Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 2155 ggr
Sashhi
1/25/17, 2:07 AM

Kritik - Unghäst (M)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu må det vara en supergammal kamera som används och dess ägare som inte fotat på ungefär sex år, men tänkte att jag skulle se om jag kan förbättra mina kunskaper och lära mig lite nytt nu när jag börjat fota lite igen sakta men säkert. Ge gärna pikar!

Not your mom, not your milk.

Annons:
parsley
1/25/17, 7:09 AM
#1

Inte för att jag är något fotoproffs, men jag tycker bilden är fullständigt underbar.

JazzBass
1/25/17, 12:27 PM
#2

Jag tycker det är en riktigt lyckad bild, med tanke på att den verkar ha varit tagen i relativt dåliga ljusförhållanden (Exif säger ISO 1600, f/4 och 1/160s). Det höga isotalet har förstås gjort bilden något brusig och att detaljerna är inte så krispiga som de skulle ha varit på lågt iso, men mycket bättre hade det inte kunnat bli utan att tillföra mer ljus på nåt vis. Exponeringsinställningarna är ju riktigt bra valda. Möjligtvis hade man kunnat dra ner på slutartiden till förmån för lägre isotal, eller använt större bländare (om möjligt med objektivet du använde), men det är tveksamt om det hade gett så pass mycket bättre resultat att det hade haft nån märkbar betydelse, och det hade ställt större krav på att motivet är stilla och objektivet har antiskakfunktion (IS, VR, OS, VC osv). Skärpedjupet är ju dessutom precis lagom stort enligt mig, så en större bländare hade inte nödvändigtvis gett en bättre bild. Ljuset är ju dessutom mjukt och fint som det är, och det dynamiska omfånget hos motivet tillräckligt litet för att kameran ska kunna fånga det även på iso 1600. Med andra ord så har du förlorat väldigt lite på att använda högt iso här. Snarare vunnit.

Möjligtvis har bilden lite låg kontrast, så en försiktig justering av kontrasterna kunde göra gott åt bilden (så länge man undviker fräta ut högdagrarna i bakgrunden). Det är dock ingen nödvändighet alls, utan den är bra som den är också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: