Annons:
Etikettövrigt
Läst 630 ggr
ilenna90
3/20/17, 12:08 PM

skriva ut foto

vet inte om det här är rätt forum att skriva i, men testar :) 

jag försöker skriva ut ett foto som jag redigerat i photoshop på fotopapper. upplösningen på bilden är bra, och fotot jag skriver ut på är ca 17x18 cm. färgpatronerna är nya, jag väljer hp advanced photopaper på utskriftinställningarna och jag fyller i rätt mått på fotopapperet. 
trots det så blir fotot suddigt när jag skriver ut det. på håll ser det någorlunda ut, men tittar man närmare så är motiven lätt suddiga och detaljerna förlorade så att säga. 

vad kan jag göra för fel? :/ har skrivit ut kort tidigare och då har det inte varit några problem. det ska bli ett födelsedagskort så vill såklart att det ska se bra ut :/

Annons:
JazzBass
3/20/17, 12:44 PM
#1

Hur stor är bilden i pixlar?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ilenna90
3/20/17, 12:45 PM
#2

1484x795

JazzBass
3/20/17, 12:47 PM
#3

Du behöver minst 240 ppi Upplösning för att det ska se riktigt bra ut på blankt fotopapper. Storleken du ska skriva ut är ju ca 7 tum, och då behövs i praktiken minst 7 tum x 240 pixlar/tum = 1680 pixlar på ena leden (eller snarare lite mindre på den kortare och lite mer på den längre sidan).

Edit: Är du säker på att bilden har just de där pixelmåtten? De ger ju inte alls samma proportioner för sidlängderna sidlängden som bilden har enligt de mått i cm du uppgav först. Gissar annars att det är här felet ligger. Ska 795 pixlar räcka till den storleken du ska ha blir upplösningen bara ca 110-120 ppi.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ilenna90
3/20/17, 12:56 PM
#4

okej, så det bästa(enda) alternativet jag har är att förminska bilden ytterligare alltså? 

ja det är så det står när jag högerklickar på bilden och kollar informationen. och nej bilden täcker inte precis hela fotopapperet då den är i lite annan storlek, dom exakta måtten för bilden är 17x9,5. 

har testat på 10x15-storleksfotopapper också, och förminskat bilden till 14,5x8, men med samma suddiga resultat.

ilenna90
3/20/17, 12:57 PM
#5

är verkligen jätte oteknisk när det kommer till sånt här, så förlåt om jag säkert svarar galet, och inte helt förstår ppi-termerna osv :)

JazzBass
3/20/17, 1:10 PM
#6

Ja det hjälper att skriva ut på mindre format, men förminska absolut inte bilden! Tvärtom så borde du försöka förstora den. Kör resize i photoshop: Mata in den önskvärda storleken i cm för ena sidan samt den Upplösning (300ppi) du vill ha, så skalas bilden om till dimensioner lämpliga att skriva ut. Det finns några olika omskalningsmetoder som man kan testa. Välj det som är bäst för förstoring, om du ser nåt sånt (t.ex. bicubic sharper tror jag är en sån). Det är inte sagt att det blir mycket bättre, men kanske acceptabelt i alla fall. Sen kan du prova lägga på lite extra skärpa för att det ska se lite skarpare ut vid utskrift, men där måste man testa sig fram lite.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
ilenna90
3/20/17, 1:21 PM
#7

okej jag ska försöka med detta. men när du skriver resize och att jag ska skriva in måtten för en sida; menar du då att jag ska öppna bilden i PS och sen ändra på image size? (det finns ju image och canvas att välja på.) och tror du att 15 cm kan vara lämpligt att välja? 

hittar dock ingenstans att välja upplösning/ppi. 

edit: skrev in 300 i Resolution-fältet, tillsammans med 15 cm på bredden (och då ändrades höjden till 8 cm) men då blev bilden supersuddig även i photoshop - vilket den inte var tidigare. O_o

JazzBass
3/20/17, 1:49 PM
#8

Lita inte på skärpan på skärmen i photoshop utom om du visar bilden i 100%, 50% eller 25% visningsstorlek. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ilenna90
3/20/17, 2:29 PM
#9

tack, tack, tack! :D :D hade absolut inte lyckats om det inte vore för din hjälp - jättesnällt verkligen! 8D

JazzBass
3/20/17, 3:57 PM
#10

Fint att kunna vara till hjälp! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: