:27 PM
#2

#1 Visst att det är en videokamera, men den tar ju stillbilder ändå. Det är nog mest att den är vattentät som lockar. Som du säkert märker så velar jag mycket, är inte helt säker på vad jag vill. En del av mig klarar mig med mobilen, för att skicka bilder till familjen och uppdatera instagram typ. En annan del av mig vill ha en vattentät kamera, eftersom största delen av resan faktiskt kommer vara i och i närheten av vatten :) Och den tredje delen av mig vill ha med min systemkamera för att få till riktigt bra bilder. Jag älskar ju att fotografera, men samtidigt vill jag inte bli begränsad av den under resan. Behöver kanske tänka igenom det lite till innan någon kan ge några riktiga tips haha, men tack så mycket!

Jalking
4/18/17, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det här är vad jag hade med på min senaste Asienresa, och jag använde faktiskt allt. Men då reste jag inte som backpacker :-)
Olympusen längst ut till höger är vattentät, ner till 10 m om jag minns rätt, och tar någorlunda bra bilder. Dessutom i RAW.
Med en kortläsare och en otg-kabel kan du kopiera över bilderna till telefonen och sen vidare till Dropbox eller annan molnlagring eller ett USB-minne så är backupen fixad.
Jag har ingen erfarenhet av GoPro, men jag har svårt att tro att någon med fotointresse blir nöjd med att ha bara en sån på en resa.

[134643]
4/19/17, 7:54 AM
#4

#3 Tack för ditt svar! Ja, alltså, skulle jag inte backpacka hade kameran självklart få följa med. Får kanske bli en "i mån av plats" när packningen väl är gjord, egentligen så vill jag nog ha med den haha, är bara nojig över att den ska stjälas. Men det är ju faktiskt inte hela världen. Otg-kabel var riktigt smart! Hade faktiskt glömt bort att det finns :) Men så kommer ju frågan om objektiv också, jag får i ett extra i min nuvarande kameraväska och det får nog vara gränsen. Hemma använder jag nästan bara 50mm 1.8, men kan tänka mig att det blir väldigt begränsande. Har annars bara 18-55. Kanske dags för ett 18-200 eller liknande?

JazzBass
4/19/17, 8:40 AM
#5

Jag har sett grymma bilder tagna med GoPro,  men om jag förstått det rätt (aldrig använt en själv) är objektivet en extremt vidvinklig fisheye, och det skulle jag inte se som precis mångsidigt om man företrädesvis vill ha kameran för stillbilder.

Jag skulle troligtvis satsa på en bättre kompaktkamera eller en liten spegellös systemkamera. Gärna en begagnad (för att hålla ner priset) med bra ljusstyrka och så stor sensor som möjligt. Helst 4-5x zoom, går det mycket över det brukar sensorn vara så liten att bildkvaliteten blir usel om man behöver höja iso lite grann.  Det finns några såna kameror på marknaden, t.ex. nån Sony RX-100 (finns tre versioner tror jag), Canon G7 X, Fujifilm X30 (eller nyare om det finns) m.fl. Dessa går lös på några tusenlappar åtminstone som nya, men vill man ha nånting litet och mångsidigt med hyfsad bildkvalitet och snabbt avtryck tror jag att nåt sånt här är det bästa valet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
4/19/17, 4:33 PM
#6

Jag skulle kunna tänka mig att sälja min Panasonic Lumix DMC-FZ300. Har värdepaketet (utan mikrofiberduk) + ett original extra batteri. Nypris för allt är runt 6000kr. 

Kameran är i mkt fint skick. Vid rätt pris så är allt möjligt.

Vädertätad, 25-600 mm (ekv brännvid ff), F/2.8 mm mm

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ300

Annons:
Bagtjesen
4/20/17, 11:31 AM
#7

Ja, det är som t ex #5 säger att alla actionkameror tar väldigt vidvinkliga biler (Även om det finns de med flera olika linser "objektiv" bl a min gamla Contour, men det är inget man gör utan att sitta ner vid ett bord…) Så i normalfallet blir allt pyttigt, och dessutom förvrängt. Svårt också att efterkorrigera eftersom det inte finns några vare sig gratisprogram eller komersiella som har korrigeringsfaktorer till detta (så vitt jag vet!). Så precis som jag så ser de flesta alltså ut att rekommendera  bra kompaktkamera. Men då skulle jag själv se till BÅDE att det finns möjlighet till RAW-filer och att den är med på listan på flera program som har korrigeringsuppgifter för kameran! Har precis hjälpt en australienresenär som kommit hem, och inte även lagrade i RAW (fastän kameran stödde RW2).  Dessutom fanns inte korrigeringsuppgifter vare sig i DxO Optics eller i de från  Adobe. Att sedan det var buggar i den kamerans medföljande program, så att det inte fungerade på deras appledator, utan var tvungen att låna en W10 dator. Det hela visar då på hur viktigt det är att testa allt innan man åker - för hur många sådana där resor gör man under en livstid…


MagArne
4/21/17, 3:25 PM
#8

Svårt dilemma det där. Ska man backpacka vill man ju resa så lätt som möjligt.

Jag hade nog kört en nyare iPhone i stötsäkert skal som laddar upp bilderna automatiskt till iCloud när den har WiFi-koppling. Sedan en vattentät Gopro till plask och lek om sådant lockar. En 30cm fisketafs mellan goprokameran och ev. hjälm/utrustning är en billig backup om kameran skulle lossna från sitt fäste.

En USB-powerbank som kan ladda både iPhone och Gopro

Martin
4/26/17, 1:16 PM
#9

Använder gopro i jobbet (som filmkamera på rätt korta avstånd eller för att få helheltsintryck), till det duger den bra. Har sett en kompis som har version 4, blir skapliga bilder under vatten i bra ljus också. Men annars mycket bra vid vattenlek, lekland utomhus osv för att dokumentera barnen.

Som semesterkamera hade jag enbart tagit med den för att den är liten och för att dokumentera med film eller i våta miljöer.

Som kamera hade jag valt något litet. Jazzbazz nämnde några vettiga alternativ men har man dem inte så är det ju nyinvesteringar på några tusenlappar. Bara ett fast 50 tror jag du kommer att känna dig begränsad med om du vill fotodokumentera också, när jag åker på familjesemestrar och jag inte tar med mig allt tar jag i alla fall alltid med mig både mitt 50/1.8 och mitt 18-135:a.  Hade nog övervägt att införskaffa något liknande (18-105, 18-135, 18-200, 18-300) om jag skulle iväg på en längre resa.

Powerbank och/eller solcellsladdare hade jag nog också övervägt.

mvh Martin

[134643]
4/26/17, 6:22 PM
#10

#9 Ja, det lutar mot att kameran får följa med, och eventuellt en gopro också för vattenlek. Blir för mycket pengar att köpa nya kameror. Funderar över objektiv. Är kvalitén med ett superzoom väldigt mycket sämre än två separata objektiv? Dvs, funkar ett 18-270 eller liknande, eller är det stor skillnad mot att ha ett vidvinkel och ett 55-250 eller något?

Veda
4/26/17, 7:39 PM
#11

Jag har ett 18-135 mm (Canon) som reseobjektiv.  Visst är det skillnad i kvalité mot mitt vidvinkelobjektiv  och makroobjektivet, men inte så dåligt. I alla fall mycket bättre än telefonen eller en hyffsad kompaktkamera. Objektivet är tillräckligt litet så jag kan få ner kameran i min handväska (av något större modell) och inte heller så tungt. 

Tamron har en superzoom 16-300 mm som skulle vara trevlig att ha om det blir bra bilder.  https://www.cyberphoto.se/info.php?article=16300pzdca  

Men jag har inte provat det.

Upp till toppen
Annons: