Annons:
Etikettövrigt
Läst 2601 ggr
tlover
2017-04-05 09:37

Bygga upp en bra bild?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hur bygger man upp en bra bild, alltså arrangerar motiven så att det faktiskt ser lika bra ut på bild som det gör i ens huvud.

Ofta tycker jag att mina bilder blir lätt "döda" även om jag får till fototekniken perfekt (eller snarare om jag skulle kunna få till den perfekt).

Hade jag kunnat fota när någon annan gör te skulle det nog vara enklare då man automatiskt får in mer action i bilden men nu har jag ju inte den lyxen.

Några mer regler än den gyllene regeln?

Jag bifogar exempel på vad jag tycker är ganska "döda" bilder (och som sägkert har massa fel med iso, bländaröppning m.m. men det är inte det jag är ute efter just nu)

l'm back

Annons:
landsbygdsbo
2017-04-05 09:52
#1

Hur gör du när bilen går sönder? jo anlitar en bilmekaniker

Hur gör man när man ska ta fram reklambilder, jo anlitar en fotograf

Bara som ett tipps.

För att ge din the bild liv..så tänd en cigg, ta ett sugrör och blås in röken i kannan eller koppen där du har kallt the. Det ska vara kallt annars ligger inte röken kvar, vill du ha en rand med bubblor (som i kaffe) så använd hårdvispat diskvatten..alla trix är tillåtna och ingen ska ju dricka sörjan…

Så försiktigt så att röken ligger kvar och endast sakta ringlar upp.

Ställ alltsammans på en  skiva, antingen av glas, sten, ädelträ eller skinn* (svart bakgrund.) använd Diffar och två slavblixtar så får du nog till det. Kan du bygga upp en hel miljö, ex en japansk The-cermoni så ta det gärna som huvudtema osv.osv.

Sedan, om du tänker efter…vill du att folk ser ser ner på dina produkter eller se upp? Välj bildvinkel utifrån det valet. Bilden du visar gör ju att man ser ner på grejorna… Du vill ju berätta ngt med bilden. Jag, när jag tar bilder till ett prospekt vill jag  ju kunna lyfta fram produkten tjänsten, Jag gör ju kunden en "tjänst" genom att kunna erbjuda så bra grejor …….

* ska se exklusivt ut.

tlover
2017-04-05 10:15
#2

För att förtydliga så är det mina privata bilder jag tänker på, produktbilder är ju lite annorlunda och dom duger iallafall

l'm back

JazzBass
2017-04-05 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Svår fråga du ställer! 🤔🤔😉

Det är dock tre saker som jag ser som extra viktiga:

  1. Ljuset. Hur ljuset faller på motivet är nog den enskilt viktigaste faktorn för hur snygg en bild är/kan bli. Lite motljus som skapar lite highlights här och där och förstärker konturerna är bra. Dessutom bör allt ljus ha samma färgtemperatur för att färgerna ska kunna återges snyggt och neutralt. 
  2. Arrangering av motiv och fotovinkel, d.v.s. komposition. Placera ut det som ska med på bilden så snyggt som möjligt. Undvik placera motiven så de krockar med varandra på bilden. Tänk också på bildvinkeln - Vinner motivet på att fotas på nära håll med vidvinkel eller på lite längre håll med tele? Låg vinkel eller hög, eller kanske rakt uppifrån? Sök på t.ex. "food photography tips"eller motsvarande för "product" istället, så borde du hitta en hel del värdefulla konkreta tips kring det här du vill göra.
  3. Exponering och bildbearbetning. Förstås bör man se till att få en bra exponering av sitt motiv, men det räcker inte hela vägen. Många bilder rakt ur kameran ser grådassiga ut trots att de är rätt exponerade, och mår bra av en justering av speciellt vitpunkt (ljusar upp bilden) och kanske också svartpunkt och gråpunkt. Sträva mot så ljusa bilder som möjligt och så hög kontrast som möjligt, men stanna innan det börjar se onaturligt ut.

Jag tog mig friheten att dra lite i spakarna för den ena av dina "döda" bilder, för att visa lite vad man kan göra för att piffa upp en bild lite. Lade in den i ett bildspel med originalet så man lättare ser skillnaden. Säg till om du vill att jag ska ta bort den så gör jag det. Det jag gjorde här var att dra in vitpunkten en hel del och svartpunkten en aning, och skuffa upp gråpunkten något, allt i levels-verktyget i gratisprogrammet paint.net. Bilden är kanske fortfarande kanske lite trist på grund av det lite tråkiga ljuset, men grådassigheten försvann tycker jag. 

Vad gäller bilder som denna med en rektangulär skärbräda bör du också se till att fota så att den närmare och bortre kanten av skärbrädan blir parallella, eller sen avvika helt från det så att den står helt snett på bilden. Det kan vara bra att också undvika vidvinkelläget på objektivet om det ger kraftig  distorsion (raka linjer blir krökta), vilket har hänt för den här bilden. Zooma hellre in lite grann till kanske 25-35mm brännvidd och fota från lite längre avstånd.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-04-05 10:36
#4

#3 Ja skuggor kan nog ge ett helt annat liv på bilder, ska tänka på det nästa gång.

Just denna tyckte jag det var svårt att få till motivet bra också, några tips där? Jag tycker själv att motivet blir sisådär 1000 gånger bättre då jag använder det (häller upp te osv) men det är ju svårt att göra själv.

Jag föredrar att fota tebrickor (det är inte en skärbräda utan en tebricka) rakt uppifrån men jag har läst att man aldrig ska ha så brant vinkel så jag hade så låg vinkel som bakgrunden tillät men jag vet inte, ska man kanske följa sin instinkt?

Jag får kolla in det där programmet, jag har inget bildredigeringsprogram utan kan bara beskära i paint så för mig har det hittills gällt att fota perfekt direkt

l'm back

Volpes
2017-04-05 10:38
#5

ett tips är att läsa på lite om komposition 🙂

tlover
2017-04-05 10:44
#6

#5 Var hittar jag bra info om det?

l'm back

Annons:
Jalking
2017-04-05 10:57
#7

1 Torka bort drället.

2 Sänk kameran till en lägre nivå. Tänk på bakgrunden. Stor bländare "trollar bort" den en hel del.

3 Ställ brickan på ett svart eller mörkgrått underlag. Trä på trä ser blekt ut.

4 Lägg dit något som sätter bilden i ett sammanhang, kanske en franska med några skivor skurna och en brödkniv. (Inte formfranska!) Och/eller några fina ostar.

5 Jag saknar färg!  En skål marmelad eller sylt? Snyggast vore kanske en myntakvist eller liknande, men den skulle falla ur sammanhanget. Kanske det räcker med en enfärgad färgstark servett under franskan?

tlover
2017-04-05 11:20
#8

Gong fu cha ska ha vatten lite överallt. Att sätta till marmelad, bröd osv är att ta bort det från sitt sammanhang.

Jag håller med om färg men jag har varken bättre bakgrund eller något passande med färg bredvid. Min teapet tex är liknande i färg

Tyvärr hade jag inte nog med bakgrund för att ha lägre vinkel finns det något enkelt/snabbt för att bota det?

l'm back

JazzBass
2017-04-05 12:10
#9

Både rakt uppifrån och från sidan kan passar bra, det beror så mycket på vad man vill visa. Själv tror jag att just denna bild hade vunnit på en något lägre vinkel och lite längre brännvidd. Lång brännvidd gör ju också att bakgrunden blir mer utsuddad, speciellt med stor bländare. Jag tror att många (jag själv medräknad) är onödigt rädda för att få med nåt från bakgrunden. Och om den verkligen stör kanske man kan vrida på motivet och fota från ett annat håll istället.

Vad gäller komposition så händer det att man måste välja mellan estetik och neutral återgivning av motiven beroende på vad bilden ska användas till. Det kunde kanske ha varit snyggt att fota kärlen från nära håll från sidan, med lite större vidvinkel och stor bländare, så att de olika kärlen hamnar på olika avstånd och ger bilden ett djup, men då framgår inte kärlens former och storlek lika väl, vilket skulle vara viktigt om man t.ex. ska sälja föremålen på bilden. Ibland vill man visa nånting inuti kärlen också, och då funkar förstås bara en högre bildvinkel.

Vad gäller bildkomposition finns det hur mycket tips som helst på internet. Här är några länkar. Den tredje nedan som är specifikt om matfoto tyckte jag var rätt intressant, de andra innehåller sånt jag redan läst om många gånger tidigare. 🙂

http://www.techradar.com/how-to/photography-video-capture/cameras/10-rules-of-photo-composition-and-why-they-work-1320770

https://petapixel.com/2016/09/14/20-composition-techniques-will-improve-photos/

https://magazine.cucumbertown.com/the-beginners-guide-to-composition-in-food-photography-how-to-transform-your-food-photos-from-good-39613ab78bf2

http://www.photographymad.com/pages/view/10-top-photography-composition-rules

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-04-05 12:33
#10

#9 Tyvärr så har jag fel slags objektiv för att få bakgrunden riktigt suddig (dvs så att det inte är övertydligt att det står en dator, en stol och en rejäl fettfläck på tapeten) och jag har inte råd att köpa nytt objektiv (och vet inte vad jag skulle leta efter heller. Annars hade jag gjort det, eller gjort det oftare iallafall.

Jag hade nog kunnat få en hel del bra närbilder på detta men det var hela setet jag ville visa denna gång.

Tack för länkarna ska kolla in dom

l'm back

Volpes
2017-04-05 13:04
#11

#6 här har du lite om det.

http://www.fotosidan.se/cldoc/bildkomposition/bildkomposition.htm

om du googlar runt lite kan du säker hitta mer. Kompositionen i en bild är väldigt viktig för att den ska fånga intresse

tlover
2017-04-05 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Jag tror det går framåt, jag tror även den sämre bilden av dessa två var bättre än mina tidigare.

Samma motiv egentligen men

Annat ljus (annan typ av ljus och dessutom från sidan som skapade lite skuggor)
Mer action (jag önskar alltid att jag kan bjuda nån på te för att få rörelse på detta vis men denna gång fick dotterns nattlampa bli "offret")
Kom på ett sätt att få in gyllene regeln mer
Annan vinkel (testade både flackare och från hög höjd nästan rakt ovanför)
Mer "färg" utan att vara helt osann mot motivet ("gästen" är ju vit till skillnad från olika nyanser av brunt)

Frågan är om glanset förstör för mycket. Ja önskar också att vattnet på brickan skulle kunna få mer fokus på något sätt (men hur vet jag inte). Skulle bakgrundet tillåtit det hade jag nog testat ännu flackare vinkel också

l'm back

JazzBass
2017-04-05 14:11
#13

Javisst går det framåt! Den där bilden ur lägre vinkel är klart bäst, väldigt vackert ljus. Motljusglänset blev kanske onödigt kraftigt, men i och med att ljuset nu är klart mer spännande och attraktivt bildmässigt så tycker jag inte det stör nämnvärt. Det ser snarare ut som du fotat vid ett fönster. Vill du minska på reflektionerna så kan du testa använda ett polariserande filter vid fotograferingen. Ett sånt minskar reflektioner från icke-metalliska ytor, och styrkan går att ställa genom att man roterar filtret. Det tar bort lite ljus, ca 1-2 steg, så man får kompensera för det vid exponeringen. Alternativt kan man fota i RAW och minska på högdagrarna i råkonverteraren, men det kräver ett helt annat arbetsflöde och mer jobb med varje bild. Ett tredje sätt vore att hänga upp ett tunt vitt skynke som diffusor för motljuset.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Carrosh
2017-04-09 09:01
#14

Ett annat tips är att du googlar på bilder med samma motiv - alltså: Te. Titta på bilderna, analysera dem, fundera över vad som gör att bilderna tilltalar och ser bra ut. Titta på alla detaljer i bilderna: ljus, använda material och rekvisita, färger osv. och försök återskapa det på egen hand. Det är ett rätt bra sätt att lära sig att exponera och använda vinklar och komposition.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
2017-04-09 09:07
#15

#14 Jag följer flera på instagram och de som tar foto på gong fu cha gör det i princip alltid då någon gör det vilket jag inte kan tyvärr

l'm back

Carrosh
2017-04-09 11:04
#16

#15 Förstod inte riktigt det du skrev. Vad är det du menar att du inte kan, och vem gör alltid vad?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
2017-04-09 11:29
#17

#16 de bra bilderna på gong fu cha är i princip alltid på att någon häller upp teet i fråga. Då jag är ensam så kan jag inte göra det. Annars så skulle jag göra det helt klart

l'm back

Jalking
2017-04-09 15:09
#18

#17. Har du stativ? Annars brukar det gå att ställa kameran på något bord och en trave böcker och rikta den bra med en "bönpåse".  En påse puffat ris fungerar utmärkt som bönpåse. Sen ställer du kamerans timer på 10 sek (12 på en del kameror) så hinner du hälla upp te i bild.

landsbygdsbo
2018-01-01 21:24
#19

Jag kopierade en bild.

bild-Rättsinnehavare framgår av bilden

Jag tog med den som exempel.

En glasskiva, ngr blommor och ett par slavblixtar så fixar du en egen..

(Bild raderad/Mod)

JazzBass
2018-01-02 08:02
#20

Tvingades tyvärr radera bilden, eftersom det är upphovsrättsbrott att lägga upp andras upphovsrättsskyddade bilder utan lov. Det räcker inte att informera om rättighetsinnehavaren, som dessutom framgick dåligt ur den här bilden då den var kraftigt förminskad och gick inte att förstora.

/Mod

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
denstore
2018-01-02 10:48
#21

Suddig bakgrund för produktfoto och liknande brukar vara enkelt att få till med en fast 35:a eller 50:a. De objektiven kostar inte heller skjortan.

landsbygdsbo
2018-01-02 16:53
#22

#20 bilden ifråga var omöjlig att använda kommersiellt, del för storlekens skull (medvetet) och dels för den pålagda textens skull. Den var och är endast menad som exempel.

JazzBass
2018-01-02 20:55
#23

#22 - Förstod det, men det ändrar ingenting. Tyvärr.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2018-01-03 23:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ts, vet ej vilken slags kamera du har, men är det en kamera där du optiskt kan zooma (ej elektronisk zoom) så kan du även om du inte har så ljusstark objektiv få hyfsat suddig bakgrund (det som man kallar för Bokeh normalt sett) genom att ha så stor zoom (brännvidd) som möjligt och så nära objektet som det går (beroende på vinklar mm) och sen ha så mkt luft som möjligt bakom objektet som möjligt.

Har ej läst andras svar, så har detta tagits upp redan så ber jag om ursäkt.

Mina skills gällande Paint äro inte stora men hoppas det kan ge nån form av visuell förklaring på hur man kan få suddig bakgrund med relativt ljussvagt objektiv (och med så stor bländare som visuellt är möjligt -beror ju på önskbar skärpa samt skärpedjup)

Upp till toppen
Annons: