Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 1359 ggr
RoyalSnake
12/6/16, 10:16 PM

Mörka bilder med ljuskällor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte idag att ta några hyfsade bilder på fyren jag bor vid, men jag blir aldrig riktigt nöjd med resultatet. Detta är en av de jag blev mest nöjd med, men är fortfarande missnöjd. Jag tycker de blir så himla korniga, men har jag lägre ISO så blir det betydligt mindre fokus på motivet.

Provade att höja ISOn ytterligare, men då blev de så korniga att det inte gick att ens redigera bort kornigheten i Photoshop. Vill liksom ha med strålarna som fyren ger ifrån sig. Vill få bilderna att bli i stil med denna javascript:nicTemp(); , men jag vet inte hur jag ska lyckas och vad som krävs för det.
Samma sak när jag ska fota stjärnhimmel och månen.. Månen blir oftast ful och ser ut som en sol eller ficklampa.

Längre slutartid samt ställa sig längre ifrån fyren kanske? Tar tacksamt emot tips!🤔

Annons:
[VSK]
12/6/16, 11:23 PM
#1

Vill du låta fyren bestämma ljusmätningen, sätt fokus på fyren och välj ljusmätning spot. Vill du ha en genomsnittlig ljusmätning av hela bilden, välj matris. 

Kör du med spot så får du mer kontroll på det fokuspunken tittar på. Sen kan du använda exponeringskompensationen för att ljusa upp fyren. Kör med låst ISO du vet din kamera fixar utan att bilden blir lidande och sen låter du bländare och slutartid fixa dina önskemål.

Du kan tex gå ned halva ISO-värdet för att minimera brusen om du ökar slutartiden till det dubbla. Beror ju på lite hur du vill göra med tanke på eventuella moln etc samt vilken brännvidd du har. En tumregel för att slippa släpljus från stjärnorna är 500/aktuell brännvidd/cropfaktor på sensorn. 

Stabilt stativ och några bildförsök vid letandet efter inställningarna är väl typ det som behövs.

Ja, nåt sånt….

JazzBass
12/7/16, 9:53 AM
#2

Bilden du länkade till är högst sannolikt sammansatt av flera exponeringar. Ska man få stjärnhimlen så där tydlig krävs en lång exponering på högt iso, vilket dock helt tveklöst leder till en kraftig överexponering av fyren.

Kan du leva utan den där klara stjärnhimlen och vill undvika HDR-teknik: Ställ in lägsta isotal - det är det som ger störst dynamiskt omfång och det är vad du behöver mest av allt här, fotografera i råformat, ställ kameran på stativ, fokusera, och gör en serie exponeringar med olika kraftiga exponeringar (olika mycket av fyrens mitt utfrätt). Använd liten bländare typ f/16 för att få lite strålar runt fyren, och justera endast slutartiden. (Flyttar du inte på kameran mellan exponeringarna kan du också använda dem för att göra en HDR, vilket skulle vara det bästa i det här läget).

I råkonverteraren, prova editera de olika exponeringarna och se vilken som ger dig bäst balans mellan bakgrund och fyrljus. Skruva upp skuggorna så mycket som möjligt (det finns alltid mer bildinformation gömt i skuggorna än det finns i de utfrätta partierna), och sänk högdagrarna en del. Ser resultatet onaturligt ut, justera svart- och vitpunkt. Ser det fortfarande inte bra ut, backa lite på skuggförstärkningen och högdagrarna. Det ska nog gå att få ett acceptabelt resultat utan att börja trixa med HDR, åtminstone så länge man inte kräver att fånga stjärnhimlen väldigt tydligt också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: