Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 521 ggr
sp0ngeb0b
3/27/17, 9:25 AM

Objektiv till nybörjare

Jag skulle väl kalla mig själv mer eller mindre nybörjare… Alltså, jag har en systemkamera och har haft den länge och fotograferat en hel del med den, samt att jag har lärt mig en del från kunniga vänner. Dock har kameran legat och samlat damm rätt så länge och nu vill jag ta fram den och börja använda den igen!

En sak som jag dock är rätt less på är objektivet. Jag har fortfarande bara objektivet som kom med när jag köpte kameran, och vill gärna köpa ett nytt inför sommaren då jag troligen kommer använda kameran mycket. Tänkte kolla om någon kan tipsa om ett objektiv som kan passa mig? Är som sagt inte jättekunnig, jag har koll på en del manuella inställningar men använder oftast de automatiska. Är framförallt intresserad av att fotografera landskap och natur. Jag har en Nikon D3000. Jag vill inte betala några enorma summor just eftersom jag inte är jättekunnig och jag faktiskt inte vet hur länge jag kommer fortsätta använda det. Så någon som kan tipsa mig? 🙂

Annons:
MagArne
3/27/17, 11:40 AM
#1

Vad har du för objektiv som följde med kameran?
Vanligtvis är det ett Nikon AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR

Vad upplever du för problem med det eftersom du vill ha ett bättre?
Du måste berätta vad du är ute efter och till systemkameror finns det inget objektiv som är bra på allt. Man behöver ha flera objektiv i samlingen för att täcka upp alla fototillfällen.

Ska du fotografera djur så brukar det vara mycket zoom man vill ha. Till landskapsfotografering är vidvinkel vanligt förekommande.

JazzBass
3/27/17, 11:44 AM
#2

Jag ser på det som så här, att varje objektiv har sitt användningsområde och sina begränsningar. Just kitobjektiv ser jag själv som rätt så begränsande, men stöter man inte på dessa begränsningar så har man väl ingen direkt orsak att byta upp sig eller komplettera med andra objektiv. Dock så kan man bli varse om begränsningarna genom att läsa på om exponering så man kan hantera manuella inställningar utan problem, läsa på om olika objektivtyper och inte minst analysera andras bilder och fundera på vad för utrustning som använts för att få till ett visst resultat.

Det är i första hand två behov som styr valet av objektiv. Vilken brännvidd/bildvinkel (eller vilket brännviddsomfång) behöver jag och hur bra ljusstyrka behövs för att skapa en sån bild jag vill ha? Bildvinkeln är ju ganska självklar, men ljusstyrkan påverkar på flera sätt. Dels avgör den hurdant skärpedjup man får/kan få till, vilket påverkar bildens utseende väldigt mycket, dels påverkar det i  hur mörka miljöer man fortfarande kan fota med hyfsat resultat (med undantag för foto av statiska motiv med kameran på stativ).

På grund av fysiska begränsningar så finns det inget objektiv som är bäst på allt. Man kan inte tillverka ett 10-1000mm f/1,4 objektiv för en normal systemkamera (eller det kanske går, men ett sånt skulle troligtvis väga minst några hundra kilo, kosta en förmögenhet, och vara relativt mediokert optiskt på grund av alla kompromisser som behöver göras för att åstadkomma ett sånt). Så när man stöter på begränsningar med sitt kitobjektiv så är det snarast så att man får kolla efter vad man behöver och välja objektiv enligt det. 

Så det är inte så lätt att rekommendera nåt specifikt åt dig nu, utan du måste känna efter vad det är du vill göra som du inte kan nu med din nuvarande utrustning. När du väl har ringat in vad du behöver är det lättare att ge konkreta rekommendationer och tips.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: