Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Fotografera makro & stillbilder. Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Allmän diskussion kring fotografering

Seperat viewfinder?

2017-01-24 19:09 #0 av: CorneliaAndersson

Hej!

Har en fråga ang. viewfinders.

Nu handlar detta egentligen om videoinspelning och inte fotografering, men jag undrar om man kan köpa separata viewfinders och koppla till sin kamera på något sätt? Min Canon EOS 100D har nämligen ingen viewfinder och jag skulle behöva en sådan, hehe.

Vad säger ni? Tack på förhand! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Anmäl
2017-01-24 19:18 #1 av: Florrpan

Din Canon 100D är en spegelkamera, således har den en fysisk viewfinder.

Är det måhända något helt annat du pratar om?

Det går däremot att köpa externa live-view skärmar att koppla till den, om live-view som är inbyggd inte räcker till.

Anmäl
2017-01-24 19:39 #2 av: CorneliaAndersson

Jag tror att jag menar viewfinder haha.

Jag vill helt enkelt kunna se mig själv när jag filmar :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Anmäl
2017-01-25 12:31 #3 av: JazzBass

Viewfindern är den lilla gluggen du kikar igenom. Enda sättet att se på dig själv i viewfindern är om du ställer dig framför en spegel. Skämtar  Så gå efter Florrpans tips och sök efter en extern live view skärm till din kamera. Såna finns, dock så är jag själv inte alls bekant med dem, så några konkreta tips eller rekommendationer kan jag inte komma med.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2017-02-11 07:51 #4 av: hydman

photax.se

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.