Annons:
Etikettövrigt
Läst 1410 ggr
Cochon
2017-02-15 19:04

Hur utvecklas man?

Hej hej!

Jag har nått till en punkt i min fotografering där jag känner att jag står helt still. Jag har lärt mig grundläggande efterbehandling av bilder och har alltid min kamera i manuellt läge då jag vill ha kontroll över exponeringen m.m. Jag lyckas med andra ord ta helt okej bilder, över medelmåttet, men inte mycket mer. Jag känner att trots att mina bilder blir bra, så ger de inte den wow-effekten jag söker. Precis som att jag inte lyckas utnyttjar hela bildens potential. Det finns mycket kvar att lära, känner jag, men jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Min motivation och foto-glädje har minskat p.g.a. detta.

Därför skriver jag nu här och undrar om ni har några goda råd och tips på hur jag kan tar mig vidare och fortsätta utvecklas.

Just nu har jag:

  • Nikon D7000

  • Nikkor 50 mm f/1,4 bländare AF-D

  • Sigma 70 mm macro-objektiv

  • Nikkor superzoom 18-200 mm

  • Tre mellanringar i olika storlekar

  • Kamerastativ, tripod

  • Använder mig av Gimp och RawTherapee. Vet även lite om Luminance HDR, men vet ej hur man använder det.

Jag tror med andra ord inte att min utrustning är problemet, om man bortser från att jag skulle önskat att jag hade ett normalzooms objektiv, utan jag tror att mitt problem är att jag inte vet var jag hittar information/är dålig på att leta på rätt ställen. Men ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Tacksam för hjälp. =)     /Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
penke
2017-02-15 19:26
#1

 
Jag är inte fotograf (tar bara bilder med min mobilkamera),
 men har en tanke ändå, är du ..för ängslig perfekt, så har du låsningen där..

 våga misslyckas och göra "fel"..,
och notera  när du misslyckas med det ! (sic)*ler*

   penke

Cochon
2017-02-15 19:33
#2

#1 Den tanken har slagit mig någon gång också och tror att delar av problemet kan vara det, hheeheh. Så du har nog rätt i att man måste prova mer och om man misslyckas så misslyckas man. I värsta fall får man bara radera bilden, hehehe. Men jag tror inte det är det ända dock.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

JazzBass
2017-02-15 20:58
#3

Jag känner igen mig i det du skriver, är själv också i en lite liknande sits där jag inte tycker mina bilder är speciellt bra. Och faktum är att jag aldrig klarar mig speciellt bra i någon fototävling heller, stor som liten. Känns som jag stampat på stället en god stund nu utan att komma vidare. Jag hoppas dock att det mest beror på att jag på ganska kort tid blivit tvåbarnsfar och har inte ens i närheten lika mycket tid att spendera på den här hobbyn. Men nu handar den här tråden ju om dig, och som du säger så tror jag inte heller utrustningen är problemet för dig (och inte för mig heller med en större arsenal objektiv och kameror). Den kan ha betydelse om man fotar sånt som är extremt utrustningskrävande, som t.ex. fågelfoto eller action, men knappas annars. Ett av problemen är dock säkert att man har högre krav på sig själv ju kunnigare man blir, och man jämför sig själv med bättre och bättre fotografer.

Ofta får ens kreativitet en boost av begränsningar. Inte tvärtom. Det kan därför vara väldigt belönande att t.ex. låsa sig vid en viss sak och göra det bästa man kan utifrån de nya premisserna. Det kunde vara att t.ex. fota enbart svartvitt, följa en viss kompositionsregel så gott man kan, och jobba med olika teman. Lära sig fota på film och framkalla och förstora själv är också en utmaning som heter duga. 🙂 Ofta kan faktiskt en ny pryl öka inspirationen och få en att fota lite annorlunda än man brukar, men det är kanske mer kortvariga boostar man skapar på det viset. Ett nytt redigeringsprogram kan också påverka. Ladda ner Nik Softwares set med editeringsprogram/plugins. Det är otroligt vad man kan göra åt sina bilder med lite nya redigeringsprogram och några av dessa är faktiskt enormt bra. Jag gillar speciellt Viveza för landskap och naturfoto.

Sen är det ju förstås viktigt att se på så mycket bilder som möjligt, speciellt såna man gillar, och analysera dem. Tänka efter vad det är man gillar eller inte gillar, alltså sätta ord på det istället för att bara låta känslan styra. Läs också på om t.ex. komposition, läs om olika fotografer i olika fototidningar och bli inspirerad den vägen. Läs också den alldeles förträffliga boken "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm.

Ett till tips jag varmt kam rekommendera är att gå med i en aktiv fotoklubb. De brukar ordna föreläsningar och workshops med kända fotografer, månadstävlingar, fotoutfärder med mera. De ger hela hobbyn en boost och ökar inspirationen, plus att man får nya vänner i olika åldrar. Åk på fotoresa om du har råd och intresse, det finns exempelvis många som ordnar fotoresor speciellt inom natur- och landskapsfoto. Många jag känner gillar också att fota björnar från gömsle i finska Kuusamo. Andra har åkt på fotoresor till Svalbard och Afrika.

Det blev lite långt det här och knappast speciellt heltäckande, men kanske det finns nåt i det jag skrivit som du kan snappa upp som kan hjälpa dig framåt lite i fotograferandet. Hoppas det i alla fall. Ha det gott och lycka till! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Florrpan
2017-02-16 15:36
#4

Väldigt många ger upp vid det stadiet då det känns att man inte tar bättre bilder, men det är en tröskel du måste ta dig över. Man måste bli självkritisk till sina egna bilder, kritisk till andra bilder, och förstå vad som är bra och dåligt.

Efterbehandlingen är väldigt viktig, en liten grej som att lägga till en vinjetting på bilden kan vara avgörande mellan en intressant och en tråkig bild. Inramningen är det svåraste i foto, och det är något man alltid kan bli bättre på.

Manuellt läge är inte heller alltid det bästa, och proffsen använder definitivt inte endast manuellt. Om du vet hur kameran mäter ljuset på objekt så kan du enkelt använda slutarprioritet eller liknande för att alltid få korrekt exponering även i dåliga ljusförhållanden. När jag kör frihand ute så har jag nästan aldrig manuellt läge om ljuset ändras hela tiden.

Att redigera en bild genom att bara fixa skuggor, kontrast och skärpa är inte alltid tillräckligt för att få en bra bild. 
Jag rekommenderar att du kollar lite på Serge Ramelli på youtube. T.ex:

[VSK]
2017-02-16 17:56
#5

Det absolut viktigaste tycker jag är att det skall vara kul att fota. Lite prio 1 för egen del. 

Vinjettering gillar jag och brukar kasta på det ibland där det passar.

Cochon
2017-02-21 22:03
#6

#3 Ja, det är samma för mig. Jag har inte fullt lika mycket tid över till att fotografera som jag har haft förut, men dina tips var många och väldigt bra. Tack! #4 Super bra video och tack för responsen. Och ibland är det nog bra att våga lita lite på kamerans exponeringsförmåga. #5 Absolut ska det vara kul, men för min del känner jag att jag vill se någon utveckling från min sida om jag ska fortsätta tycka det är kul. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
[VSK]
2017-02-22 00:15
#7

#6

Du får väl göra som jag, fota sporadiskt och se om folk gillar bilderna. Sen beror det lite på vad du menar med utveckling egentligen och vad ditt egentliga syfte är.

Jag är lyckligt lottad som har flera kameror och när hälsan tillåter så brukar jag köra med min D500 + nåt av de objektiv jag har till förfogande men vill jag fota fåglar så blir det med 150-600 men det tar på hälsan. 

Idag var jag ut en sväng med min Panasonic Lumix DMC-FZ300 vilket är ljusår sämre än D500/150-600 och jag är väl medveten om det men en sämre bild är bättre än ingen bild alls, och det är när jag kör med Panasonic jag förstår hur pass bra D500 verkligen är.

För mig är det en utmaning. För mig är det inte bara att knalla ut och fota en flygande fågel tex med FZ300 utan det är ju viss övning det med. En utmaning skulle man kunna säga. Allt är ju relativt. 

Jag tror din utveckling hör till det professionella hållet? och där kan inte jag hjälpa dig alls då jag är en glad amatör. Men skall du komma nån vart idag så tror jag att man bör kunna nåt bildredigeringsprogram rätt så bra till att börja med. 

Sen får du ju anpassa din hårdvara till din mjukvara kameramässigt sett, dvs beroende på vad du vill fota för nåt och vilka krav du har så får du räkna med att det kommer att kosta om det är specifika hårdvarukrav som måste uppfyllas för godkänd kvalitet.

Många pratar om att det inte är "kameran" som gör jobbet utan den bakom bla bla bla. Jo visst stämmer det till en del men du kan ju inte fota nåt som inte hårdvaran kan med och då spelar det ingen roll hur duktig fotograf det är bakom kameran. 

När jag fotar med D500 så är det alltid 100% manuellt läge men med auto-iso. FZ300 började jag i manuellt läge men har har faktiskt börjat köra slutarprioriterat sista tiden. Har faktiskt en kompaktkamera modell lagom stor och den kör jag i princip auto på mestadels men alla kamerorna uppfyller ju olika syften.

Såg att du kör manuellt du med. 

Jag har skummat igenom din text flertalet ggr nu men kan inte se nånstans där du skriver vad du vill fota för nåt. 

Med tanke på att du har 50 mm 1.4 så antar jag att du vill fota porträtt med det eller kanske växter vad vet jag. Gissningsvis så kanske du kör f/2.8 rätt ofta på det objektivet och det ger fin bokeh det med. Minns jag rätt nu så är det inte så skarpt på f/1.4 (inte många objektiv som är skarpa på full bländare).

Många som fotar med ljusstarka objektiv brukar oftast tänka på skärpan. Vad händer om du gör tvärsom då. Börja tänk bokeh istället för skärpa. Där har du en utmaning att utveckla dig inom kanske. 

Ditt 70 mm makro kan du tex ta porträttbilder med. Eller just makro eller precis vad som helst i princip. Snart är det vår och sen sommar. Prova fota flygande insekter tex. En utmaning nog så tuff. 

Jag kanske är en väldigt udda person på många sätt, men om jag får en ny kamera så försöker jag lära mig kamerans brister och inte det den kan, om du förstår vad jag menar.

Tyvärr så har jag inget 70-200 2.8 utan fotar bandy med ett 70-300 (men det ger tillfredsställelse ändå) och i paus om jag har tråkigt så brukar jag se hur pass lång slutartid jag kan fota ismaskinerna med och med skaplig skärpa. Nu har du kanske inte samma intresse som mig men det finns antagligen massor med rörande objekt du kan öva att panorera på. 

Du har inte sagt vilket mål du har förutom den där WOW-bilden. Många WOW-bilder är ju helt sporadiskt tagna. Enda sättet att fota sporadiskt är ju att fota planlöst.

Jag har sett folk skriva delmål i sin utbildning. Tex att nästa vecka så skall jag enbart fota xxx och veckan efter så fotar jag enbart xxx osv. Enda sättet att ta reda på om betraktaren gillar dina bilder är ju att visa upp de.

Jag fotar som sagt för att jag tycker det är kul samt finjustera bilderna i Photoshop och sen gillar jag att visa bilderna. Många bilder blir skräp och några blir bra. Spelar inte så stor roll för mig då jag inte har de kraven på mig, men visst är det uppskattat om folk gillar ens bilder så är det ju.

Utöver det så har jag en trasig kropp och en obotlig sjukdom som gör att enda sättet att förhala den är att försöka vara så rörlig som möjligt (trots värk) så motivation för mig är inte så svårt att hitta. Jag har ju bara en hel hand så man skulle kunna säga att alla bilder jag tar blir en utmaning.

Jag har just insett att jag kanske skulle bli författare istället 😃

Hoppas du får ut nånting av ovan text.

Lycka till med jakten på din WOW-bild 🙂

Martin
2017-03-12 09:59
#8

Jag tror att alla, oavsett vad man sysslar med, någon gång kommer till det stadiet som du beskriver att du är i nu.

Jag skulle nog försöka fundera på vad jag saknar. Vad är det som saknas för att det skall vara "wow". Att kunna sakerna tekniskt är väl en sak men även där brukar man kunna bli bättre, när man är duktig är det de små detaljerna som avgör mellan mycket bra och wow. Som flera har varit inne på så är det kanske också de egna kraven som delvis kväver wow-känslan.

Att kolla på hur andra gör för att få sina wow-resultat är en bra idé, jag skall själv se videon som länkades ovan - den verkar inspirerande. 

Att ibland begränsa sig har utvecklat mig. Välj en fast brännvidd för att tvingas tänka nytt i kompositionen. Eller läs i forum, gå med i fotoklubbar eller gå en kurs i redigering eller annat för att få nya infallsvinklar. För egen del är ett av problem med redigering att jag ofta fastnar i samma tillvägagångssätt och det är ju ganska logiskt att det inte funkar på alla typer av bilder, utan att olika foton kräver olika redigering (också beroende på vad man vill uppnå).

Lycka till!

mvh Martin

Jalking
2017-03-22 10:21
#9

Det där att utvecklas:
När jag köpte min första digitala kamera en Konica Minolta på 2.1 megapixlar och tog 100 foton var 98 värda att sparas, varav minst 40 var riktigt bra.

Flera år och kameror senare köpte jag min första systemkamera, en Pentax  K200D med kitobjektiv och ett 55-300. Nu hade jag lärt mig en hel del om fotografering. Av 100 foton var 85 värda att sparas och 20 var riktigt bra.

Numera kör jag med många olika kameror för olika behov och jag har massor av objektiv, både fasta och zoom. Jag är väl inte proffsfotograf direkt, men kan nog kalla mig avancerad amatör. Av 100 foton är kanske 70 värda att sparas och i bästa fall 1 riktigt bra.

När jag tittar tillbaka på mina tidiga "riktigt bra" foton är de rena skräpet.
I samma takt som jag har lärt mig att ta bättre foton har jag lärt mig att "se". Inte bara att skilja mellan skarpa och suddiga foton som var det avgörande i början, utan även ljussättning, komposition, skärpedjup och bara den allmänna känslan i ett foto.

Så TS, jag tror inte alls att du har stannat upp i din utveckling. Du har bara lärt dig mer om vad som är ett bra foto.

Ett tips för att komma igång igen: Börja fota på ett tema och samla bilder på det en period. Jag hade själv pippi på att fota folk som fotograferar en period, men det behöver ju inte vara just det. Varför inte folk som äter glass eller går omkring och glor i mobiltelefonen, skitiga nummerplåtar, graffiti eller skorstenar.

Spectabile
2017-03-22 21:16
#10

#9 Det där känner jag igen mig i, först tyckte jag fotona blev jättebra 😃 senare insåg jag att det mesta var skräp 😃 och numera är jag aldrig nöjd ha ha

Upp till toppen
Annons: