Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Fotografera makro & stillbilder. Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Fotografera människor. Ej kritik

bländare vid porträtt

2017-01-21 11:20 #0 av: Stuartlittle

Tjo, bilden är oskarp framför allt huvudet, har jag haft för liten bländare, jag tror mellan 1,4-2.8 . är det säkrare att köra typ bländare 4. jag har inte ens skärpa på ögonen.

tips någon?

Anmäl
2017-01-21 11:35 #1 av: Po A

Hej.

1,4-2,8 så nära, då har du inte mycket skärpedjup, då gäller det att allt är stilla för att få det som du vill ha i fokus, eller så är det så att du har lite fokusfel på objektivet....

Anmäl
2017-01-21 11:39 #2 av: Thotis90

Jag brukar ha 1.8-3.5 i bländare vid porträtt, beroende på avstånd. 

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anmäl
2017-01-21 13:28 #3 av: denstore

Det beror väl lite på vem man fotograferar. Små barn är så släta i huden att man kan ha 2,8-4 och det ser bra ut i alla fall. På vuxna tycker jag att det blir bäst med så kort skärpedjup som det bara går, med skärpa precis över pupillerna. Då slätas en del rynkor och hudskavanker ut, och samtidigt ser personen vaken och pigg ut i ögonen. Alla är nöjda.

Anmäl
2017-01-21 13:36 #4 av: Florrpan

Fokusen bör alltid vara på ögonen i porträttfoton. Det är lite klurigt med stor bländare eftersom saker lätt faller ur fokus.

Vilken bländare är lite beroende på porträttet, vilken bakgrund man använder osv. Ibland vill man kanske inte ha en supersuddig bakgrund. I bilden du visar så är nog 2.8 eller lägre bäst med tanke på att det inte finns några andra detaljer man behöver få med.

Bilden i fråga ser väldigt bra ut när det kommer till fokusen, och man kan enkelt skärpa till den i redigeringen. Att det inte är knivskarp gör inget. Tänk på du aldrig kommer zooma 100% i bilderna i verkligheten. Laddar du upp på nätet drar du ner upplösningen med ca 80%. Då syns det inte alls att något är lite ur fokus.

Anmäl
2017-01-21 14:12 #5 av: Stuartlittle

ok tack, det är bara nöta på :)

Anmäl
2017-01-22 23:35 #6 av: landsbygdsbo

Har du, så försök med en glugg med lite längre brännvidd. Då behöver du inte vara så nära och det blir lättare att få till det. Jag använder ofta canons 70/200.

Både på djur o människor.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.