Annons:
Etikettövrigt
Läst 1045 ggr
Fridaaaa
2016-12-31 15:51

Blir svart när jag fotar manuellt

Vad kan detta bero på?
Har en nikon D3100, objektivet är en tamron 18-200.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Martin
2016-12-31 15:58
#1

Att du har fel inställningar i förhållande till mängden ljus.

Slutartid, ISO och bländare är de bitarna du får justera. 

Vilka inställningar hade du och i vilken miljö försökte du fotografera?

mvh Martin

Fridaaaa
2016-12-31 16:02
#2

#1 Har ändrat alla dOm 3, är svart ändå.
Testat inne, då det är mörkt ute nu. Men under lampa.
Blir enbart bild om jag använder blixten :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JazzBass
2016-12-31 16:38
#3

#2 - Om det blir en bild om du använder blixten är det helt klart att det är inställningarna som är fel. Man måste få in tillräckligt med ljus på den tid som slutaren ör öppen när man tar bilden, annars blir den svart/mörk.

Testa göra så här: Ställ in P-läget i kameran, kolla att auto-iso är påslaget och ta en bild. Den bilden borde bli lagom ljus. (Den kanske är suddig beroende på hur lång tid som behövdes, men det är en annan sak). Tryck fram bilden på skärmen och pila upp/ner på knappen baktill, tills du ser rutan med alla inställningar. Skriv upp slutartid, bländartal och isotal så du minns dem. Slå sen över kameran i M-läget och stäng av autoiso. Ratta in exakt samma inställningar som de du skrev ner, och ta en ny bild på samma motiv. Den borde bli så gott som identisk med den första.

Ny har du en bra utgångspunkt för vidare experiment. Ändra en inställning i taget och se hur bilden ändras. Ändra en till så du får en lika ljus bild som den första. Ändra sen två i taget, med samma mål , alltså att bildens ljushet bibehålls. Gå sen nån annanstans där det är mörkare eller ljusare, och se hur mycket du måste ändra för att få en bild med bra ljushet också i den miljön.

Efter att ha experimenterat en del med det här så borde du ha bättre koll på hur M-läget fungerar i praktiken. Det är guld värt, och själv använder jag sällan nåt annat läge just för att man får maximal koll på resultatet innan man knäpper bilden.

Lycka till!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fridaaaa
2016-12-31 16:40
#4

#3 Jo det vet jag om. Det har fungerat förr men inte fotograferat manuellt på länge nu.

Det är det jag gjort, ändrat en inställning i taget och sedan fler, precis osm du beskriver. Däremot inte testat med det p-läget däremot

Men får testa ännu mer, känns som jag ändrat allting 1000 ggr nu xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[VSK]
2017-01-01 21:39
#5

Ts, tänk kameran som ett öga bara.

Bländaren är pupillen. Ju mindre pupill ju mindre ljus. Lika så, så är slutartiden när man blinkar. Ju saktare man blinkar (håller ögat stängt längre) ju mindre ljus får pupillen och därav blir det mörkare bild.

Martin
2017-01-01 22:53
#6

Vilka inställningar har du testat? Så kanske vi kan vara en hjälp på traven?

mvh Martin

Annons:
Florrpan
2017-01-03 14:34
#7

Låter som att du har för snabb slutartid eller för stort bländarvärde.

Det blir väldigt lätt mörkt innomhus, det vi tror är "ljust" är inte alls särskilt ljust för en kamera. Ta och lär dig Bländare, slutare och ISO inställningen.

Fridaaaa
2017-01-03 14:59
#8

Jag har ändrat massor. Fungerar dock ute när jag tog på fyrverkerier konstigt nog #7 har fotat manuellt innan med sen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Martin
2017-01-03 15:10
#9

#8 Att ändra massor räcker kanske inte. Framförallt inte om du ändrar allt. 

För varken kamera eller objektiv lär ju vara sönder då det funkar ibland som det verkar. Så jag tror på att kombinationen av inställningar gör att det helt enkelt inte blir tillräckligt ljust.

mvh Martin

JazzBass
2017-01-03 15:26
#10

Har du gjort det där testet med P-läget som jag tipsade om? Om inte så gör det, det är helt A och O för de fortsatta experimenten. Återkom gärna med resultaten när du testat göra exakt det jag beskrev, till punkt och pricka. Testa gärna utomhus i hyfsat ljus. Inomhus är det ofta otroligt mycket mörkare, vilket man själv kanske inte märker då ögat anpassar sig väldigt bra till olika ljusa miljöer, men skillnaden är högst väsentlig vid fotografering. 

Inomhusfoto är faktiskt ganska svårt och kräver en del av ens prylar. Man behöver ofta upp på väldigt höga isotal, använda stora bländare (låga bländartal) och/eller långa slutartider, för att alls få till några vettiga bilder. Utomhus i dagsljus är det väldigt mycket enklare att få till hyfsade bilder, även vid molnigt väder.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fridaaaa
2017-01-03 15:56
#11

#9 Ändrat allting jag kan ändra. Men förmodligen inte rätt kombo

#10 Japp. Det blev lite ljusare. Men inte så bra, men har fortsatt att ändra, och se om jag lyckas till rätt även för inomhus.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Florrpan
2017-01-03 16:27
#12

Kan du förmå dig att berätta vilka inställningar du har på slutare, bländare och ISO? Vi kommer ingen vart genom att gissa.

Fridaaaa
2017-01-03 16:39
#13

#12 Just nu har jag inte kameran här, så kan inte kolla det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: