Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 887 ggr
idablom
2/5/17, 7:29 PM

gammal/trött kamera?

Hej.
Kanske en konstig fråga men kan en digital systemkamera bli "trött"/utsliten?  Har en Canon eos 550D som jag haft i ungefär sju år. Problemet är att jag upplever att bilderna inte blir så skarpe som jag vill ha dem, vilket inte heller går att förbättra särskilt bra i redigeringsprogram. 
Tror mig ha helt okej koll på ISO, slutartider och så vidare men inga av de inställningar jag testar tycks hjälpa. Även på lågt ISO upplever jag att bilderna blir grumliga.

Annons:
Florrpan
2/5/17, 7:46 PM
#1

Fotar du i JPG?

Om JPG används så redigerar kameran bilden åt dig, lägger på skärpa, färger och kontraster. 

Under "picture style" så kan man välja olika lägen, t.ex neutral, landskap, porträtt osv. Alla dessa lägen har olika styrkor i skärpan. 

Sen tror jag inte riktigt på att du INTE kan göra bilderna skarpa i efterhand. Alla bilder går att skärpa till i efterhand, om inte fokusen missar med flera meter.

Men du nämnde aldrig bländaren, för det är bländaren som avgör hur skarp hela bilden blir i slutändan.

idablom
2/5/17, 8:01 PM
#2

Ja jag använder JPG.

Jo det går att fixa skärpan men inte så som jag vill.

Har nog testat alla olika "picture style" lägen.

Har koll på bländaren med.

Men som jag minns det blev bilderna bättre för nått år sen men som sagt kan det vara inbilning och att jag har högre krav nu.

Florrpan
2/5/17, 8:05 PM
#3

Vilket objektiv använder du?

Skärpan kan du även ställa själv genom att göra ditt eget "picture style" profil i kameran. 

Förklara vad du menar med "inte så som jag vill", för jag är rätt säker på att det går att fixa skärpan på alla möjliga sätt.

Kan du visa en av bilderna som du tycker saknar skärpa?

Är det skarpaste området i bilden(det du fokuserade på) oskarpt?

idablom
2/5/17, 8:12 PM
#4

Det som hörde till, vill skaffa ett för bättre outfit bilder men vet inte om det är värt om kameran i sig inte mår bra.

Upplever att svart/mörka färger blir sämre.

Den här bilden är dock tagen på nära håll och bilder på långt håll blir sämre. 

JazzBass
2/6/17, 7:36 AM
#5

#4 - Vad gäller den här bilden så ser jag i Exif att den är tagen i manuellt läge, med inställningarna iso 400, f/4,5 och 1/100s slutartid. Tydligen har du också haft spotmätning inställt, men det verkar inte som du har ställt exponeringen efter vad ljusmätaren berättat. Hade du ställt exponeringsparametrarna enligt spotmätning på kattens svarta päls så hade bilden blivit väldigt överexponerad som helhet och kattens päls blivit grå. Nu är hela bilden underexponerad så att väggen bakom är grå (eller gråblå).  Möjligtvis har du ställt in parametrarna så att du fått en ok bild av omgivningen utanför, men ditt huvudmotiv är klart mörkare än det så du hade behövt skruva upp exponeringen åtminstone ett steg, kanske två, för att den här bilden skulle bli okej. Underexponerade bilder ser alltid grynigare och sämre ut än rätt exponerade bilder, så det är nog det främsta problemet med den här bilden.

Så för att svara på din första fråga - nej kameran blir inte sämre med tiden, men det kan förstås löna sig att föra kameran på en sensorrengöring (eller göra det själv, men då ska man verkligen veta vad man håller på med) om det aldrig gjorts. På bländare 4,5 vet jag dock inte om det har nån nämnvärt betydelse för bildkvaliteten utan det påverkar mest vid små bländare. Däremot så tror jag på att man själv utvecklar ett bättre bildseende över åren som gör att man ser mer kritiskt på sina bilder. Så man kanske uppfattar bilderna som sämre än tidigare när man i själva verket bara blivit mer kritisk och krävande. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

idablom
2/6/17, 9:26 PM
#6

Okej. Tack så hemskt mycket för ditt svar. Då blir det ett antal timmars mer träning för min del så kan jag förhoppningsvis få till mina bilder så som jag vill ha dem./ida

Annons:
Florrpan
2/6/17, 10:00 PM
#7

Om du råkat mixtrat med inställningarna kan du alltid återställa kameran till farbriksinställningar. Men det bästa är att du faktiskt lär dig vad allt gör.

Sen, har du bytt skärm? En bättre eller sämre skärm kan göra att du upplever bilderna annorlunda. 

#5 Spotmätaren har ingen funktion i manuellt läge, den kan endast assistera dig till rätt exponering, men den kommer inte påverka bilden.

JazzBass
2/7/17, 9:21 AM
#8

#7 - Precis, därför formulerade jag mig som jag gjorde. I det här fallet gissar jag att TS ställt exponeringen enligt nåt annat motiv  i närheten och sen fotat katten med samma inställningar, eller helt enkelt ställt exponeringen utan att alls ta hjälp från ljusmätaren. 

Det finns dock ett undantag där ljusmätaren faktiskt ändrar bildresultatet i manuellt läge, och det är om man har auto-iso på. Men om det hade varit fallet här så hade bilden blivit mycket ljusare och isotalet högre.

Vad gäller skärm så håller jag med om att det har stor betydelse för hur bilden visas, likaså om skärmen är kalibrerad eller inte.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

idablom
2/9/17, 7:14 PM
#9

Åh tack ska kolla på det där med att återställa kameran då jag började uppleva att något var konstigt efter att min syster lånat den.

Har kollat på olika skärmar och bilderna blir bra mycket klarare/bättre i sambons dator.

Upp till toppen
Annons: