Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1289 ggr
Dumpuck
2017-01-08 17:01

Information om upphovsrätt

Har försökt googla men hittar ingen sida som förklarar vidare bra för mig, därav mitt val att nu försöka här inne.

Läste att man kan ställa in i både kamera och i PS vem som exempelvis fotograferat samt vem som upphovsrätten tillhör, att det även ska gå att få till så man kan spåra bilden.

Exif är det, om jag inte misstar mig nu. Men hur sjutton kan man ställa in ex. kontaktuppgifter, upphovsrättsinformation m.m?

Annons:
JazzBass
2017-01-09 08:18
#1

Ja, det är fråga om exif-information. Du kan troligtvis hitta nåt ställe i kameran där du kan mata in informationen. Var man gör det i PS vet jag inte, då jag främst använder Lightroom, men i Lr gör man det vid bildimporten var det finns en skild flik för copyrightinställningar som man kan editera och spara och sen inte behöva bry sig desto mer om det framöver. Det finns en otroligt massa fält man kan fylla i, men jag förstår mig inte på de flesta av dem. Har matat in mina kontaktuppgifter och vilket skydd som gäller för bilderna. Det räcker för mig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hydman
2017-01-09 10:10
#2

Inte ny film. Jag använder inte denna funktion så jag kan inte säga att den är aktuell eller stämmer. Men på ett ungefär skulle jag tro.

hydman
2017-01-09 10:14
#3

Ännu en

Upp till toppen
Annons: