Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1048 ggr
lisaaandersson
2017-02-06 20:45

Byta upp sig?

Hej! Jag har haft en Canon EOS 500D sedan.. 2011 någon gång. La foto på Hyllan ett tag då det inte fanns så mycket p.g.a gymnasium osv. på gymnasiet valde jag till en kurs i foto där vi fotade med analoga kameror och intresset för att utveckla och förstå foto väcktes åter till liv. 

Nu något år efter gymnasiet har jag fotat lite ibland med den kameran jag haft i snart 7 år. Men jag känner inte att jag kommer så mycket längre.

Och jag vet, - Det är inte kameran som gör fotografen. Men vad jag läst och förstått så blir Canons kameror mer avancerade desto färre siffror titeln har? från som min, 500D, 550D 600D… osv till 60,70 80D och ner till "proffskamerorna 5D 6D med mark III, II och allt vad det är. 

Så till saken, jag vill komma framåt med min fotografering, jag vill utveckla mina kunskaper om manuella inställningar. Mina motiv kommer vara allt möjligt från djurmotiv till porträtt till landskap - utifrån där jag står nu, med Canon EOS 500D som kamerahus med tillhörande 18-55 mm objektiv, samt ett 50-250 mm f/4-5.6 Skulle jag behöva byta upp mig?  helt och hållet eller kan bara uppbyten av objektiv räcka?
Har kollat runt lite och fastnat lite för 80D n. då mitt pristak kommer hamna där runt 10´000 kr Ca.

Annons:
lisaaandersson
2017-02-07 18:25
#1

Ingen som har några tips ?:)

Callas14
2017-02-07 20:39
#2

Hej! Som du själv säger så är det inte så mycket upp till kameran att ta bra bilder. Den gör mest som den blir tillsagd. Om du vill lära dig de manuella inställningarna så kan du göra det med den utrustning du har - och med största sannolikhet göra det med ett bra resultat! Det handlar nog ganska mycket om att lära sig kamerans begränsningar och att välja sina fototillfällen efter givna förutsättningar. Jag tror i alla fall att det är nyttigt. Sen blir det desto roligare när man byter upp sig och inser att man kan plötsligt fotografera i miljöer där det tidigare inte var möjligt. MEN, om du är lite som jag så är det hysteriskt kul med fin utrustning och att det fungerar som en motivator. Då kanske det inte är så dumt att investera i en finare kamera, som du stolt bär med dig vart du än går - men det svarar du nog bäst på själv. Om du vill bli bra på att fotografera tror jag det enda receptet är att fotografera mycket och se väldigt kritiskt på dina egna bilder.

JazzBass
2017-02-07 21:56
#3

Håller helt med #2. Jag skulle dock i ditt ställe i första hand satsa på lite nya objektiv. De där du har är kanske inte de mest inspirerande, även om de inte är dåliga i sig. Själv tycker jag det är jättekul med vidvinkel och fotar helt klart mest med det. Skulle inte heller klara mig utan några objektiv med hög ljusstyrka, både fasta och zoomar, med kort och lång brännvidd. Hög ljusstyrka gör det lättare i fota i olika omgivningar utan blixt, man får tillgång till kortare skärpedjup, och bildkvaliteten är generellt högre än hos ljussvagare objektiv.  De kostar dock ganska mycket, med undantag för vissa fasta objektiv typ 50/1,8. Så istället för att byta till en ny kamera så varför inte investera i några nya objektiv? De gör i min mening mycket mer för ens fotograferande än en ny kamera, eventuellt med undantag för om man väljer en fullformatskamera.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

lisaaandersson
2017-02-08 22:00
#4

2# - jag tycker att det är roligt med utrustning! Väldigt roligt! Jag har kikat på nya objektiv Och kanske kan tycka att man kan börja där då? För de är ju också ny utrustning! :D 3# Precis, Har du några förslag på vad ska satsa på för objektiv? Fast 50 med 1.4 eller 1.8 har jag kikat på, för jag förstår att man kan få ut mer av kameran jag har genom nya objektiv! :)

Callas14
2017-02-09 00:04
#5

#4 - Kan man tänka sig! Objektiv kan man inte få för många av så köp köp köp! ;) Jag har ett 50mm F1.4 och tycker det är toppen, ffa på grund av ljusstyrkan.

JazzBass
2017-02-09 10:12
#6

#4 - Det beror så mycket på vad du vill fota. 🙂 Personligen tycker jag 50mm objektiv är lite trista på aps-c, bortsett från porträtt (ansikts- och halvkroppsporträtt ungefär) som de passar jättebra till. 

Vet inte om det är exakt i linje med det du vill fota, men personligen tycker jag 50mm lätt blir både för långt (speciellt inomhus) och för kort (utomhus, djurporträtt) och skulle istället för ett sånt gärna rekommendera t.ex. Sigma ART 18-35/1,8 DC HSM som ett mångsidigare objektiv för alla möjliga tillfällen då man behöver lite vidare bildvinkel. Det är inte speciellt billigt, ca 6400kr på Cyberphoto. Jag kan  inte tänka mig ett mycket mer mångsidigt objektiv än det för allmänfoto, speciellt människor i miljö, stads/gatufoto osv samt inomhus rent allmänt. Då jag hade en aps-c-kamera så fotade jag överlägset mest med ett Sigma 24/1,8, både för den höga ljusstyrkans skull och för att bildvinkeln var så mångsidig; inte för mycket vidvinkel för att förvränga proportionerna på folk på bild och inte för mycket tele så man måste backa för att få med det man vill. Kort och gott "lagom". 18-35 är dock förstås mångsidigare än ett fast 24mm objektiv och funkar även utmärkt för halv- och helkroppsporträtt i teleläget. 

Vill du fota människo- och djurporträtt utomhus så skulle jag dock rekommendera  nån form av ljusstarkare 70-200-telezoom, t.ex. av Canon. De med ljusstyrka f/4 är ganska mycket förmånligare än f/2,8-varianterna men lika bra optiskt, bara ljussvagare med allt det innäbär. Även Sigma/Tamron 70-200/2,8 kunde vara ett bra alternativ om du tycker Canons är för dyra. Märk väl att alla 70-200mm f/2,8-objektiv är relativt stora och tunga pjäser på ca ett och ett halvt kilo. Alla gillar inte att släpa på så stora och tunga grejor, men det är onekligen en bildmässig fördel att ha tillgång till f/2,8 på långa brännvidder. Man får så snygg utsuddad bakgrund med det, och man klarar sig med kortare slutartid eller lägre isotal.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
lisaaandersson
2017-02-28 17:02
#7

#6 tack så mycket för tipsen! Ska absolut kolla in de objektiven. Det jag tycker är fruktansvärt kul är djurfoto, in action gärna, så det är helt klart en fördel att kunna följa djuren med in och utzoomning, även snabb autofokus är ju ett bra plus! (Vilket objektiven jag äger inte ska tycks ha enligt recensioner) men även landskapsfoto är av intresse! :)

lisaaandersson
2017-02-28 17:03
#8

#5 införskaffade mig ett sådant ! Jättenöjd hittills! Tack!

Upp till toppen
Annons: