Annons:
Etikettövrigt
Läst 619 ggr
amydunne
2017-03-18 18:06

byta upp sig från d3100?

Jag har haft min nikon d3100 i sex år (om jag minns rätt) så den har ett antal år på nacken. I takt med att jag har utvecklats har jag blivit sugen på att köpa en ny kamera då jag känner att jag inte kan komma så hemskt mycket längre med min gamla kamera. 

Jag undrar då vilken kamera som ni skulle rekommendera? Har fotat i ca 7 år och kan manuella inställningar. Jag fotar mest människor, natur, arkitektur och djur. 

De jag har funderat över är nikon d610 och canon 80d. Jag vet att 610:an är fullformat, är det värt att ha en sådan då man inte är proffs? Canon 80d är inte mycket billigare men fastnade för att den ska vara snabb att ställa in och objektiven till den är billigare.

Keep in mind att jag är student och inte har den tjockaste plånboken, haha.

Annons:
JazzBass
2017-03-18 19:58
#1

Har du råd med D610, så är det nog en bättre kamera än 80D. Fullformat är fullformat. 😉 Kolla också begagnade D800 om du är intresserad av FF, och fundera på vad du behöver i objektivväg. (Jag fotar hellre med FF och "kitzoom" än DX och f/2,8-zoom, för både bildkvalitetens och den större sökarbildens skull).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

amydunne
2017-03-19 09:47
#2

ja, jag hade väl tänkt mig ett kitzoom och sen ett fast objektiv med lågt bländartal.  Har ett nikkor 50 mm f/1.8 som jag älskar och som ska funka på fullformat också?

Sen till en annan fråga, hur mycket kan man tänka sig att ta för en begagnad d3100 i väldigt bra skick (inga skrapor eller liknande) med ett kitobjektiv och en 50-200 mm f/3.5? försöker reda ut ekonomin här och tänkte att det kunde vara ett bra ställe att fråga 🎧

JazzBass
2017-03-20 09:31
#3

#2 - Ja 50/1,8 passar utmärkt på FF. Men det blir ju mer vidvinkligt då som du säkert vet. (Rattar du din zoom till 35mm så ser du ungefär hur vidvinkligt 50mm är på FF).

Du kan tyvärr inte räkna med att få speciellt mycket för din D3100 med två objektiv. (Obs. använd rätt beteckning för objektivet, 55-200mm f/3,5-5,6 då det inte är fråga om ett objektiv med samma ljusstyrka över hela zoomomfånget). Skulle gissa på typ 1500kr max.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: