Annons:
Etikettövrigt
Läst 750 ggr
felixhaljeskog
3/24/17, 1:34 PM

Kapa motivet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, jag var ute på promenad med sambon och hunden igår, gick runt i Karlslund i Örebro under dom sista timmarna då solen värmde så skönt. Hittade sen ett ställe vid svartån där solen reflekterade i vattnet under sin nedgång, så jag bestämde mig för att fotografera sambon och hunden tillsammans, och bilden i sig tycker jag vart bra, gillar känslan och uttrycken från dom båda. Men såklart råkar jag göra något som jag nästan aldrig gör, nämligen att kapa en del av motivet, i detta läge tassarna på Nea (hunden), och det stör mig något enormt, mest för att jag inte tänkte på det just i tillfället och såg det när jag kom hem..

Ni e fria att kommentera bilden om ni så vill, men jag tänkte mest bara höra hur ni ser på det här med att kapa ett motiv, hur reagerar ni när ni gör det osv? Jag själv står fast vid att jag gillar denna bild, även fast jag kapade tassarna, men e dock ingen bild jag e stolt över att ha tagit.

Ville bara skriva av mig i min inre irritation hehe 😃

(Det är en passerande hund som var lite reaktiv som dom kollar på förresten)

Annons:
JazzBass
3/24/17, 2:11 PM
#1

Jag gillar att kapa, om det görs på ett snyggt vis. Motivet och framförallt ögonen blir ofta större på bild då, vilket gör att man kommer närmare motivet på nåt vis, och varför skulle man behöva ha med allt hela tiden? Ibland störs bildens kompositionsmässiga balans av att försöka få med den där utsträckta handen också, eller vad det nu kan vara fråga om. 

På din bild ovan stör jag mig inte nämnvärt på att benen är kapade på hunden, men om du gör det (det är ju viktigast vad du tycker), testa kapa lite mer i nedre kanten så det ser mer avsiktligt kapat ut.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
3/24/17, 4:01 PM
#2

Håller med JazzBass att "kapning" kan fungera. Din bild är väl ett exempel på det. Det är ju ganska mörkt i nederdelen av bilden, ochögonen dras ögonen dras mot mitten = ljuset, ansiktena. Sedan är det ju vad man är ute efter att visa som betyder något. Men naturligtvis så fungerar det inte alltid, det är ju därför "reglerna" kri g kapning finns. Men de är inga måsten, inget tvång.


felixhaljeskog
3/24/17, 9:44 PM
#3

#1
Ja precis, det håller jag med om, men jag provade kapa mer av den här bilden, men tycker inte det vart någe bra alls, det förstörde inramningen på något sett.

Ja precis, e ju inte alltid man kan få med allt på bild å då får man helt enkelt kapa, men jag tycker de blir drygt när man inte har kapat med avsikten att göra det hehe.

#2
Jo jag mörkade ner lite mer avsiktligt för att ögonen inte ska dras dit :) Ja precis, jag e inte precis ute efter en proffsbedömning eller någe sånt, så antar att jag kanske e lite för självkritisk :)

cessna
3/25/17, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Testa att hårdbeskära bilden enligt bifogad bild.

felixhaljeskog
3/25/17, 3:47 PM
#5

#4 
Fast då förlorar man hela bakgrunden, vilket är en stor del av bilden jag gillar, känns mer som att det blir som en profilbild på facebook ungefär, inge illa menat mot din beskärning alltså! 👍

Veda
3/28/17, 12:34 PM
#6

Testa att kapa litegrann nertill i bilden. Inte mycket, det ska finnas vitt kvar på hundens ben. Då får du motivet närmare utan att omgivningen förstörs. Vill du ha samma format på bilden föreslår jag att du kapar på vänstersidan inte den högra.

Annons:
felixhaljeskog
3/28/17, 2:33 PM
#7

#6 Problemet är att jag vill ha motivet längre ifrån, inte närmare ;)

Veda
3/28/17, 4:11 PM
#8

#7 det går inte tyvärr. (Om du inte möjligen har flera bilder från samma tillfälle som du kan montera ihop.)

felixhaljeskog
3/28/17, 7:47 PM
#9

#7 Klart det inte går, det förstår jag med, och av den anledningen jag irriterade mig på det från första början. Även om jag inte är världens bästa fotograf så är jag ingen amatör 😉Ville bara höra andras synpunkter på just det problemet, att kapa ett motiv :)

Veda
3/29/17, 8:27 AM
#10

Förlåt, jag försökte bara att vara lite rolig. Det stod helt klart för mig, att även du visste, att det inte gick att komma närmare. 

Men jag tycker nog att du har fått en del åsikter om att kapade bilder. T ex att man ibland  kan kapa lite till och få en bättre bild än originalet (men kanske inte det man tänkt från början). Naturligtvis blir inte alla bilder bättre om man kapar lite till, men några blir det.

felixhaljeskog
3/29/17, 10:47 AM
#11

#10 Då ber jag om ursäkt, missade ironin haha 😃

Oja fick mer respons än jag trodde faktiskt! 👍

Upp till toppen
Annons: