Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 841 ggr
Dvärgis1234
3/23/17, 4:13 PM

Nybörjar kamera?

Hej jag ska önska mig en systemkamera i present men är osäker på vilken som faktiskt är bra. Jag vill nog ha en Canon det är så långt jag kommit i mitt letande har ni förslag på annat märke ni gillar? Jag har ett stort foto intresse och vill utvecklas men kan inte alltid låna en kamera. Så vad skulle ni rekommendera för nybörjar kamera, går det att köpa till fler objektiv till den osv!  Gärna lite snällt för plånboken :/


Annons:
JazzBass
3/25/17, 9:53 AM
#1

Det beror så mycket på vad du vill göra. Jag skulle absolut rekommendera nån slags systemkamera, men det finns både traditionella stora spegelreflexkameror och mindre "spegellösa". Skulle jag köpa kamera idag skulle och välja en spegellös då jag vet vad jag gillar att fota och vad jag behöver. En sportfotograf tror jag dock fortsättningsvis väljer en DSLR. Vad har betydelse för dig och vad tror du att du vill fotografera mest?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Minmilou
3/30/17, 1:51 PM
#2

Min första kamera var en D3100 vilket jag tyckte passade bra!

Minmilou
3/30/17, 1:51 PM
#3

Min första kamera var en D3100 vilket jag tyckte passade bra!

Minmilou
3/30/17, 1:51 PM
#4

Min första kamera var en D3100 vilket jag tyckte passade bra!

MagArne
3/31/17, 11:31 AM
#5

Har någon i familjen eller nära bekantskapskrets en systemkamera så kör förslagsvis med samma fabrikat. Då kan ni låna objektiv och blixtar m.m. av varandra. Återkom vad de har för kamera samt eventuella objektiv så kan vi ge tips på passande nybörjarkamera med objektiv.

JazzBass
3/31/17, 12:09 PM
#6

Vad är det du inte gillade med din D3100 och vad ser du för fördelar med att skaffa en motsvarighet från Canon istället?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Veda
3/31/17, 1:07 PM
#7

#6 Det är inte samma personer. 

#0 Om du har funderat på en Canon med spegel så tror jag nog att alla deras kameror kan ta fina bilder.  Kolla om det finns någon butik i närheten, där du kan få känna på olika kameror. Det känns olika bekvämt beroende på vilken storlek på händer man har osv. 

Jag har själv en Canon  700D och "bytte upp mig" från en 1000D pga det går att fota med ett högre iso med den nyare kameran och att den också kan styra en slavblixt, vilket inte 1000D kan. 

Som allroundobjektiv har jag ett Canon 18-135 mm, vilket jag kan rekommendera. Det täcker in lite mer än en normalzoom och det blir fina bilder (dock inte proffskvalité). Objektivet är inte heller tyngre/större än att kameran med objektiv går ner i min handväska. Det är dock dyrare än ett 18-55 mm, men jag köpte mitt begagnat och fick ner priset till ca hälften. 

Grejen med ett större omfång på objektivet är att min slipper bära på så mycket på resor etc och att man kan prova ut vilken typ av bilder man vill ta, närbilder, panorama, porträtt, tele etc. Då ser man vilket objektiv som man verkligen behöver och kan köpa det.

Om du köper begagnat så ska du akta dig för den canon-normalzoom 18-55 som inte har IS. Den är mycket sämre än de nyare. Jag gjorde själv den missen med min första kamera, läste specifikationen på det bättre objektivet och köpte sen det sämre. Jag visste inte att det fanns flera varianter av dem.

JazzBass
3/31/17, 4:49 PM
#8

#7 - Oops, my bad. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: